Hulda
Nei, vi skal ikke klage på temperaturen. I går var vi oppe i mange-og-tyve grader. Nå, akkurat nå, blåser det knallkuling, skyveluken er åpen, forluken står på lufting og Biltema melder 21,5 grader og RF= 58 %. Vi slipper å svette, ganske behagelig med en lett jakke utenpå trøya. Og så er det Lundeborg det heter, ikke Lunneborg. Var sliten da jeg skrev, er sliten nå også. Men det kommer jeg kanskje tilbake til. Altså, Lundeborg: Plassen ligger på Fyn, tvers over nordspissen av Langeland. I forrigårs gikk vi for motor tvers over Småladsfarvanet. Som vanlig med vinden midt i trynet, for motor. Det trekker seg et lavvannsområde langt nord for Langeland. En renne går gjennom dette området, kalt Kobberdypet. Dypet er svimlende, helle 22 meter på det dypeste. Og det er heller dypt her i det sydlige Danmark. Så vi ankom Lundeborg utpå ettermiddagen. i følge loggen kl. 18:35. For dem som er på jobb og skal opp kl. 06:15 om morran, blir det vel kvelden. Lundeborg har en underlig omkransing av halvmåneformede moloer utenpå hverandre. For en båt som er nokså rett, blir det litt spesielt å ligge kailangs. Skulle vi kastet akteranker, ville det havnet om bord hos tyskeren på andre siden av bukten. Skal se om det finnes et bilde.
Havnen blir myndig bestyrt av havnefoged Dorthe, som gjøre en utmerket jobb, virkelig! Her er det rent, pent og ordentlig. Hvis du ikke snakker plettfritt dansk, eller tysk, har Dorthe problemer. Men hun tar seg tid i stresset og gjør sitt beste til å forstå. Men selv i høysesongen er det kanskje en svensk- eller norsk båt innom om dagen. Og da vi var der, var vi den eneste båten utenfor Danmark/Tyskland/Holland. Og skal du betale, merk dette:
Altså, kort er ikke gangbar vare her. Det er en restaurant/fiskebutikk/litt-av-hvert der man kan veksle inn. Og det er greit. Det er en koslig havn. Området er frodig med masse fulgekvitter, to store campingplasser, band som spiller om kvelden (dansker som radbrekker engelsk og Rolling Stones), og dett er dett. Har man med sykkel, er jeg overbevist om at det er mye å utforske. Flott badestrand er det også. Og hotell:
Forlatt og konk.
En annen artig ting:
Eller på norsk: Lundeborg Mek Verksted. Det var ikke betjent da vi var der. Tittet inn av vinduet, og det var som å titte inn i et moderne verksted anno 1895. Med en (1) elektromotor som via flatreim driver en aksling i taket og med balatareimer ned til dreiebenk, søylebormaskin osv. Balatareimer er flatreimer laget av hardslått bomullsduk limt sammen med en harpiks. Og sakene var i bruk, fersk spon i dreiebenken. Så her dreies, bores, sveises og fikses det. Som vanlig i Danmark en del bindingsverkshus. Noe restaureres, noe ramler fra hverandre. Igjen, hovedinntrykket, legg turen innom når dere er på disse kanter.
I går skulle vi dra videre, pent, varmt vær. Som vanlig med en frisk bris midt i trynet. Admrialen kaster loss forut, jeg løsner akter. Plopp, motorstopp. Får festet aker og baugen svinger ut i hurtigtogsfart. Trenger hjelp fra land. Snakker verken tysk eller dansk. Ikke en kjeft på land som skjønner norsk, svensk eller engelsk. Men ok, vi greier å få dratt oss inn igjen. Årsak var tett dieselfilter. Nå har vi installert back up. Men det filteret som nå var i sving har ikke filtrert mer enn 100 eller så liter diesel. Back-flushet og la over til det andre filteret. Ukomfortabelt, har ikke flere filtere i reserve.
Litt diskusjon på hvor vi skulle gå. Valgte Rudkøbing syd på Langeland. Av den grunn at her går det bro inn til 'fastlandet'. Med tanke på å få fatt i mer filter. Dessuten er det spådd to dager med heftig vind. Og vi ønsker oss i retning Sønderborg/ Flensburg før vi setter kursen nordover gjennom Lillebælt.
Kl. 16:30 fortøyd Rudkøbing. To barn (bror og søster) kom galopperende rundt havnen for å ta imot fortøyningene. Ikke mer enn fortøyd så kommer en gubbe på vår egen alder på sykkel og slår av en prat. Han og kona bor i en ombygd slepebåt tvers over havnen. Der har de sommerresidens. Havnen er ikke bredere enn en halv svømmeknapp. Vi må ligge i 'industrihavnen', 2,2 meter dypgående er for dypt til å gå inn i lystbåthavnen. På kartet er lystbåthavnen mudret til 2,5 meter. Men det er ikke inngangen til havnen. Vi har en båt bak oss som stikker 2,4 meter. Han hadde ligget i vinteropplag i lystbåthavnen. Da han skulle ut i våres, måtte slepebåten dra han gjennom sandbanken som hadde dannet seg på utsiden av havnen. Dieselfilter, hvor kan jeg få fatt i det? Overlat det til meg, var svaret. Skal se om jeg kan fikse det. Om ikke annet har jeg kontakter i Svendborg, der kan jeg få fatt i det. Dagen i dag: Filter hos den lokale pusheren måtte komme fra Holland, fire dager. Nå viser det seg etter hvert at vår lokale velgjører har hatt et liv som skipsfører/styrmann etc. Tilbrakt hele livet på fiskefartøyer i Alaska/Grønland/Island/Svalbard. Ført slepebåter med alt fra plastrør fra Hydro og norske offshorefartøyer fra Romania til Haugesund. Og han har personlige kontakter og har vært engasjert på verftet i Svendborg. 'Vi tar min bil, de har seks filtre på lager, køber du alle får du en bra pris'. Så da fikk jeg en sight-seeing gjennom havnen i Svendborg, landskapet rundt og Troense. Her må være noe av det beste og mest charmerende Danmark har å by på av restaurerte bindingsverkshus og landskap. Nå var ikke filtrene originale Separ, de hadde bare to slike. Men de seks var fra Baldwin, som heller ikke er noe dritt:
Made in China. Kan ikke se forskjell i forhold til Separ. Kun kontant betaling, skjønner ikke dette med hang til kontant. Føre kassa dagbok og alt det der. Få kassa til å stemme med penger og bilag. Det er lenge siden jeg satt med den slags. Men nå har jeg filtre. Og kompisen tvers over havna? Ville ikke ha noe for jobben. 'Hjelp en annen når det trengs, vil sjøfolk må hjelpe hverandre når vi er i en knipe'.
Våknet i natt av at Hulda ble kastet inn i brygga. Det var dagens kuling som startet ved 2-tiden i natt. Og siden har det blåst stikker og strå. Alle fendere er ute.
Vi har vinden rett inni siden. Og vindkulene har vært såpass at vannet har lettet fra overflaten og dusjet vinduene i overbygget. Skrått over havnen ligger det noen trebåter. Den lave, gulaktige, er en 38 år gammel Risør-skøyte under restaurering. Eieren er båtbygger fra Holland.
Av en eller annen grunn. En hver dansk kystby, med respekt for seg selv, har pynter havnen med en skjemmende silo av gigantdimensjoner. Ellers ligger selve sentrum til Rudkøbing en kilometers vei opp bakken. Her er det gammel bebyggelse, blandet med noe nytt, smug med gatestein og bindigsverkshus. Mange med moteriktige tak av eternitplater fra sekstitallet.
Nå gidder jeg ikke mer, kommer nok mer i morgen. Litt om dieselsjau og diverse. Men oppi all kulingen. Det kom inn to tyske seilere hit i dag. Og det passerte flere på utsiden på vei nordover. Fatter ikke at de orker. Noen er virkelig flinke, andre er nokså hjelpesløse. Men seiler gjør de. Jeg har hatt nok drittvær gjennom jobben til at jeg orker å være utpå. Vi blir liggende her å tygge kuling i morgen også. Men på onsdag går ferden videre sydover.