Hulda
Da fortsetter vi. Tar dieselsjau først. I går pumpet jeg opp 2x5 liter fra tanken. Som fortalt tidligere, bruker drillpumpe som suger en femliter full i løpet av noen sekunder. Det går så det fosser. Dieselen begynte å se noenlunde folka ut. Tok, som planlagt og sugde opp en femliter i dag også. Det ruller nokså mye her i havnen, og Hulda har plasket nokså mye under veis. Slik så den siste femliteren ut:
Hvis fem liter ser slik ut, er det ikke rart at et filter går tett etter 50 liter. Nå håper jeg at jeg har fått ut mesteparten av møkka. Det ser rett og slett ut som møkk/humus/gammelt belegg fra en rørledning som har løsnet og blitt pumpet om bord. Mengden av antatte aluminiumspartikler er så og si fraværende. Det er ikke antydning til vann på tanken. Byttet inn et av filterinnsatsene fra Baldwin. De er like høye som Separ, men litt mindre (et par mm) på lengde/bredde. Det har pakning i bunnen, noe som en del av original Separ mangler. Filteroverflaten til Baldwin virker til å være noen prosent større enn for Separ. I sum, Baldwin bør kunne brukes. Skal fundere, men det kommer nok til at jeg installerer dagtank med forfilter eller system for polering av diesel. Prosjekt til vinteren i så fall.
Her nede blåser det stikker og strå. En tysker med seks mann om bord gikk ut i dag. Det er bra. For om morran skal alle tyskere, og det er et 20-tall av dem gjennom dass og dusj. Anlegget her disponerer en dass og to dusjer. Så det tar sin tid. Selv om førstemann kom fra dusjen kl. 07:30. Og det nytter ikke for en nordmann å snike i tyskerkøen. Havneprisen her er urettferdig mye høyere enn i for eksempel Dragør. På dusj/toalett fungerer halvparten av lampene i taket. Sitter du på potta, så er lyset der gått. Det spiller for så vidt mindre rolle, i og med at sensorene for lyset ikke 'ser' vedkommende som sitter der. Etter noe sekunder slås alt lys av. Ikke at det spiller all verdens rolle, for man opererer jo den delen av legemet 'where the sun never shines', etter 71 år på planeten begynner jeg å bli kjent der. Det er også en handicaptoalett. De dassen er nokså handicappa ved at alle bøyler og dingser som skal assistere en rullestolbruker er tatt vekk. Dølåsen funker ikke. Det er satt inn en hempe som er langt dårligere enn den vi har på kjøleskapdøren om bord. Og en rullestolbruker bør være et par meter høy for å nå opp. Skal man vaske hendene, det er ikke såpe. Og så videre. Så en pris som er 20 % over Dragør kan neppe rettferdiggjøres.
Om noen av baatplassens medlemmer skulle forville seg ned her, så vil de oppdage at 'Trafikkhavnens' innløp verken stemmer med siste kart eller havnebeskrivelse. Grunnen er at man har gravet ut en ny inngang og venter på en lekter med granittstein fra Norge for å stenge det andre løpet. Slik ser det ut i dag:
Løpet til venstre er finnes på kartet. Dette løpet blir stengt. Det nye løpet til høyre (nord). Oppgraderingen av havnen er et stort prosjekt, som siger av gåre med bedagelig fremdrift. Formoder at alt gjøres på timer.
Mer maritimt. Jeg uttrykt at tyskerene seiler uansett, med variabel kompetanse. Jeg satt i salongen med noen papirer da jeg hørte rop og skrik med tramping på dekke mitt. Denne holken kom skjenende. Han prøvde å gå opp i vinden, men ble motarbeidet av manglende motorkraft og kompetanse. Den siste båten han smalt ankeret inn i var Hulda. Bulk, avskrapt maling og hold på å rive av en rekkestøtte. Beklage? Ikke aktuelt. Så hvis man ser denne idioten nordover, hold god klaring:
Ferden endte rett inn i en tom bås. På ferden inn lappa'n til den blå snekken så det skranglet:
Ny Hanse 400, navn 'Ad Astra'.
Rett etterpå kom neste, hakket mer kompetent idiot:
Han hadde såpass mye kork oppi hue at kan skjønte at båten ville stabilisere seg om han bakket mot vindkulene. Han prøvde først å legge seg på utsiden av Risørskøyta. Men eieren var til stede og kjeppjaget tyskeren. Så kom han halsende i retning Hulda. Fikk klar beskjed om den minste ripe, eksploderte fender, eller hva som helst, ville jeg banke euroene ut av'n. Av en eller annen grunn følte han seg ikke velkommen. Verdamte Idioten! Håper vi kommer til Tyskland i morgen, alle tullingene er jo her. Snakket med mine nye danske venner. Deres kommentar var unisont: 'Forbannede campingsajlere. Mye penger. Nye, store båter. Ige noe vedt, kan ige håndtere bådene. På en dag som denne liger man sgu i havn i påvente av bedre veir'. Vi er nokså på linje. Foran Hulda ligger en mindre tysker. Han slapp nokså heldig unna. Kjekke mennesker. Det var de som kom galloperende om bord på Hulda da de så 'Al Astras' ville ferd i 15 m/s. Det er så forskjellig. I går, også kuling, kom det inn en nydelig tysk ketch i mahogny. Kom pent opp til slepebåten til kompisen. Tau over og bakket på plass. Helt udramatisk. Rett etterpå kom det en annen seiler og skulle legge seg utenpå en treskute som ligger her. Banket ankeret inn i siden på treskuten tre ganger, før vi greide å få fatt i tampen som fruen prøvde å kaste over. Heldigvis traff ankeret rekkejernet på treskuten, slik at det ble ingen skade.
Om ikke annet, vi opplever noe hele tiden. Nå håper jeg bare at motoren greier å gå til neste havn uten å blokkere filtre. Slike stanser, når vi går i mudrede render i frisk sidevind, kan virke stressende.
Vi hadde oss en shoppingtur opp i sentrum i dag. Der ligger Brugsen, Fakta og Netto ved siden av hverandre. Rett borti gata butikk som selger is. Softice, måtte bare ha. Helt perfekt. på høyde med Dragør. Den sjappa nede på kaia anbefales ikke. Snakket med damen bak disken, hun kom ut på trammen. Vi uttrykte vår henrykkelse. 'Hygligt' sa damen 'men isen kommer fra jers land!' Vi stusset. 'Jamen, (alle dansker starter annenhver setning med 'jamen') isen kommer fra Sverige!' ÅÅÅ, Hallo!!! Faktum er at dansker ikke kan høre forskjell på svensker og nordmenn. Nå ja. Slik er det bare. Som vår lokale kompis og velgjører. Jeg: 'Kommer du opprinnelig fra Tyskland, du er ikke helt dansk?'. 'Jeg kommer fra Færøyene!' Der tråkka jeg i til midt på leggen. Man skal være forsiktig.
I teksten var vi på vei til Brugsen. Men vi kom ikke dit før vi hadde tatt en pizza med rødvin (noen kaller det rødt, noe rødt etc. I Danmark heter det rødvin :-)).
OK, reklame. Anbefales på det sterkeste. Har drukket snart en liter vann.
Byen, litt variabelt, men meget charmerende:
Noe detter fra hverandre, men se litt lenger opp i gata på høyre hånd.