Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

 

Som sagt, målet var Sønderborg. Hvis jeg greier å få paret finga på tastaturet. Er litt herkete i halsen i dag, konsulterte Dr. Nielsen før frokost. Altså fra Rudkøbing. For dem som skal innom der, lenger opp om endret løp til trafikkhavnen. Det kommer nå, her er lekteren som skal foreta gjenfyllingen av det gamle løpet:

SAM_3953.JPG.67d2d1d320172b3e9f6922f55acf07a5.JPG

Den kom dagen før vi dro. I skrivende stund trolig i gang med jobben.

 

Sjøveien fra Rudkøbing til åpent vann sydpå går via mudrede renner. Og renna mellom Rudkøbing og Marstal er nå flere meter smalere enn hva som vises på kartet som er fem år gammelt. Igjen, nede i disse farvannene, følg stakene, ikke kartet. Stakene blir justert hit og dit etter sandriften. Havnefolkene i Rudkøbing er ute flere gangen i uken og justerer flytemerker.

 

I starten på juli går Tall Ships Race av stabelen i Halmstad med retning havner i Ostersjøen. Før het denne samlingen av skuter 'Cutty Shark Tall Ships Race's'. Det var naturligvis noen som ikke tålte det navnet. Dermed ble det fritt for alkohol:

A.JPG.f9955fe8cf35e2c81a07f534a2eab3b5.JPG

Også med tanke på at jeg fikk kick for noen år siden da det var plassert en halvliter Elephant Beer på samme posisjonen. Altså navnet på regattaen har endret navn, muligens etter påtrykk fra Krf.

 

Møtte en del slike på vei sydover mot Marstal:

SAM_3958.JPG.2f02bea512a7254d49807b76ed67a0e3.JPG

 

I Marstal var det flere:

SAM_3973.JPG.25355bde7dd06cc816be85707cdea987.JPG

SAM_3969.JPG.013df612dd6fa3d427ddba13f1c89b6a.JPG

Og det var enda flere som kom N fra retning Kiel. Så det kommer til å bli folksomt i Halmstad. Synd med all kulingen, båtene kommer til å få kjørt seg. Først er det kuling fra østlig kant, som skal avløses av kuling fra vestlig kant.

 

Vi ankom Sønderborg utpå kveldingen etter motor hele dagen med snitt 5,5 knop og forbruk 6 liter/time. Parkerte på gale siden av sundet ved fiskerikaien. Elendig brygge med jern stikkende ut som det en gang i tiden sikkert har vært festet hjul for fendring. En gang i tiden, for lenge siden. Nå var det tre fiskebåter og 14 muslimer som ankom i en fireseter for å fiske. Det kakla til langt utover sommernatten.

 

Dieselfyllingen er en av tre tanker. To av tankene er for fiskere. Den tredje er for lystbåter. Ser nokså lurvete ut. Men roger jo har tanket før meg og garanterte kvaliteten:

SAM_3980.JPG.9c58d80461c5d3a85adae862a24d6977.JPG

Tanken som skal brukes er rett foran baugen på seilskuten. Så kommer de tre fiskebåtene. Deretter noe svære greier, og foran den overnattet vi. Plasbåter og andre finere fartøyer bør holde seg unna den kaia der. En annen ting, mesteparten av kaiplassen er leid bort til disse litt større fartøyene. For hvor lenge vet jeg ikke. Men respekter skiltingen. I motsatt fall kan man risikere å få noen hundre tonn på utsiden. For det er ikke alle av disse giganten som er like dyktige til finmanøvrering. Denne var en av de bedre, en finsk skute.

 

Sønderborg ligger i et sund. Navnet kunne like gjerne vært strømsund. Oppi her er det en vippebro som åpner noen minutter hver hele time om det er behov. Og så er det dette med nasjonaliteter og holdninger.

SAM_3988.JPG.2ac04e5aec97bd081484cfeca9d1d416.JPG

30-fotere fra et land rett syd for oss har tydelig holdningen 'meg først, meg først'... Til slutt fikk finnen nok og ga bånn gass og gikk nærmest sidelengs under broen grunnet strømmen. Han kunne rett og slett ikke vente lenger uten å bulke rett i brokaret. Det var verre en hva de kan se ut på bildet. *MEG FØRST, MEG FØRST'...

 

Så kom det en flotilje med 12M R. Et iltert tut fra brua kunngjorde at nå klappet de igjen, uansett om de kom til å kutte masten av en 12M eller ikke. Noen av disse båtene hadde tydeligvis ikke motor til å holde igjen for strømmen. Så en tre- fire ble liggende å krysse N for broen og vente på neste åpning. Og igjen, 'meg først, meg først'.

SAM_4009.JPG.911e3445fb2b74dc82a69e1d73aa22bf.JPG

Men alle 'meg først' hadde ikke regnet med at her kommer 'det skal du bare drite i, for her kommer jeg'. Det er å merke seg at en del hollendere skjønte tegninga og bakket pent unna for å gi seilerene fri bane.

 

SAM_4003.JPG.45b59b78a46f5dd0352749f5b43c1f18.JPG

Nærbilde av en av de mindre 12-meterene som venter på noen kompiser som ligger og seiler på feil side av broen. Da er det nok om den slags.

 

Fortøyningen her i havnen er mot vertikale påler. En båt av Huldas størrelse kan ligge mot en påle. Og da er fenderplanke og stor pølse en fin kombinasjon:

SAM_3995.JPG.f7cc07c49f8bd781597004b00334e521.JPG

Vi kom inn ved sekstiden på morran. Det var en liten luke mellom et par campingcruisere. Strømmen gikk som en foss da vi la til, og vinden ut fra kaia. Feilberegnet strømmen litt på første forsøket. Campingcruiseren foran oss fikk propellstrømmen fra Hulda rett inn på BB låring. Det blir naturligvis litt vann av den slags. Trolig vekket jeg Hamburgeren, han var i hvert fall dritsur hele dagen og flyttet hoppegokken hundre meter opp langs kaia lenger utpå dagen. Strømsjøen her inne er helt borti natta til tider. Ikke et vindpust, ligger helt i le, men overtunge båter hopper og danser. Kanskje var det genakerpeket til Hulda han fant truende. Det å parkere Hulda blir mer som lukeparkering med bil etter hvert. Sjelden jeg bruker baugpropellen når vi legger til.

 

Glassmaneter og dritt kommer flytende:

SAM_3994.JPG.a856c896a67e13c10e8af31034b15154.JPG

De kommer gjerne i puljer sammen med et halvt mål gressplen. Og manetene er av stekepanne-størrelse. Rått svære.

 

Sønderborg har blitt sønderbombet noen ganger opp gjennom historien. Derfor er det ikke mye av det gamle tilbake. Men det er heller ikke pakket med 60-talls røde mursteinshus, slik det er mye av i blant annet Limfjorden. Her er en 50 meter gatesump som har sluppet unna historiens turbulens:

SAM_4023.JPG.8d5a3f971791ea79df1f4a94ea95fab1.JPG

SAM_4019.JPG.57d3789ecf83ed2de3aedaa2e2cc828c.JPG

 

Og så litt til. Vi ligger i en havn som er et slags minismögen. Bare at her er det bilvei rett på innsiden av båtene. Et slags 'Stripa', for dem som husker Karl Johan fra 60-tallet. Men det årnær seg for snille gutter:

SAM_4016.JPG.33c6eee4db621d31eab4e0bb2224a04e.JPG

Dermed var stripe tom for knallerter uten eksospotte og potente jyplinger med basskasse i hele bilen. Er så bra atte.

 

Ellers en liten ekstra story. Maken til vennlighet som vi har møtt her syd i Danmark har jeg aldri opplevd noe sted. Trodde det var spesielt for Limfjorden, Rudkøbing, Dragør og et par andre plasser. Var inne i hølet på havnekontoret der betalingsautomater står. Der var det fire kommunale karer som stod og tok seg en blås. Kom naturligvis i prat, dyre danskekroner etc. Kan ikke fatte dette, sa jeg, dere har jo bare Anton Berg og Lego! Flir. Han ene har norsk kjæreste og lurte på om jeg hadde Freia Melkesjokolade om bord. Hvilket vi ikke har. Men vi har 80 % sjokolade fra COOP. Ikke gangbar valuta. Så til de som skal hit, ta med en plate Freia Melkesjokolade. 'Hvor kan jeg få tak i 15W-40 motorolje'. Dit er det sgu faen så langt. Dette var før kl. 09:00 om morran. Men han ene skulle ut og kjøre, så han kunne stikke innom å kjøpe en fireliter for meg. Ikke noe pes. Kom og hent den etter kl. 10:00. Snakket med havnesjefen, samme kontorlandskap. De jeg snakket med tilhørte ambulanse/brann/redning. Men får jeg bot om jeg kommer etter kl. 10:00, jeg skal plukke opp en firliter olje. 'Hvilken båd har du, hvorfor spør du?' Rød seiler fra Norge, er redd for å få DKK 300 i bot om du kommer å krever opp ved båten. 'Vi driver ikke slik her, det er noe de holder på med lenger sørpå'. Senere på dagen kom havnesjefen, knakket på alle båtene og informerte om at vannet kom til å stige 50 cm i løpet av kvelden. 'Pass på førtøjningene'.

 

Og gutta i bua. Jeg lurte på om det var et sted vi kunne vaske klær. 'Vi vasker ige, vi bytter til nyt'. 'Dere lukter siik også, personlig er jeg venn med kroppslukta mi, men fruen er ikke så fornøyd'. Latterbrøl og frem kom fireliteren med motorolje. Kvalitet fra øverste hylle, 'Det beste som er...' 'Jeg pleier å bruke Biltema...' Fikk en skikkelig lekse om motorolje. Dkk 360 for en dunk, de fikk DKK 400, i og med at jeg ikke hadde Freia Melkesjokolade.

Hulda

Hulda

Som sagt, målet var Sønderborg. Hvis jeg greier å få paret finga på tastaturet. Er litt herkete i halsen i dag, konsulterte Dr. Nielsen før frokost. Altså fra Rudkøbing. For dem som skal innom der, lenger opp om endret løp til trafikkhavnen. Det kommer nå, her er lekteren som skal foreta gjenfyllingen av det gamle løpet:

SAM_3953.JPG.67d2d1d320172b3e9f6922f55acf07a5.JPG

Den kom dagen før vi dro. I skrivende stund trolig i gang med jobben.

 

Sjøveien fra Rudkøbing til åpent vann sydpå går via mudrede renner. Og renna mellom Rudkøbing og Marstal er nå flere meter smalere enn hva som vises på kartet som er fem år gammelt. Igjen, nede i disse farvannene, følg stakene, ikke kartet. Stakene blir justert hit og dit etter sandriften. Havnefolkene i Rudkøbing er ute flere gangen i uken og justerer flytemerker.

 

I starten på juli går Tall Ships Race av stabelen i Halmstad med retning havner i Ostersjøen. Før het denne samlingen av skuter 'Cutty Shark Tall Ships Race's'. Det var naturligvis noen som ikke tålte det navnet. Dermed ble det fritt for alkohol:

A.JPG.f9955fe8cf35e2c81a07f534a2eab3b5.JPG

Også med tanke på at jeg fikk kick for noen år siden da det var plassert en halvliter Elephant Beer på samme posisjonen. Altså navnet på regattaen har endret navn, muligens etter påtrykk fra Krf.

 

Møtte en del slike på vei sydover mot Marstal:

SAM_3958.JPG.2f02bea512a7254d49807b76ed67a0e3.JPG

 

I Marstal var det flere:

SAM_3973.JPG.25355bde7dd06cc816be85707cdea987.JPG

SAM_3969.JPG.013df612dd6fa3d427ddba13f1c89b6a.JPG

Og det var enda flere som kom N fra retning Kiel. Så det kommer til å bli folksomt i Halmstad. Synd med all kulingen, båtene kommer til å få kjørt seg. Først er det kuling fra østlig kant, som skal avløses av kuling fra vestlig kant.

 

Vi ankom Sønderborg utpå kveldingen etter motor hele dagen med snitt 5,5 knop og forbruk 6 liter/time. Parkerte på gale siden av sundet ved fiskerikaien. Elendig brygge med jern stikkende ut som det en gang i tiden sikkert har vært festet hjul for fendring. En gang i tiden, for lenge siden. Nå var det tre fiskebåter og 14 muslimer som ankom i en fireseter for å fiske. Det kakla til langt utover sommernatten.

 

Dieselfyllingen er en av tre tanker. To av tankene er for fiskere. Den tredje er for lystbåter. Ser nokså lurvete ut. Men roger jo har tanket før meg og garanterte kvaliteten:

SAM_3980.JPG.9c58d80461c5d3a85adae862a24d6977.JPG

Tanken som skal brukes er rett foran baugen på seilskuten. Så kommer de tre fiskebåtene. Deretter noe svære greier, og foran den overnattet vi. Plasbåter og andre finere fartøyer bør holde seg unna den kaia der. En annen ting, mesteparten av kaiplassen er leid bort til disse litt større fartøyene. For hvor lenge vet jeg ikke. Men respekter skiltingen. I motsatt fall kan man risikere å få noen hundre tonn på utsiden. For det er ikke alle av disse giganten som er like dyktige til finmanøvrering. Denne var en av de bedre, en finsk skute.

 

Sønderborg ligger i et sund. Navnet kunne like gjerne vært strømsund. Oppi her er det en vippebro som åpner noen minutter hver hele time om det er behov. Og så er det dette med nasjonaliteter og holdninger.

SAM_3988.JPG.2ac04e5aec97bd081484cfeca9d1d416.JPG

30-fotere fra et land rett syd for oss har tydelig holdningen 'meg først, meg først'... Til slutt fikk finnen nok og ga bånn gass og gikk nærmest sidelengs under broen grunnet strømmen. Han kunne rett og slett ikke vente lenger uten å bulke rett i brokaret. Det var verre en hva de kan se ut på bildet. *MEG FØRST, MEG FØRST'...

 

Så kom det en flotilje med 12M R. Et iltert tut fra brua kunngjorde at nå klappet de igjen, uansett om de kom til å kutte masten av en 12M eller ikke. Noen av disse båtene hadde tydeligvis ikke motor til å holde igjen for strømmen. Så en tre- fire ble liggende å krysse N for broen og vente på neste åpning. Og igjen, 'meg først, meg først'.

SAM_4009.JPG.911e3445fb2b74dc82a69e1d73aa22bf.JPG

Men alle 'meg først' hadde ikke regnet med at her kommer 'det skal du bare drite i, for her kommer jeg'. Det er å merke seg at en del hollendere skjønte tegninga og bakket pent unna for å gi seilerene fri bane.

 

SAM_4003.JPG.45b59b78a46f5dd0352749f5b43c1f18.JPG

Nærbilde av en av de mindre 12-meterene som venter på noen kompiser som ligger og seiler på feil side av broen. Da er det nok om den slags.

 

Fortøyningen her i havnen er mot vertikale påler. En båt av Huldas størrelse kan ligge mot en påle. Og da er fenderplanke og stor pølse en fin kombinasjon:

SAM_3995.JPG.f7cc07c49f8bd781597004b00334e521.JPG

Vi kom inn ved sekstiden på morran. Det var en liten luke mellom et par campingcruisere. Strømmen gikk som en foss da vi la til, og vinden ut fra kaia. Feilberegnet strømmen litt på første forsøket. Campingcruiseren foran oss fikk propellstrømmen fra Hulda rett inn på BB låring. Det blir naturligvis litt vann av den slags. Trolig vekket jeg Hamburgeren, han var i hvert fall dritsur hele dagen og flyttet hoppegokken hundre meter opp langs kaia lenger utpå dagen. Strømsjøen her inne er helt borti natta til tider. Ikke et vindpust, ligger helt i le, men overtunge båter hopper og danser. Kanskje var det genakerpeket til Hulda han fant truende. Det å parkere Hulda blir mer som lukeparkering med bil etter hvert. Sjelden jeg bruker baugpropellen når vi legger til.

 

Glassmaneter og dritt kommer flytende:

SAM_3994.JPG.a856c896a67e13c10e8af31034b15154.JPG

De kommer gjerne i puljer sammen med et halvt mål gressplen. Og manetene er av stekepanne-størrelse. Rått svære.

 

Sønderborg har blitt sønderbombet noen ganger opp gjennom historien. Derfor er det ikke mye av det gamle tilbake. Men det er heller ikke pakket med 60-talls røde mursteinshus, slik det er mye av i blant annet Limfjorden. Her er en 50 meter gatesump som har sluppet unna historiens turbulens:

SAM_4023.JPG.8d5a3f971791ea79df1f4a94ea95fab1.JPG

SAM_4019.JPG.57d3789ecf83ed2de3aedaa2e2cc828c.JPG



×
×
  • Create New...