Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Om ikke, så for egen fornøyelses skyld kommer en liten oppdatering. Mest reise, og litt annet. 

 

Da har vi overnattet i Marstrand. Loggen beretter om avgang fra Marstrand 15.09.2017 kl. 07:45. Om bord på Hulda fører vi logg (med store bokstaver). Vi gikk gjennom Albreckts kanal og innerleia til Björkö og videre til Hönö-Klova der vi fortøyde kl. 11:45. Havneleia i Hönö-Klova er fast hele året. Båter fra 0- til 11,99 meter SEK 170. Båter fra 12,00- til 18,00 meter kr. 220. Og her kan man ikke klage på kommunen, det er den lokale fiskeriforeningen som driver havnen. De hater gjestebåter, men er økonomisk avhengig av dem. Altså et tradisjonelt hat/elsk-forhold. Tilbake til turen Marstrandsön til Hönö-Klova. Vinden var ikke helt til stede. 20170915_081158.jpg.17c896167c42ed225d4e287f14c1f72e.jpg

Men for dem som er interessert i meterologi, horisonten er interessant. Ingen grunn til å ligge å plaske i unødan. Her er vi rett S for Albreckts kanal, utsyn ca. 160 grader. 

 

Østhimmelen så slik ut:

20170915_085814.jpg.b6652961ce174846a5acb7d314a4e287.jpg

Dette er et grundtvannsområde på ca. 10- til 15 meter. Ansamlingen av skjær på BB side er to små skjær, pepret med sel som slapper av. Nå er det ingen som har skutt på dem over noen generasjoner, redselen for mennesker er null. 

 

20170915_090517.jpg.4183a2c697be6dd7fa0bebdddca57e4a.jpg

Mot vest ser himmelen slik ut. Vakkert, men er ikke noe å trakte etter. Bildene bebuder møkkavær fra alle kanter. På disse tre småøyene er det ett hus, en utedass og to brygger.  Antar at det har vært en losutkikk eller noe slikt. Kan umulig være en plass å bo permanent. 20170915_085653.jpg.48dde5b9c60c51d1f6f9eae330aa3961.jpgEn annen ting er at skjærene her inne er helt grønne av mose og slim. 

 

Vi kan ikke gå snarveien inn til Hönö-Klova under broen. Den vil treffe oss i området øvre saling. Vi gikk derfor gjennom skjærgården til syd. Her er det greit med kartplotter. Vår gamle Garmin er ikke så grei. Når vi dreier, og er på ny kurs, kommer Garmin'en dassende flere sekunder etter. Vi kan gå på grunn flere ganger i løpet av den tiden den dustemaskinen bruker på å oppdatere seg.

 

Altså, vi fortøyde Hönö-Klova 11:45. Og utpå ettermiddagen var utsikten inn mot Göteborg slik:

20170915_174839.jpg.41d3f7b9629bdd41d1bfcd8f55988182.jpg

Vi hadde det relativt greit, men rett øst for Göteborg var det 'Varnig klass A'. Oversvømming forårsaket av regn- og haggelbyger. Mot vest så det slik ut:

20170915_175113.jpg.afaf1a76b21181c1c796e5fa53f2d213.jpg

Ref. bildene over med innføring light i meteorologi. Mens mot syd, dagen etter:

20170916_070758.jpg.94ae6585935ee04442e8330963433e9c.jpgTil venstre i bildet ligger tråleren Kennedy av Hönö. Når den kommer inn, eller går ut, bør alle andre passe seg. Det er ikke plass til mer enn Kennedy i leden ut av havnen. Til høyre ligger kompis 'Magnolia' som vi kom i kontakt med for flere år siden. Han hadde så lyst på en jernbåt for å seile langt. Nå ligger den der, Van der Stadt 44. Flott skute på 20 tonn ++. 

 

Men cumulusen holdt det gående. Men ser man mot SW, så klarner det opp utover ettermiddagen20170916_095626.jpg.0d103c9a65463a435e9d0abe8c7b54dc.jpgUtsikten er fra toppen av vanntårnet på Hönö. Det anbefales å ta turen opp dit. Selv en pensjonist på 70++ fikser det uten å bli andpusten. Utsikten er flott 360 grader. Blir ikke det samme å fotografere med Samsung mobil. 

 

Så, igjen fra den berømte loggen:

17.09.2017 opp kl. 05:30. Mørkt, stille, 5 grader. Inne 19,0 grader og RF= 62 %. Slik starter loggen hver dag. 

06:30 fra kai. 

07:07 klar Hönö Huvud. Stille med lett NE drag, skyet, klart i nord. 

07:40 satte seil, NE nattbris, skarp kryss, 5 knop.

09:30 Hätteberget tvers SB (kloss hold), 6,5 knop på skarp kryss.

20170917_093316.jpg.d1bad2ea3ffc76f3348ee8f382baf276.jpg

Vi ligger og krenger behagelig mellom 10- og 15 grader. Da det gikk som verst, 25 grader. Sitter inne i salongen og følger med gjennom vinduene, radar og kart. Autopiloten jobber nå og da, farten gjør at vi har meget stabil kurs. Seilene står optimalt.

Så kommer det:

10:30 Er midtveis på Tjörn, går kryss, steady 7,5- til 8,5 knop. Sol. Måseskär på horisonten. 

Her har vi nettopp passert Pater Noster (som vises til høyre på skjermen):

20170917_102132.jpg.d6366234281f2a6036ee9a4d11846cca.jpg

Det går så det griner nordover.

13:30 berget seil

14:30 fortøyd Smögen.

Et par ting å merke seg. Hulda er en jernbåt på 17 tonn, vannlinje ca. 10 meter. Bredde 4 meter og dypgående 2,15 meter. Riggen er av det meget solide slaget, og seilene er spesialsydd for hårdt vær (UK Syversen). Dette er ikke noe fartsfantom. Imidlertid er det underlig hvor lite vind som skal til før madammen toger av gåre i 4- til 5 knop. Og på dette strekket, da vinden kom opp i meldte 10 m/s (har ikke vindmåler, meldt fra værmeldingen) så makset vi 9,0 knop. Og det på en, for Hulda, skarp kryss. Vi skal ikke ødelegge imagen med at vi hadde en ikke helt fraværende medstrøm nordover. 

 

Mot alle våre prinsipper gikk vi til Smögen denne gange, i stedet for Kungshamn. To grunner, vi ville se den innmari stygge utbyggingen, og så er det ingen havneleie og fri strøm. Det representerer flere six-packer med Pripps Blå 2,2 % om dagen. Og hvem ramler vi borti der:

20170918_091719.jpg.8207adbbb40a5ffade85a6bed4c754fd.jpg

Jo, vår ensomtseilende finske kompis som har vært et slag nordover. Han kom til Smögen dagen før oss og lå lenger inn i havnen. Flyttet seg for å få bedre tilgang til strøm. Så mens vi står på bryggekanten og skravler, kommer det en type på elektrisk sparkesykkel. Det er kompis 'Magnolia'. Konen hans hadde gått på brygga og rapportert 'her ligger ju Hulda!' Så da vi hadde preiket ferdig, la det seg en Najad 34 bak oss, gammel og ser ut som ny. Ut kommer det to gubber. 'Husker du oss, vi treffades på Väderöarna for noen år tilbake'. Joda, jeg ble den gangen invitert om bord på en ankerdram. Og jeg bragte med noe pilser, hadde en hyggelig høstettermiddag i solen der ute:

59c3954ce696a_Bohusln121012002.jpg.ae52fd75a6406fbd0a1402b9b11f3f4e.jpgOg der ligger vi baug mot baug, dato 10.10.2012. Man kan si hva man vil. Hulda har stenkontroll på arkivet. 

 

Tilbake til nåtiden, slik så Smögen ut den dagen vi dro nordover:

20170918_091735.jpg.f66cffc35370d24b9f5dc108ad16691f.jpg

Fra loggen:

12:00 fra kai, etter å ha utvekslet informasjon med vår finske venn. Skal sende over bilder etc. Vi gikk innerleia, null vind igjen. Sotenkanalen og innaskjærs gjennom Havstensund. Rigget til et dorgesnøre med to gamle blinker og tre bare kroker. Rett nord for Brurholmen hektet det seg på to pir. Kunne trenge to til. De kom. Gikk ut ved Resö og satte genoaen, solnedgang. Sa til Admiralen at nå var det slutt på fisket når solen er under horisonten. Bang, fem store makreller på en gang. Slet med å få inn snøret. Bet på både blinker og bare kroker. Da hadde vi fisk nok. Seilte nordover i Kosterfjorden i kølamørke for bare genoaen i 4 knop maks. Et saftig dunk i skroget. Ikke fiskebøye, for vi hadde 200 meter vann under kjølen. Sikkert en pall eller et eller annet. Spiller ingen rolle for Hulda, er designet for slike sammenstøt. Sitter inne med radar og kart. Plutselig lyser genoaen opp og jeg ser skyggen av masten. Bak oss kommer en idiot, type Targa, med fire 1000-metere i plan på vei nordover. Da er det greit med radar, for nattsynet forsvant en fem minutters tid. For jeg kan si mye dritt om Garmin og kartene, men radaren er helt i øverste klasse. 

 

Fra loggen:

22:06 fortøyd Strömstad (vår egen bryggeplass). Da har vi denne dagen logget 41,4 nm, snitt fart 4,1 knop, og vært under fart 10 timer. Hele høstturen har vært på 215 nm. GM'en har gått til sammen 28,8 timer og hatt snitt forbruk på 5,2 liter i timen. 

Hulda

Hulda

Om ikke, så for egen fornøyelses skyld kommer en liten oppdatering. Mest reise, og litt annet. 

 

Da har vi overnattet i Marstrand. Loggen beretter om avgang fra Marstrand 15.09.2017 kl. 07:45. Om bord på Hulda fører vi logg (med store bokstaver). Vi gikk gjennom Albreckts kanal og innerleia til Björkö og videre til Hönö-Klova der vi fortøyde kl. 11:45. Havneleia i Hönö-Klova er fast hele året. Båter fra 0- til 11,99 meter SEK 170. Båter fra 12,00- til 18,00 meter kr. 220. Og her kan man ikke klage på kommunen, det er den lokale fiskeriforeningen som driver havnen. De hater gjestebåter, men er økonomisk avhengig av dem. Altså et tradisjonelt hat/elsk-forhold. Tilbake til turen Marstrandsön til Hönö-Klova. Vinden var ikke helt til stede. 20170915_081158.jpg.17c896167c42ed225d4e287f14c1f72e.jpg

Men for dem som er interessert i meterologi, horisonten er interessant. Ingen grunn til å ligge å plaske i unødan. Her er vi rett S for Albreckts kanal, utsyn ca. 160 grader. 

 

Østhimmelen så slik ut:

20170915_085814.jpg.b6652961ce174846a5acb7d314a4e287.jpg

Dette er et grundtvannsområde på ca. 10- til 15 meter. Ansamlingen av skjær på BB side er to små skjær, pepret med sel som slapper av. Nå er det ingen som har skutt på dem over noen generasjoner, redselen for mennesker er null. 

 

20170915_090517.jpg.4183a2c697be6dd7fa0bebdddca57e4a.jpg

Mot vest ser himmelen slik ut. Vakkert, men er ikke noe å trakte etter. Bildene bebuder møkkavær fra alle kanter. På disse tre småøyene er det ett hus, en utedass og to brygger.  Antar at det har vært en losutkikk eller noe slikt. Kan umulig være en plass å bo permanent. 20170915_085653.jpg.48dde5b9c60c51d1f6f9eae330aa3961.jpgEn annen ting er at skjærene her inne er helt grønne av mose og slim. 

 

Vi kan ikke gå snarveien inn til Hönö-Klova under broen. Den vil treffe oss i området øvre saling. Vi gikk derfor gjennom skjærgården til syd. Her er det greit med kartplotter. Vår gamle Garmin er ikke så grei. Når vi dreier, og er på ny kurs, kommer Garmin'en dassende flere sekunder etter. Vi kan gå på grunn flere ganger i løpet av den tiden den dustemaskinen bruker på å oppdatere seg.

 

Altså, vi fortøyde Hönö-Klova 11:45. Og utpå ettermiddagen var utsikten inn mot Göteborg slik:

20170915_174839.jpg.41d3f7b9629bdd41d1bfcd8f55988182.jpg

Vi hadde det relativt greit, men rett øst for Göteborg var det 'Varnig klass A'. Oversvømming forårsaket av regn- og haggelbyger. Mot vest så det slik ut:

20170915_175113.jpg.afaf1a76b21181c1c796e5fa53f2d213.jpg

Ref. bildene over med innføring light i meteorologi. Mens mot syd, dagen etter:

20170916_070758.jpg.94ae6585935ee04442e8330963433e9c.jpgTil venstre i bildet ligger tråleren Kennedy av Hönö. Når den kommer inn, eller går ut, bør alle andre passe seg. Det er ikke plass til mer enn Kennedy i leden ut av havnen. Til høyre ligger kompis 'Magnolia' som vi kom i kontakt med for flere år siden. Han hadde så lyst på en jernbåt for å seile langt. Nå ligger den der, Van der Stadt 44. Flott skute på 20 tonn ++. 

 

Men cumulusen holdt det gående. Men ser man mot SW, så klarner det opp utover ettermiddagen20170916_095626.jpg.0d103c9a65463a435e9d0abe8c7b54dc.jpgUtsikten er fra toppen av vanntårnet på Hönö. Det anbefales å ta turen opp dit. Selv en pensjonist på 70++ fikser det uten å bli andpusten. Utsikten er flott 360 grader. Blir ikke det samme å fotografere med Samsung mobil. 

 

Så, igjen fra den berømte loggen:

17.09.2017 opp kl. 05:30. Mørkt, stille, 5 grader. Inne 19,0 grader og RF= 62 %. Slik starter loggen hver dag. 

06:30 fra kai. 

07:07 klar Hönö Huvud. Stille med lett NE drag, skyet, klart i nord. 

07:40 satte seil, NE nattbris, skarp kryss, 5 knop.

09:30 Hätteberget tvers SB (kloss hold), 6,5 knop på skarp kryss.

20170917_093316.jpg.d1bad2ea3ffc76f3348ee8f382baf276.jpg

Vi ligger og krenger behagelig mellom 10- og 15 grader. Da det gikk som verst, 25 grader. Sitter inne i salongen og følger med gjennom vinduene, radar og kart. Autopiloten jobber nå og da, farten gjør at vi har meget stabil kurs. Seilene står optimalt.

Så kommer det:

10:30 Er midtveis på Tjörn, går kryss, steady 7,5- til 8,5 knop. Sol. Måseskär på horisonten. 

Her har vi nettopp passert Pater Noster (som vises til høyre på skjermen):

20170917_102132.jpg.d6366234281f2a6036ee9a4d11846cca.jpg

Det går så det griner nordover.

13:30 berget seil

14:30 fortøyd Smögen.

Et par ting å merke seg. Hulda er en jernbåt på 17 tonn, vannlinje ca. 10 meter. Bredde 4 meter og dypgående 2,15 meter. Riggen er av det meget solide slaget, og seilene er spesialsydd for hårdt vær (UK Syversen). Dette er ikke noe fartsfantom. Imidlertid er det underlig hvor lite vind som skal til før madammen toger av gåre i 4- til 5 knop. Og på dette strekket, da vinden kom opp i meldte 10 m/s (har ikke vindmåler, meldt fra værmeldingen) så makset vi 9,0 knop. Og det på en, for Hulda, skarp kryss. Vi skal ikke ødelegge imagen med at vi hadde en ikke helt fraværende medstrøm nordover. 

 

Mot alle våre prinsipper gikk vi til Smögen denne gange, i stedet for Kungshamn. To grunner, vi ville se den innmari stygge utbyggingen, og så er det ingen havneleie og fri strøm. De representerer flere six-packer met Pripps Blå 2,2 % om dagen. Og hvem ramler vi borti der:

20170918_091719.jpg.8207adbbb40a5ffade85a6bed4c754fd.jpg

Jo, vår ensomtseilende finske kompis som har vært et slag nordover. Han kom til Smögen dagen før oss og lå lenger inn i havnen. Flyttet seg for å få bedre tilgang til strøm. Så mens vi står på bryggekanten og skravler, kommer det en type på elektrisk sparkesykkel. Det er kompis 'Magnolia'. Konen hans hadde gått på brygga og rapportert 'her ligger ju Hulda!' Så da vi hadde preiket ferdig, la det seg en Najad 34 bak oss, gammel og ser ut som ny. Ut kommer det to gubber. 'Husker du oss, vi treffades på Väderöarna for noen år tilbake'. Joda, jeg ble den gangen invitert om bord på en ankerdram. Og jeg bragte med noe pilser, hadde en hyggelig høstettermiddag i solen der ute:

59c3954ce696a_Bohusln121012002.jpg.ae52fd75a6406fbd0a1402b9b11f3f4e.jpgOg der ligger vi baug mot baug, dato 10.10.2012. Man kan si hva man vil. Hulda har stenkontroll på arkivet. 

 

Tilbake til nåtiden, slik så Smögen ut den dagen vi dro nordover:

20170918_091735.jpg.f66cffc35370d24b9f5dc108ad16691f.jpg

Fra loggen:

12:00 fra kai, etter å ha utvekslet informasjon med vår finske venn. Skal sende over bilder etc. Vi gikk innerleia, null vind igjen. Sotenkanalen og innaskjærs gjennom Havstensund. Rigget til et dorgesnøre med to gamle blinker og tre bare kroker. Rett nord for Brurholmen hektet det seg på to pir. Kunne trenge to til. De kom. Gikk ut ved Resö og satte genoaen, solnedgang. Sa til Admiralen at nå var det slutt på fisket når solen er under horisonten. Bang, fem store makreller på en gang. Slet med å få inn snøret. Bet på både blinker og bare kroker. Da hadde vi fisk nok. Seilte nordover i Kosterfjorden i kølamørke for bare genoaen i 4 knop maks. Et saftig dunk i skroget. Ikke fiskebøye, for vi hadde 200 meter vann under kjølen. Sikkert en pall eller et eller annet. Spiller ingen rolle for Hulda, er designet for slike sammenstøt. Sitter inne med radar og kart. Plutselig lyser genoaen opp og jeg ser skyggen av masten. Bak oss kommer en idiot, type Targa, med fire 1000-metere i plan på vei nordover. Da er det greit med radar, for nattsynet forsvant en fem minutters tid. For jeg kan si mye dritt om Garmin og kartene, men radaren er helt i øverste klasse. 

 

Fra loggen:

22:06 fortøyd Strömstad (vår egen bryggeplass). Da har vi denne dagen logget 41,4 nm, snitt fart 4,1 knop, og vært under fart 10 timer. Hele høstturen har vært på 215 nm. GM'en har gått til sammen 28,8 timer og hatt snitt forbruk på 5,2 liter i timen. 

Hulda

Hulda

Om ikke, så for egen fornøyelses skyld kommer en liten oppdatering. Mest reise, og litt annet. 

 

Da har vi overnattet i Marstrand. Loggen beretter om avgang fra Marstrand 15.09.2017 kl. 07:45. Om bord på Hulda fører vi logg (med store bokstaver). Vi gikk gjennom Albreckts kanal og innerleia til Björkö og videre til Hönö-Klova der vi fortøyde kl. 11:45. Havneleia i Hönö-Klova er fast hele året. Båter fra 0- til 11,99 meter SEK 170. Båter fra 12,00- til 18,00 meter kr. 220. Og her kan man ikke klage på kommunen, det er den lokale fiskeriforeningen som driver havnen. De hater gjestebåter, men er økonomisk avhengig av dem. Altså et tradisjonelt hat/elsk-forhold. Tilbake til turen Marstrandsön til Hönö-Klova. Vinden var ikke helt til stede. 20170915_081158.jpg.17c896167c42ed225d4e287f14c1f72e.jpg

Men for dem som er interessert i meterologi, horisonten er interessant. Ingen grunn til å ligge å plaske i unødan. Her er vi rett S for Albreckts kanal, utsyn ca. 160 grader. 

 

Østhimmelen så slik ut:

20170915_085814.jpg.b6652961ce174846a5acb7d314a4e287.jpg

Dette er et grundtvannsområde på ca. 10- til 15 meter. Ansamlingen av skjær på BB side er to små skjær, pepret med sel som slapper av. Nå er det ingen som har skutt på dem over noen generasjoner, redselen for mennesker er null. 

 

20170915_090517.jpg.4183a2c697be6dd7fa0bebdddca57e4a.jpg

Mot vest ser himmelen slik ut. Vakkert, men er ikke noe å trakte etter. Bildene bebuder møkkavær fra alle kanter. På disse tre småøyene er det ett hus, en utedass og to brygger.  Antar at det har vært en losutkikk eller noe slikt. Kan umulig være en plass å bo permanent. 20170915_085653.jpg.48dde5b9c60c51d1f6f9eae330aa3961.jpgEn annen ting er at skjærene her inne er helt grønne av mose og slim. 

 

Vi kan ikke gå snarveien inn til Hönö-Klova under broen. Den vil treffe oss i området øvre saling. Vi gikk derfor gjennom skjærgården til syd. Her er det greit med kartplotter. Vår gamle Garmin er ikke så grei. Når vi dreier, og er på ny kurs, kommer Garmin'en dassende flere sekunder etter. Vi kan gå på grunn flere ganger i løpet av den tiden den dustemaskinen bruker på å oppdatere seg.

 

Altså, vi fortøyde Hönö-Klova 11:45. Og utpå ettermiddagen var utsikten inn mot Göteborg slik:

20170915_174839.jpg.41d3f7b9629bdd41d1bfcd8f55988182.jpg

Vi hadde det relativt greit, men rett øst for Göteborg var det 'Varnig klass A'. Oversvømming forårsaket av regn- og haggelbyger. Mot vest så det slik ut:

20170915_175113.jpg.afaf1a76b21181c1c796e5fa53f2d213.jpg

Ref. bildene over med innføring light i meteorologi. Mens mot syd, dagen etter:

20170916_070758.jpg.94ae6585935ee04442e8330963433e9c.jpgTil venstre i bildet ligger tråleren Kennedy av Hönö. Når den kommer inn, eller går ut, bør alle andre passe seg. Det er ikke plass til mer enn Kennedy i leden ut av havnen. Til høyre ligger kompis 'Magnolia' som vi kom i kontakt med for flere år siden. Han hadde så lyst på en jernbåt for å seile langt. Nå ligger den der, Van der Stadt 44. Flott skute på 20 tonn ++. 

 

Men cumulusen holdt det gående. Men ser man mot SW, så klarner det opp utover ettermiddagen20170916_095626.jpg.0d103c9a65463a435e9d0abe8c7b54dc.jpgUtsikten er fra toppen av vanntårnet på Hönö. Det anbefales å ta turen opp dit. Selv en pensjonist på 70++ fikser det uten å bli andpusten. Utsikten er flott 360 grader. Blir ikke det samme å fotografere med Samsung mobil. 

 

Så, igjen fra den berømte loggen:

17.09.2017 opp kl. 05:30. Mørkt, stille, 5 grader. Inne 19,0 grader og RF= 62 %. Slik starter loggen hver dag. 

06:30 fra kai. 

07:07 klar Hönö Huvud. Stille med lett NE drag, skyet, klart i nord. 

07:40 satte seil, NE nattbris, skarp kryss, 5 knop.

09:30 Hätteberget tvers SB (kloss hold), 6,5 knop på skarp kryss.

20170917_093316.jpg.d1bad2ea3ffc76f3348ee8f382baf276.jpg

Vi ligger og krenger behagelig mellom 10- og 15 grader. Da det gikk som verst, 25 grader. Sitter inne i salongen og følger med gjennom vinduene, radar og kart. Autopiloten jobber nå og da, farten gjør at vi har meget stabil kurs. Seilene står optimalt.

Så kommer det:

10:30 Er midtveis på Tjörn, går kryss, steady 7,5- til 8,5 knop. Sol. Måseskär på horisonten. 

Her har vi nettopp passert Pater Noster (som vises til høyre på skjermen):

20170917_102132.jpg.d6366234281f2a6036ee9a4d11846cca.jpg

Det går så det griner nordover.

13:30 berget seil

14:30 fortøyd Smögen.

Et par ting å merke seg. Hulda er en jernbåt på 17 tonn, vannlinje ca. 10 meter. Bredde 4 meter og dypgående 2,15 meter. Riggen er av det meget solide slaget, og seilene er spesialsydd for hårdt vær (UK Syversen). Dette er ikke noe fartsfantom. Imidlertid er det underlig hvor lite vind som skal til før madammen toger av gåre i 4- til 5 knop. Og på dette strekket, da vinden kom opp i meldte 10 m/s (har ikke vindmåler, meldt fra værmeldingen) så makset vi 9,0 knop. Og det på en, for Hulda, skarp kryss. 

 

Mot alle våre prinsipper gikk vi til Smögen denne gange, i stedet for Kungshamn. To grunner, vi ville se den innmari stygge utbyggingen, og så er det ingen havneleie og fri strøm. De representerer flere six-packer met Pripps Blå 2,2 % om dagen. Og hvem ramler vi borti der:

20170918_091719.jpg.8207adbbb40a5ffade85a6bed4c754fd.jpg

Jo, vår ensomtseilende finske kompis som har vært et slag nordover. Han kom til Smögen dagen før oss og lå lenger inn i havnen. Flyttet seg for å få bedre tilgang til strøm. Så mens vi står på bryggekanten og skravler, kommer det en type på elektrisk sparkesykkel. Det er kompis 'Magnolia'. Konen hans hadde gått på brygga og rapportert 'her ligger ju Hulda!' Så da vi hadde preiket ferdig, la det seg en Najad 34 bak oss, gammel og ser ut som ny. Ut kommer det to gubber. 'Husker du oss, vi treffades på Väderöarna for noen år tilbake'. Joda, jeg ble den gangen invitert om bord på en ankerdram. Og jeg bragte med noe pilser, hadde en hyggelig høstettermiddag i solen der ute:

59c3954ce696a_Bohusln121012002.jpg.ae52fd75a6406fbd0a1402b9b11f3f4e.jpgOg der ligger vi baug mot baug, dato 10.10.2012. Man kan si hva man vil. Hulda har stenkontroll på arkivet. 

 

Tilbake til nåtiden, slik så Smögen ut den dagen vi dro nordover:

20170918_091735.jpg.f66cffc35370d24b9f5dc108ad16691f.jpg

Fra loggen:

12:00 fra kai, etter å ha utvekslet informasjon med vår finske venn. Skal sende over bilder etc. Vi gikk innerleia, null vind igjen. Sotenkanalen og innaskjærs gjennom Havstensund. Rigget til et dorgesnøre med to gamle blinker og tre bare kroker. Rett nord for Brurholmen hektet det seg på to pir. Kunne trenge to til. De kom. Gikk ut ved Resö og satte genoaen, solnedgang. Sa til Admiralen at nå var det slutt på fisket når solen er under horisonten. Bang, fem store makreller på en gang. Slet med å få inn snøret. Bet på både blinker og bare kroker. Da hadde vi fisk nok. Seilte nordover i Kosterfjorden i kølamørke for bare genoaen i 4 knop maks. Et saftig dunk i skroget. Ikke fiskebøye, for vi hadde 200 meter vann under kjølen. Sikkert en pall eller et eller annet. Spiller ingen rolle for Hulda, er designet for slike sammenstøt. Sitter inne med radar og kart. Plutselig lyser genoaen opp og jeg ser skyggen av masten. Bak oss kommer en idiot, type Targa, med fire 1000-metere i plan på vei nordover. Da er det greit med radar, for nattsynet forsvant en fem minutters tid. For jeg kan si mye dritt om Garmin og kartene, men radaren er helt i øverste klasse. 

 

Fra loggen:

22:06 fortøyd Strömstad (vår egen bryggeplass). Da har vi denne dagen logget 41,4 nm, snitt fart 4,1 knop, og vært under fart 10 timer. Hele høstturen har vært på 215 nm. GM'en har gått til sammen 28,8 timer og hatt snitt forbruk på 5,2 liter i timen. 



×
×
  • Create New...