Hulda
Kan skrive litt om elektro og materialer også. Nå har det nettopp vært en sak med Sofaseileren og aluminiumsbåt. Når jeg skriver på et slikt forum, gjør jeg det av egen fri vilje. Jeg er vaksinert mot kverulering. Derfor avslutter jeg når jeg finner det på sin plass. De som ikke kan leve med det, kan lavær å lese. Dette er ingen lærebok. Og jeg har null pedagogisk innsikt. Selv etter to høgskuler og masse annet. Dum.
Hulda er laget av jern. Jern har den fordelen at det normalt korroderer langsom. Dessuten er det ett av de få materialene på planeten som er like sterkt i strekk som i kompresjon. Jeg vurderte å bygge Hulda i aluminium. Materialet ble vraket ut fra at jeg vet at enkelte har bestilt en gitt kvalitet, og mottatt en annen. Og det ville være umulig for meg å sjekke. Blant annet var det vel svenske Yrvind som bygget seg en liten aluminiumskasse av førsteklasses materiale, seilte over til Karibien. Tok båten på land. Så et spesielt grått felt på fribordet. Ga det et spark og sparket tvers gjennom. Leverandøren av platene var helt uinteressert i reklamasjon. Yrvind kom ingen vei. Dessuten er aluminium utsatt for en rekke korrosjonsformer, flere en jern, opptrer som halvleder- reagerer utmerket på sann sinus, det gjør ikke jern. E-modulen (enkelt, les styrke) er 1/3 av jern (stål). Aluminium ligger langt ned i spenningsrekken. Aluminium har er diffusjonstett oksidskikt (derfor står rett kvalitet godt i sjøvann), men det er mekanisk svakt. Aluminium kan ikke sveises til noe annet materiale. Jeg følger en aluminiumsseiler på nettet. Jeg kan se mulige korrosjosproblemer under utvikling, kan ikke komme i kontakt med folkene. Men det er meget mulig at de kommer til å gå på en smell. Jeg snakket for mange år siden med en mann fra Tønsberg som var spesialist i aluminium: Følgelig hadde han bygget seg en super seiler i aluminium. Og han kjente materialets styrker og svakheter. Han hadde innsveisede rekkestøtter i aluminium, med rekkewire i rustfritt stål. Gjennom hullene i rekkestøttene gikk wirene i plasthylser. En av hylsene hadde sprukket. I løpet av noen måneder hadde wiren sagd (korrodert) seg en centimeter nedover i rekkestøtten. For meg er aluminium et framifrå båtmateriale, men man må ta høyde for materialets særegenheter, akkurat som man må for stål. Hulda er ingen motstander av aluminium i båt, kan bare ikke nok om det. Og for å bygge Hulda, ville det doblet prisen før sjøsetting.
Elektro: Mange hevder at de ikke vil bruke releer, det er tull med to-polet anlegg etc. etc. Hulda har en drøss med releer, samleskinner og greier:
Dette er et skærereir, fotografert i 2015. Det har blitt bedre, og skal bli bra i 2018. Men inne i klysa av ledninger kan jeg telle seks releer fra Biltema. Filosofien er at tynne ledninger med styrestrøm (som er sikret med noen få amp.) går gjennom mesteparten av båten. Her kommer de til releer som sitter ganske nær forbrukerene. I nærheten av releene er det samleskinner for pluss og minus med kurser som også er sikret.
Men nå har jeg ikke tid til mer. Skal inn til Oslo og spikre på en leilighet som datteren min bor i. Kommer mer siden.