Hulda
Fra dagens logg:
Fra Kungshamn kl. 09:15. Fortøyd Marstrandsön kl. 17:00. Jeg er meget i mot å lande på Marstrandsön. Det er ikke spesielt stygt der, det er spesielt dyrt, og klønete fortøyninger. Når man har 17 tonn båt og er pensjonist. Fortøye ut/inn etter snorer som ligger i vannet. Riktignok har noen røket og ligger på brygga. Men Admiralen mente jeg hadde fått nok for i dag. Det var på tide med hvile. Selv om været så flott ut:
Solskinn og greier.
Rapport kl. 19:40, lyn, torden og høytrykkspyling så vi hører vannet fosser gjennom drensrørene. Greit nok. Skal gi Admiralen kredit for den avgjørelsen der. Ikke bare torden, det smeller som faen.
Det var meldt knallvind i dag. Den vinden har ikke meldt seg enda. Slik sett ble det en dag for motor, med et par timer seil for genoa. Snitt fart for dagen ble 4,8 knop. Altså veldig nær det gyldne snitt på 5 knop. Været var til dels sol. Admiralen forlangte faktor 50 på nesen min. Den delen av legemet er en rød, liten pottit, som flasser og ser ut som ei kvise. Betent greie. Har vært med meg hele livet.
Og så må jeg korrigere en smule. Der er ikke slik at Admiralen hele tiden står for matstell og oppvask. Og jeg bare legger innpå. Etter en lang og strevsom dag på sjøen, med innlagte stresspartier, kreves det sikringskost. Og oppvasken er en naturlig følge av et utvidet kosthold. Jeg tok ansvar i dag:
Egentlig skulle det vært to av dem, men jeg er på slanker'n.
Dessert er egg. Advocaat (ikke jurist som staves Advokat), 4 cl. Pleier å ta to. Egg er sunt. Det er bacon som er farlig.
En av grunnene til at jeg ikke ville til Marstrandsön er de astronomiske havneleiene de krever. Admiralen mener jeg er en gnien pensjonist. Å holde disse bryggeanleggene i orden krever hver krone de kan få inn. Bevæpnet med kredittkort nærmet jeg meg automaten. Stor plakat "Automaten er stengt. Man kan henvende seg til Hamkontoret i kontortiden 08:00 til 16:00 for betaling och frågor". Det var essensen, plakaten var diger. Jeg måtte spørre et svensk pensjonistektepar lenger inne på bryggen om svensken min ikke var helt pr. kasse. Nei, jeg hadde oppfattet korrekt. Fri havneleie, fri strøm, fri dass/dusj, bare man pigger av før kl. 08:00 i morron bitti. På norsk, i morgen tidlig.
I morgen ankommer ekvipasjen Hönö-Klova. Om ikke lynet har grilla båten.