Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Da ser det ut til at vi ser slutten på historien med fylling av forurenset diesel. Og det nedenfor er i hovedsak redigert IM til roger jo, som vi har truffet noen ganger her syd i Danmark nå i sommer.

 

En liten bemerkning til dette med fylling av diesel på svenskekysten, på rent generell basis. Hulda er tidlig ute om våren/forsommeren og sent om høsten. Det er ikke mange som fyller på disse plassene i periodene vi frekventerer svenskekysten. Og så skal man være klar over at svenskenes 'grønn diesel' til vanlig ikke kommer på tankene til den svenske lystbåtflåten. Og så tror naturligvis Ola-Nordmann at yrkesflåten fyller grønn diesel hele året. Jeg har en svensk kompis på en av øyene rett nord for Göteborg. Han uttalte: "Vi lokala fyller inte der. Vi får vår diesel med tankbil her på kaien. Om du ikke skal ha mer enn 400 liter, tar de ekstra for köringen". Altså, grønn diesel på svenskekysten lever lenge på tankene. Og det er grønn diesel Hulda har fylt. Da vi fylte på YYY tankanlegg for tre år siden, kom politibåten inn for å fylle. Og der går det vel på borti 1000 liter når de tanker. Politibåten gikk rett til pumpen med 'blank diesel'. Selv om de naturligvis som registrert yrkesfartøy på mer enn 15 meter kunne fylt grønn diesel. Reagerte ikke på forholdet den gangen, mener å kunne se en sammenheng nå. Og la det være klinkende klart, vi har aldri fått om bord så mye som en desiliter vann. Verken via eget dekk eller via fylling fra tankanlegg.

 

Har vært gjennom helvete. Hue ned i tankene, ræva i været og 30 varme. Dieselen opp på brygga i lånte fat. Folkene her i Rudkøbing er helt fantastiske! Hulda har blitt lokal kjendis. Den lokale Havnesmedien er også noe for seg selv. Har alt mellom himmel og jord. Hydraulikkobling, no problem. 12 mm slange for diesel, hvor mange meter? Kan du bestille nye filtre til meg? Naturligvis. Post Nord sendte filtrene til Horsens på Jylland på fredag, i stedet for å sende dem hit. Jeg spurte om jeg kunne legge han ut på forumet, om andre strandet her nede. Naturligvis:

20170619_130638.jpg.1939a906aecb9cba1dd01e61d832368c.jpg

Herren på smedien har trådd sine barnesko som reparatør hos DFDS. Dette er et skikkelig multitalent av en herre. Hos han kan du få de utroligste deler over disk. Det sveises, gjenges, bores, knekkes, dreies og bestilles deler. Og med inngående innsikt. Uten kortautomat.

 

Vår lokale velgjører kjørte meg til Svendborg, der han kjenner hver eneste sjel på verft og verksteder. 6 filtre til Separ delenr. 01030, OK, 'køber du seks, får du 20 % rabat....' 

SAM_3844.JPG.b894a9cc70f387ab96b5b594302fc8a6.JPG

Deretter hadde fødepumpen konka fordi den har hatt for mye tørrkjøring grunnet tilstoppingene etter fyllingen i XXX. Vi har en pumpe i reserve... Dessuten er havnepersonalet helt toppers. Det finnes over hode ikke ordet 'nei' eller 'det lar seg ikke gøre' noe sted.

 

Det ser naturligvis idyllisk ut kailangs i solskinnet med noen hundre liter diesel i tomfat ved siden av båten, bildet lyver.

SAM_3914.JPG.affc1e12124fe8626677a11547200038.JPG

Han som kom med 200-liters fat og diverse, fikk som takk 50 liter forurenset diesel. Det bruker han i fyren hjemme på gården (eller noe slikt). At dieselen så ut som ren graut, bekymret ham ikke. Lystbåten i bakgrunnen tilhører Hennes Majestet. Hun var på et lite, privat besøk. Ledsaget av Søhjmeværnet i båt, et par redningsbåter, los, politi i bil etc. Det må koste en million i timen når damen er på tur.

 

Admiralen og Dronningen:

SAM_3906.JPG.cedc17a6aa816d88f58a0291dab8dd02.JPG

 

Danskene gikk mann av huse for å få et glimt av Dronningen. Det ble svarte natta før de gikk hjem.

SAM_3939.JPG.ca76392c32b42b2c61a08d506eb2d024.JPG

 

Tilbake til dieselen:

Altså, etter å ha stått på klare 4-liters kanner i 24 timer, var det vanskelig å se dagslyset gjennom dieselen når jeg hold dem opp mot solen. Og nede i bunnen svømte det et brunt dynn som lett lot seg virvle opp.

SAM_3880.JPG.9cbeef77685ab6c3e2be3af485b33e36.JPG

Bildet over er altså de siste 12 literene med diesel som fløt på toppen av tanken. Utpumpingen av diesel foregikk med Gardena og drillpumpe fra bunnen av tankens laveste nivå. Med litt velvilje kunne jeg innbille meg at jeg kunne se solskiva gjennom dieselen når jeg så mot solen gjennom kannene. Dette var svart dritt med grønnskjær.

 

Gørra som jeg spadde ut av tanken inneholdt sand. Det er helt fullstendig borti natta. Og en del av gørra var svart som køl. Annet, som hadde limt seg på veggene i tankene var brunt, som om det skulle kommet fra en myr (eller oppløst torv). Det var ikke spor av vann på tanken, ikke så mye som en teskje.

SAM_3881.JPG.d78a82919705e66030822e2d2ba77e0c.JPG

 

Så den fyllingen i XXX pluss en på YYY for tre år siden har kostet oss en pumpe av fabrikat Carter, en ukes ekstra havneleie, en drøss med filtre, masse jobb, ødelagt ferie. Skal sende en IM til 'mix' og høre om vi kanskje bør advare mot å fylle på disse plassene. Foreløpig har jeg YYY og XXX øverst på blokka.

 

Jeg byttet forfilter to ganger på de første 14 årene, og kjørte alle disse årene på samme finfilteret. Og dieselen kom stort sett fra Esso på Grålum, via Jerrykanner. Nå kunne jeg bytte filter en gang i uken. Til og med sugerøret fra tanken stoppet seg til, 16 mm tubing. Tenker på en fattig faen uten teknisk innsikt og uten medbragt verksted som hadde blitt rammet av denne dritten. Da hadde ti-tusen-lappene rast unna.

 

Tanken på Hulda er delt inn i 7 rom:

20170616_201303.jpg.decbe61f9e092afeda81c3a59c124c20.jpg

Det er fire rom ute på 'vingene'. Hovedhullet til venstre er der nedløpet fra dekksfyllingen lander. Og det er der diesel kan suges opp. Tankbunnen heller brått nedover mot venstre i bildet. Tverveggen har nede i bunnen et hull med dia. 15 mm. Dieselen som suges opp til motoren kommer inn i firkantrøret via en spalte i bunnen. Grunnen til at det er slik, er at det ikke skal komme møkk inn til suget, og at det ikke skal kunne skvalpe luft inn i dieselen ved tung sjøgang. Hele tanken er på 500 liter. På dette bildet er stort sett hele tanken renset, man kan se noe av det brune belegget øverst på skilleveggene.

 

20170616_172210.jpg.370924b1dc8255d7d23a0301c410a099.jpg

En av vingtankene etter første runde med bleie, 4- til 6 år. For dem som fremdeles assosierer noe til bleieskift.

 

Rett etter at mannlokket var fjernet:

SAM_3877.JPG.6d32c3a96bd801a2ca4fa24295eed5e9.JPG

 

 

Beklager så mye at jeg ikke har svart tidligere. Måtte få blikket over kanten på dieseltanken først. Det neste tekniske prosjektet blir å rigge til en dagtank. Slik designet at jeg kan pumpe retur fra dagtank via filter tilbake til hovedtank. Da får jeg også polering av dieselen på kjøpet.

 

Og helt til slutt. Her nede i bunnen av Danmark er det å få om bord forurenset diesel noe man på lokalplanet ikke kjenner til. Fyll fra pumper som er merket 'mariediesel'. Det er EN590, eller vanlig diesel uten tilsetninger. Fyller du 'truckdiesel', får du 7 % plantesaft med på kjøpet.

 

I skrivende stund ligger vi fremdeles kailangs i Rudkøbing. Regnet høljer ned og tordenen ruller rett nord for oss. Liggedag i dag. Og når dette været har passert, kommer kuling fra vest i flere dager. Heftigst, i følge værmeldingen, på søndag.

 

Føljetongen fortsetter. Når det passer slik. Men nå går motoren. Nå kan det ikke gå mer galt!

Hulda

Hulda

Da ser det ut til at vi ser slutten på historien med fylling av forurenset diesel. Og det nedenfor er i hovedsak redigert IM til roger jo, som vi har truffet noen ganger her syd i Danmark nå i sommer.

 

En liten bemerkning til dette med fylling av diesel på svenskekysten, på rent generell basis. Hulda er tidlig ute om våren/forsommeren og sent om høsten. Det er ikke mange som fyller på disse plassene i periodene vi frekventerer svenskekysten. Og så skal man være klar over at svenskenes 'grønn diesel' til vanlig ikke kommer på tankene til den svenske lystbåtflåten. Og så tror naturligvis Ola-Nordmann at yrkesflåten fyller grønn diesel hele året. Jeg har en svensk kompis på en av øyene rett nord for Göteborg. Han uttalte: "Vi lokala fyller inte der. Vi får vår diesel med tankbil her på kaien. Om du ikke skal ha mer enn 400 liter, tar de ekstra for köringen". Altså, grønn diesel på svenskekysten lever lenge på tankene. Og det er grønn diesel Hulda har fylt. Da vi fylte på YYY tankanlegg for tre år siden, kom politibåten inn for å fylle. Og der går det vel på borti 1000 liter når de tanker. Politibåten gikk rett til pumpen med 'blank diesel'. Selv om de naturligvis som registrert yrkesfartøy på mer enn 15 meter kunne fylt grønn diesel. Reagerte ikke på forholdet den gangen, mener å kunne se en sammenheng nå. Og la det være klinkende klart, vi har aldri fått om bord så mye som en desiliter vann. Verken via eget dekk eller via fylling fra tankanlegg.

 

Har vært gjennom helvete. Hue ned i tankene, ræva i været og 30 varme. Dieselen opp på brygga i lånte fat. Folkene her i Rudkøbing er helt fantastiske! Hulda har blitt lokal kjendis. Den lokale Havnesmedien er også noe for seg selv. Har alt mellom himmel og jord. Hydraulikkobling, no problem. 12 mm slange for diesel, hvor mange meter? Kan du bestille nye filtre til meg? Naturligvis. Post Nord sendte filtrene til Horsens på Jylland på fredag, i stedet for å sende dem hit. Jeg spurte om jeg kunne legge han ut på forumet, om andre strandet her nede. Naturligvis:

20170619_130638.jpg.1939a906aecb9cba1dd01e61d832368c.jpg

Herren på smedien har trådd sine barnesko som reparatør hos DFDS. Dette er et skikkelig multitalent av en herre. Hos han kan du få de utroligste deler over disk. Det sveises, gjenges, bores, knekkes, dreies og bestilles deler. Og med inngående innsikt. Uten kortautomat.

 

Vår lokale velgjører kjørte meg til Svendborg, der han kjenner hver eneste sjel på verft og verksteder. 6 filtre til Separ delenr. 01030, OK, 'køber du seks, får du 20 % rabat....' 

SAM_3844.JPG.b894a9cc70f387ab96b5b594302fc8a6.JPG

Deretter hadde fødepumpen konka fordi den har hatt for mye tørrkjøring grunnet tilstoppingene etter fyllingen i XXX. Vi har en pumpe i reserve... Dessuten er havnepersonalet helt toppers. Det finnes over hode ikke ordet 'nei' eller 'det lar seg ikke gøre' noe sted.

 

Det ser naturligvis idyllisk ut kailangs i solskinnet med noen hundre liter diesel i tomfat ved siden av båten, bildet lyver.

SAM_3914.JPG.affc1e12124fe8626677a11547200038.JPG

Han som kom med 200-liters fat og diverse, fikk som takk 50 liter forurenset diesel. Det bruker han i fyren hjemme på gården (eller noe slikt). At dieselen så ut som ren graut, bekymret ham ikke. Lystbåten i bakgrunnen tilhører Hennes Majestet. Hun var på et lite, privat besøk. Ledsaget av Søhjmeværnet i båt, et par redningsbåter, los, politi i bil etc. Det må koste en million i timen når damen er på tur.

 

Admiralen og Dronningen:

SAM_3906.JPG.cedc17a6aa816d88f58a0291dab8dd02.JPG

 

Danskene gikk mann av huse for å få et glimt av Dronningen. Det ble svarte natta før de gikk hjem.

SAM_3939.JPG.ca76392c32b42b2c61a08d506eb2d024.JPG

 

Tilbake til dieselen:

Altså, etter å ha stått på klare 4-liters kanner i 24 timer, var det vanskelig å se dagslyset gjennom dieselen når jeg hold dem opp mot solen. Og nede i bunnen svømte det et brunt dynn som lett lot seg virvle opp.

SAM_3880.JPG.9cbeef77685ab6c3e2be3af485b33e36.JPG

Bildet over er altså de siste 12 literene med diesel som fløt på toppen av tanken. Utpumpingen av diesel foregikk med Gardena og drillpumpe fra bunnen av tankens laveste nivå. Med litt velvilje kunne jeg innbille meg at jeg kunne se solskiva gjennom dieselen når jeg så mot solen gjennom kannene. Dette var svart dritt med grønnskjær.

 

Gørra som jeg spadde ut av tanken inneholdt sand. Det er helt fullstendig borti natta. Og en del av gørra var svart som køl. Annet, som hadde limt seg på veggene i tankene var brunt, som om det skulle kommet fra en myr (eller oppløst torv). Det var ikke spor av vann på tanken, ikke så mye som en teskje.

SAM_3881.JPG.d78a82919705e66030822e2d2ba77e0c.JPG

 

Så den fyllingen i XXX pluss en på YYY for tre år siden har kostet oss en pumpe av fabrikat Carter, en ukes ekstra havneleie, en drøss med filtre, masse jobb, ødelagt ferie. Skal sende en IM til 'mix' og høre om vi kanskje bør advare mot å fylle på disse plassene. Foreløpig har jeg YYY og XXX øverst på blokka.

 

Jeg byttet forfilter to ganger på de første 14 årene, og kjørte alle disse årene på samme finfilteret. Og dieselen kom stort sett fra Esso på Grålum, via Jerrykanner. Nå kunne jeg bytte filter en gang i uken. Til og med sugerøret fra tanken stoppet seg til, 16 mm tubing. Tenker på en fattig faen uten teknisk innsikt og uten medbragt verksted som hadde blitt rammet av denne dritten. Da hadde ti-tusen-lappene rast unna.

 

Tanken på Hulda er delt inn i 7 rom:

20170616_201303.jpg.decbe61f9e092afeda81c3a59c124c20.jpg

Det er fire rom ute på 'vingene'. Hovedhullet til venstre er der nedløpet fra dekksfyllingen lander. Og det er der diesel kan suges opp. Tankbunnen heller brått nedover mot venstre i bildet. Tverveggen har nede i bunnen et hull med dia. 15 mm. Dieselen som suges opp til motoren kommer inn i firkantrøret via en spalte i bunnen. Grunnen til at det er slik, er at det ikke skal komme møkk inn til suget, og at det ikke skal kunne skvalpe luft inn i dieselen ved tung sjøgang. Hele tanken er på 500 liter. På dette bildet er stort sett hele tanken renset, man kan se noe av det brune belegget øverst på skilleveggene.

 

20170616_172210.jpg.370924b1dc8255d7d23a0301c410a099.jpg

En av vingtankene etter første runde med bleie, 4- til 6 år. For dem som fremdeles assosierer noe til bleieskift.

 

Rett etter at mannlokket var fjernet:

SAM_3877.JPG.6d32c3a96bd801a2ca4fa24295eed5e9.JPG

 

 

Beklager så mye at jeg ikke har svart tidligere. Måtte få blikket over kanten på dieseltanken først. Det neste tekniske prosjektet blir å rigge til en dagtank. Slik designet at jeg kan pumpe retur fra dagtank via filter tilbake til hovedtank. Da får jeg også polering av dieselen på kjøpet.

 

I skrivende stund ligger vi fremdeles kailangs i Rudkøbing. Regnet høljer ned og tordenen ruller rett nord for oss. Liggedag i dag. Og når dette været har passert, kommer kuling fra vest i flere dager. Heftigst, i følge værmeldingen, på søndag.

 

Føljetongen fortsetter. Når det passer slik. Men nå går motoren. Nå kan det ikke gå mer galt!



×
×
  • Create New...