Hulda
Takker for tilbakemelding. Veldig hyggelig, ser jo at det blir rundt fem hundre klikk hver gang jeg poster her. Noen annet er om noen synes det er OK. Det jeg skriver nå hører vel egentlig innen 'status på svenskekysten' eller 'hva har du gjort med båten i dag'. Men nå kommer det flere snodigheter. Vi har hatt et underlig vær. Solskinn som steker. Så plutselig dundrer det ned en byge, en halvtimes tid, så skinner solen igjen. Dog har vi hatt en temmelig frisk vind siden vi kom hit. Kuling dag og natt. Men slik har det også vært:
Men som man ser, nede på horisonten ligger neste runde. Og om det kan se ut som at Hulda krenger, hun gjør det. Kan ikke fotografere vindkuler.
Ellers så har var vi i går en tur over til Smögen. Gamle Smögen er slik gamle Smögen alltid har vært. Blokkutbyggingen ute på øya er helt hinsides for jævelig. Vi snakket med en lokal kar fra Kungshamn. I følge han skal det bygges ut mer, det er ikke avsatt plass til ekstern parkering. Strandsonen, der de badet fra fjellene da kan var gutt, er allerede privatisert og gjort utilgjengelig. Ufattelig at slikt kan foregå i Sverige i dette årtusen. Man prøvde noe liknende der vi bor i Strömstad. En eller annen klaget, og fra sentrale styresmakter kom meldingen 'logistikk umulig, videre utbygging blir ikke godkjent'. Var innom dieseltappen i Smögen, SEK 10:58 for literen. Men der er det trangt. Da jeg var der hadde en tråler bakket inntil og sperret pumpen. Med litt finmanøvrering, ville jeg fått Hulda innimellom.
Vi har imidlertid blitt hekta på Kungshamn. Vi har lagt til kai for siste gang i Smögen. Bare det at servicebygget ligger tvers over gaten. Og rett til venstre ligger verdens beste ICA, i hele Kungshamn. Systembolaget ligger et kvarter oppe i bakken, i rulatorfart. Vi har vår 48 år bryllupsdag i dag. Den skulle vi feire med en pizza (man slår på stortrommen), i ei sjappe rett til høyre for Systembolaget. Det hølet der anbefales ikke. Pizzaen var et sted mellom halvvarm og halvkald, ramsalt. Og ikke i nærheten av reklamerte 'italiensk'.
Det kommer og går båter her hele tiden. Fellesnevneren er at de stort sett er bemannet med gamlinger. Veldig mange inn for å handle mat for så å dra videre. I kveld er vi to havseilere her. Tvers over for oss ligger:
En artig sak. Båten foran Den blå. Det er en Havsfidra fra 60-tallet. Og historien er spesiell, måtte snakke med gubben om bord der. For noen år siden fikk han Parkinson, og et ryggproblem så han holdt på å stryke med. Da fant han ut at han måtte ut og seile med sin gamle båt, etter at han hadde ligget rett ut et års tid. Han bygget doghouise. Orget en flaggstang i glassfiber og tilordnet djunkeseil. Dessuten rekker over alt, både til siden og over. Sykdommene har gjort ham ustø. Snorstyring til rorkulten innenfra, slik at han kan stå i le og styre. En mast foran på baugen (vanskelig å se) funker for topplanterne og VHF. Vindror. Og han har seil langt allerede, for han bor ni mil øst for Helsingfors. Halvveis til St. Petersburg. Der må han være før jul, for da legger som regel isen seg. For to år siden seilte pensjonisten til Bergen. I år har turen gått fra hjemmehavnen til Limfjorden og Hirtshals. Derfra ett strekk forbi Lista. For så å bese Hardangerfjorden før han snudde baugen sydover igjen. Nå parkerte han i Kungshamn for å dusje og vaske tøy. Det er uhøflig å kommentere nødvendigheten av den selvpålagte øvelsen. Men noen uker innpakka i 20 fot sier vel sitt. Og han har sjø-aner for han er 1/4 nordmann, med stolthet. Den delen av slekta kommer fra Eidsvoll.
Noe positivt må man gjøre når man ligger slik, og har 48 års bryllupsdag. Lars H baller med baugpropell og fjernkontroll. Vår egen fjernkontroll til 2600 spenn har egentlig ikke imponert voldsomt. Til dens forsvar så har den ligget innunder dollbordet, pakket inn i tiltagende kabelkaos:
Man ser en snipp av den øverst i bildet. Rett over der det står 'BOW' (opp/ned) kommer det ut en liten, hvit snutt. Det er antennen til den trådløse. Mulitkontakten til venstre kjører ankerwinchen. Slik var det.
Nå har vi forflyttet oss opp til salongtaket. Helt til høyre sitter AIS'en. Deretter VHF og greier. Skikkelig kabelklyse som blir enda feitere. Den lille hvite antennesnutten har blitt påloddet en rød ledning, som går ut til venstre på bildet. Nå kan jeg stå 20 meter foran båten å kjøre propellen, eller 20 meter bak. Går så det griner. Slik var det ikke før. Da var det spennende hver gang jeg skulle bruke fjernkontrollen.
Så nå er alt fryd og gammen. Med unntak av at ferskvannspumpen har kutta. Et eller annet har vel løsnet i kablekaoset under dollbordet. En tur til med hodelykt slik at Admiralen får tatt oppvasken. Arbeidsfordeling, jeg spiser og hun vasker opp.
Fant feilen, hadde nappet ut en ledning fra releet til pumpen. Vi tar oppvasken i morgen.
En ting jeg lurer på, har Roger-jo kommet hjem enda???