Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

En liten førhjulsgreie, førjulsgreie, noe slikt. 

 

Først en liten sak som undrer meg. Man kan kalle det 'kabelhysteria'. Dette med at alle kabler må være ditt og datt, må klemmes med 140 tonn, ellers funker det overhode ikke, det må være sekskant, alt annet er håpløst, hull i enden på kabelskoen er døden, osv. osv. Men det er vel slik sådanne forumer fungerer, alt skal på liv og død trekkes til det ekstreme. En vanlig lystbåt må ha samme spec. som en Typhon ubåt, alt annet er forkastelig. Bilde:

20171217_122229.jpg.1c09451685c47fc7c492e9d331ceba34.jpg20171217_122219.jpg.55ba5fca6abd77d3d96511b5d879f4ef.jpg

Noen som ser forskjell på disse kableskoene? Begge er for 95 kvadrat kabel. Den til høyre er levert fra et anerkjent foretak som leverer lavspent elektro. Og den kabelskoen brukes blant annet på redningsfartøyer. Og den har 'pustehull'  i enden slik at man kan se enden på ledningen. Helt borti natta feil. Kableskoen til venstre kommer fra offshore, og var del av reservedelssatsen til en nå demontert generatorstasjon. Kabelsko og ledninger skulle kastes. For det jeg var så snill, fikk jeg lov å ta med sakene hjem. Godset i klemhylsen til den anerkjente til høyre er ca. 1,4 millimeter, og lengden på spennhylsen er 21,5 millimeter. Den fra offshore har tilsvarende godstykkelse 2,5 millimeter og hylselengde 38 millimeter. Skoen til høyre er beregnet for tangklemming (man må ikke være vanvittig kraftig for å klemme sammen), den andre er beregnet for hydraulikk-klemming. For naturen er slik innrettet at alle materialer 'ønsker' å gå tilbake til foregående tilstand. Dette handler om elastisitet og plastisitet. Klemmer man sammen den til høyre med 100 tonn, siger den kanskje i løpet av noen timer tilbake til 5 tonn klem rundt kabelen. Klemmer man den andre med 100 tonn, siger den kanskje tilbake til 20 tonn i løpet av noen timer. Det hele koker ned til hvor mange amp. skal man overføre i løpet av et tidsrom. Jeg tror ikke det er en eneste lystbåtmotor i Norge, eller Østfold, som matcher starten til en 24 MW gassturbin sitt startaggregat. Så for en vanlig, 14 liters lystbåtmotor (som ikke jobber under vann/ i vann), vil kabelskoen til høyre holde i massevis. Og 95 kvadrat kabel er overkill. Men det er for at jeg fikk kabelen gratis, mot å bære den hjem. Nå greide jeg å klemme kabelskoen til venstre rundt 95 kvadrat kabel med tang fra Biltema. Det er et under at både tangen og gubben holdt. Det var helt på grensen. 

 

Dynamo:

20171214_163701.jpg.f988281759577cfc427298ab130752a5.jpg

Alt gikk ikke helt greit. Ta en titt på bildet over, dette er før demontering. Dette er en dynamo 'refurbished with pride', av en eller annen. Den har jobbet om bord i Hulda i litt under 1000 timer. Legg merke til midterste terminalen til statorviklingene. Den er &%¤()% loddet! Da jeg løftet statoren pent og pyntelig ut og la den på en avis, skjedde dette:

20171214_164438.jpg.a16677e39c3074b8575c736f98f118e1.jpg

Dingsen (terminalen) ramlet av. Så da måtte jeg kunstlodde en gang til. For en gangs skyld, loddebolten var ikke fra Biltema. Men det var loddetinnet :--) Så da kom alt på plass igjen med nyinnkjøpt diodebro. 'Made in China', kjøpt gjennom et foretak på Kolbotn, Kølabånn for oss som er lokalkjente- og snakker språket. Monterte sammen. Beholdt spenningsregulatoren, ville ha den gamle som gir 14,7 V på maks. Det er ikke krav til å være 25 år og slangemenneske for å få på plass dynamoen, men er fordel. Dessuten bør du ha lempa jern noen måneder i forveien, dynamoen er tung ytterst på to fingre og strak arm. 

 

Fyrte opp motoren, pissdødt, bare noe flikking. Faen. På'n igjen. Plukke fra hverandre hele greia. Bytte spenningsregulator, i samme sendingen fra Kina. Montere og banne. Desillusjonert, ut i cockpit, kølamørkt, tenning på. Ladelampen lyste klart og rødt! Positivt. Start, litt gass, tilbake til tomgang. Turtelleren ligger som limt på 750 rpm. Det har ikke skjedd før, heller ikke den gangen dynamoen var ny (refurb with pride). Opp til 1000 rpm. Gikk ned og sjekket BEP batterimonitor. 99 % kapasitet,  27,8 A og 14,3 V, det var som bare! Har ikke hatt slik futt noen gang! Motoren surrer og går noen minutter og amp. detter til 0,7 med spenning 14,5 og 100 % kapasitet. 

 

Og hva gjør så Hulda, springer hjem og bestiller en til:

Skjermbilde.JPG.2cb1dfac0d09f586b877c53651a8e9eb.JPG

 

Noe for de som ikke vet: Hulda har en imaginær postboks i Linden, NJ, USA gjennom Jet Carrier. Slik som denne leverandøren, Mid West Trading Co., sender ikke utenfor USA. Og de som sender utenfor USA tar seg uten blygsel borti 1000 spenn i 'shipping cost' bare for å pakke og sende eks. USA, så kommer frakt i tillegg. Gjennom PayPal kostet dynamoen på bildet NOK 563,63 fritt levert Linden med road transport (UPS). Og den ble skipet til Linden dagen etter bestilling. Etter hvert blir den flydd over til Norge for et par hundre spenn, så blir det post, mva og hente i butikk. Ikke over 1500 kroner. Men det er alltid spennende å se hva jeg får. På eBay går jeg alltid etter 'Top Rated Seller', andre som ikke har den utmerkelsen blir ikke vurdert. 

 

Litt om dynamoen:

En AC Delco (tidligere Delco-Remy), som var en stjernegreie fra midten på syttitallet og fremover. Delco har laget, og lager fremdeles, et utall varianter av dynamoer og startere. Dynamoen jeg kjøper har gått ut av produksjon for årtier siden. Denne vi har her, er spesiell. Statorhuset holdes sammen av fire skruer. Man kan skru ut skruene og vri statorhuset relatert til festene i 90 graders 'increments', eller posisjoner. Uten å demontere slik at børstene ramler ut av holderene. Og delenumrene kjører som 321-247, 321-244 etc. etter hvilken posisjon statorhuset er montert med. Denne dynamoen jeg bruker heter modellbetegnelse 12 Si. Det er den 'store' som ble levert til amerikanske biler fra ca. 1984 og fremover. I tillegg er kjølekapasiteten øket i forhold til de mindre variantene. Dynamoen har en stor diameter, og egner seg ikke for 'very high rpm', rett og slett for at viklingene i rotoren ikke holder sentripetalakselerasjonen. Men under 4000 rpm, helt greit. Statoren bestemmer amperen. Og 12 Si (Si betegner at spenningsregulatoren er montert internt) ble levert fra 63- til 90 A. 'Min' versjon (321-xxx) er på 78 A. (90 A på en kilerem synes jeg er i meste laget. 78 A er maks. i følge 'Hulda spec.) Så da har jeg altså for NOK 1500 en dynamo som minst går 1000 timer, inkludert spenningsregulator. 

 

Så får de som higer etter perfeksjon kjøpe seg Balmer på 130 A og i tillegg ekstern regulator som gjør alt mulig hokus pokus. Men batteriene til Hulda holder i minst 10 år. Og det med dynamo til 1500 kroner der andre med glede spanderer 12 000 for samme effekten og greier å kverke batteriene sine på tre sesonger. Jeg bare måtte. 

 

Så til alle, uten fnugg av sarkasme: GOD JUL!

Hulda

Hulda

En liten førhjulsgreie, førjulsgreie, noe slikt. 

 

Først en liten sak som undrer meg. Man kan kalle det 'kabelhysteria'. Dette med at alle kabler må være ditt og datt, må klemmes med 140 tonn, ellers funker det overhode ikke, det må være sekskant, alt annet er håpløst, hull i enden på kabelskoen er døden, osv. osv. Men det er vel slik sådanne forumer fungerer, alt skal på liv og død trekkes til det ekstreme. En vanlig lystbåt må ha samme spec. som en Typhon ubåt, alt annet er forkastelig. Bilde:

20171217_122229.jpg.1c09451685c47fc7c492e9d331ceba34.jpg20171217_122219.jpg.55ba5fca6abd77d3d96511b5d879f4ef.jpg

Noen som ser forskjell på disse kableskoene? Begge er for 95 kvadrat kabel. Den til høyre er levert fra et anerkjent foretak som leverer lavspent elektro. Og den kabelskoen brukes blant annet på redningsfartøyer. Og den har 'pustehull'  i enden slik at man kan se enden på ledningen. Helt borti natta feil. Kableskoen til venstre kommer fra offshore, og var del av reservedelssatsen til en nå demontert generatorstasjon. Kabelsko og ledninger skulle kastes. For det jeg var så snill, fikk jeg lov å ta med sakene hjem. Godset i klemhylsen til den anerkjente til høyre er ca. 1,4 millimeter, og lengden på spennhylsen er 21,5 millimeter. Den fra offshore har tilsvarende godstykkelse 2,5 millimeter og hylselengde 38 millimeter. Skoen til høyre er beregnet for tangklemming (man må ikke være vanvittig kraftig for å klemme sammen), den andre er beregnet for hydraulikk-klemming. For naturen er slik innrettet at alle materialer 'ønsker' å gå tilbake til foregående tilstand. Dette handler om elastisitet og plastisitet. Klemmer man sammen den til høyre med 100 tonn, siger den kanskje i løpet av noen timer tilbake til 5 tonn klem rundt kabelen. Klemmer man den andre med 100 tonn, siger den kanskje tilbake til 20 tonn i løpet av noen timer. Det hele koker ned til hvor mange amp. skal man overføre i løpet av et tidsrom. Jeg tror ikke det er en eneste lystbåtmotor i Norge, eller Østfold, som matcher starten til en 24 MW gassturbin sitt startaggregat. Så for en vanlig, 14 liters lystbåtmotor (som ikke jobber under vann/ i vann), vil kabelskoen til høyre holde i massevis. Og 95 kvadrat kabel er overkill. Men det er for at jeg fikk kabelen gratis, mot å bære den hjem. Nå greide jeg å klemme kabelskoen til venstre rundt 95 kvadrat kabel med tang fra Biltema. Det er et under at både tangen og gubben holdt. Det var helt på grensen. 

 

Dynamo:

20171214_163701.jpg.f988281759577cfc427298ab130752a5.jpg

Alt gikk ikke helt greit. Ta en titt på bildet over, dette er før demontering. Dette er en dynamo 'refurbished with pride', av en eller annen. Den har jobbet om bord i Hulda i litt under 1000 timer. Legg merke til midterste terminalen til statorviklingene. Den er &%¤()% loddet! Da jeg løftet statoren pent og pyntelig ut og la den på en avis, skjedde dette:

20171214_164438.jpg.a16677e39c3074b8575c736f98f118e1.jpg

Dingsen (terminalen) ramlet av. Så da måtte jeg kunstlodde en gang til. For en gangs skyld, loddebolten var ikke fra Biltema. Men det var loddetinnet :--) Så da kom alt på plass igjen med nyinnkjøpt diodebro. 'Made in China', kjøpt gjennom et foretak på Kolbotn, Kølabånn for oss som er lokalkjente- og snakker språket. Monterte sammen. Beholdt spenningsregulatoren, ville ha den gamle som gir 14,7 V på maks. Det er ikke krav til å være 25 år og slangemenneske for å få på plass dynamoen, men er fordel. Dessuten bør du ha lempa jern noen måneder i forveien, dynamoen er tung ytterst på to fingre og strak arm. 

 

Fyrte opp motoren, pissdødt, bare noe flikking. Faen. På'n igjen. Plukke fra hverandre hele greia. Bytte spenningsregulator, i samme sendingen fra Kina. Montere og banne. Desillusjonert, ut i cockpit, kølamørkt, tenning på. Ladelampen lyste klart og rødt! Positivt. Start, litt gass, tilbake til tomgang. Turtelleren ligger som limt på 750 rpm. Det har ikke skjedd før, heller ikke den gangen dynamoen var ny (refurb with pride). Opp til 1000 rpm. Gikk ned og sjekket BEP batterimonitor. 99 % kapasitet,  27,8 A og 14,3 V, det var som bare! Har ikke hatt slik futt noen gang! Motoren surrer og går noen minutter og amp. detter til 0,7 med spenning 14,5 og 100 % kapasitet. 

 

Og hva gjør så Hulda, springer hjem og bestiller en til:

Skjermbilde.JPG.2cb1dfac0d09f586b877c53651a8e9eb.JPG

 

Noe for de som ikke vet: Hulda har en imaginær postboks i Linden, NJ, USA gjennom Jet Carrier. Slik som denne leverandøren, Mid West Trading Co., sender ikke utenfor USA. Og de som sender utenfor USA tar seg uten blygsel borti 1000 spenn i 'shipping cost' bare for å pakke og sende eks. USA, så kommer frakt i tillegg. Gjennom PayPal kostet dynamoen på bildet NOK 563,63 fritt levert Linden med road transport (UPS). Og den ble skipet til Linden dagen etter bestilling. Etter hvert blir den flydd over til Norge for et par hundre spenn, så blir det post, mva og hente i butikk. Ikke over 1500 kroner. Men det er alltid spennende å se hva jeg får. På eBay går jeg alltid etter 'Top Rated Seller', andre som ikke har den utmerkelsen blir ikke vurdert. 

 

Litt om dynamoen:

En AC Delco (tidligere Delco-Remy), som var en stjernegreie fra midten på syttitallet og fremover. Delco har laget, og lager fremdeles, et utall varianter av dynamoer og startere. Dynamoen jeg kjøper har gått ut av produksjon for årtier siden. Denne vi har her, er spesiell. Statorhuset holdes sammen av fire skruer. Man kan skru ut skruene og vri statorhuset relatert til festene i 90 graders 'increments', eller posisjoner. Uten å demontere slik at børstene ramler ut av holderene. Og delenumrene kjører som 321-247, 321-244 etc. etter hvilken posisjon statorhuset er montert med. Denne dynamoen jeg bruker heter modellbetegnelse 12 Si. Det er den 'store' som ble levert til amerikanske biler fra ca. 1984 og fremover. I tillegg er kjølekapasiteten øket i forhold til de mindre variantene. Dynamoen har en stor diameter, og egner seg ikke for 'very high rpm', rett og slett for at viklingene i rotoren ikke holder sentripetalakselerasjonen. Men under 4000 rpm, helt greit. Statoren bestemmer amperen. Og 12 Si (Si betegner at spenningsregulatoren er montert internt) ble levert fra 63- til 90 A. 'Min' versjon (321-xxx) er på 78 A). 90 A på en kilerem synes jeg er i meste laget. 78 A er maks. i følge 'Hulda spec.) Så da har jeg altså for NOK 1500 en dynamo som minst går 1000 timer, inkludert spenningsregulator. 

 

Så får de som higer etter perfeksjon kjøpe seg Balmer på 130 A og i tillegg ekstern regulator som gjør alt mulig hokus pokus. Men batteriene til Hulda holder i minst 10 år. Og det med dynamo til 1500 kroner der andre med glede spanderer 12 000 for samme effekten og greier å kverke batteriene sine på tre sesonger. Jeg bare måtte. 

 

Så til alle, uten fnugg av sarkasme: GOD JUL!

Hulda

Hulda

En liten førhjulsgreie, førjulsgreie, noe slikt. 

 

Først en liten sak som undrer meg. Man kan kalle det 'kabelhysteria'. Dette med at alle kabler må være ditt og datt, må klemmes med 140 tonn, ellers funker det overhode ikke, det må være sekskant, alt annet er håpløst, hull i enden på kabelskoen er døden, osv. osv. Men det er vel slik sådanne forumer fungerer, alt skal på liv og død trekkes til det ekstreme. En vanlig lystbåt må ha samme spec. som en Typhon ubåt, alt annet er forkastelig. Bilde:

20171217_122229.jpg.1c09451685c47fc7c492e9d331ceba34.jpg20171217_122219.jpg.55ba5fca6abd77d3d96511b5d879f4ef.jpg

Noen som ser forskjell på disse kableskoene? Begge er for 95 kvadrat kabel. Den til høyre er levert fra et anerkjent foretak som leverer lavspent elektro. Og den kabelskoen brukes blant annet på redningsfartøyer. Og den har 'pustehull'  i enden slik at man kan se enden på ledningen. Helt borti natta feil. Kableskoen til venstre kommer fra offshore, og var del av reservedelssatsen til en nå demontert generatorstasjon. Kabelsko og ledninger skulle kastes. For det jeg var så snill, fikk jeg lov å ta med sakene hjem. Godset i klemhylsen til den anerkjente til høyre er ca. 1,4 millimeter, og lengden på spennhylsen er 21,5 millimeter. Den fra offshore har tilsvarende godstykkelse 2,5 millimeter og hylselengde 38 millimeter. Skoen til høyre er beregnet for tangklemming (man må ikke være vanvittig kraftig for å klemme sammen), den andre er beregnet for hydraulikk-klemming. For naturen er slik innrettet at alle materialer 'ønsker' å gå tilbake til foregående tilstand. Dette handler om elastisitet og plastisitet. Klemmer man sammen den til høyre med 100 tonn, siger den kanskje i løpet av noen timer tilbake til 5 tonn klem rundt kabelen. Klemmer man den andre med 100 tonn, siger den kanskje tilbake til 20 tonn i løpet av noen timer. Det hele koker ned til hvor mange amp. skal man overføre i løpet av et tidsrom. Jeg tror ikke det er en eneste lystbåtmotor i Norge, eller Østfold, som matcher starten til en 24 MW gassturbin sitt startaggregat. Så for en vanlig, 14 liters lystbåtmotor (som ikke jobber under vann/ i vann), vil kabelskoen til høyre holde i massevis. Og 95 kvadrat kabel er overkill. Men det er for at jeg fikk kabelen gratis, mot å bære den hjem. Nå greide jeg å klemme kabelskoen til venstre rundt 95 kvadrat kabel med tang fra Biltema. Det er et under at både tangen og gubben holdt. Det var helt på grensen. 

 

Dynamo:

20171214_163701.jpg.f988281759577cfc427298ab130752a5.jpg

Alt gikk ikke helt greit. Ta en titt på bildet over, dette er før demontering. Dette er en dynamo 'refurbished with pride', av en eller annen. Den har jobbet om bord i Hulda i litt under 1000 timer. Legg merke til midterste terminalen til statorviklingene. Den er &%¤()% loddet! Da jeg løftet statoren pent og pyntelig ut og la den på en avis, skjedde dette:

20171214_164438.jpg.a16677e39c3074b8575c736f98f118e1.jpg

Dingsen (terminalen) ramlet av. Så da måtte jeg kunstlodde en gang til. For en gangs skyld, loddebolten var ikke fra Biltema. Men det var loddetinnet :--) Så da kom alt på plass igjen med nyinnkjøpt diodebro. 'Made in China', kjøpt gjennom et foretak på Kolbotn, Kølabånn for oss som er lokalkjente- og snakker språket. Monterte sammen. Beholdt spenningsregulatoren, ville ha den gamle som gir 14,7 V på maks. Det er ikke krav til å være 25 år og slangemenneske for å få på plass dynamoen, men er fordel. Dessuten bør du ha lempa jern noen måneder i forveien, dynamoen er tung ytterst på to fingre og strak arm. 

 

Fyrte opp motoren, pissdødt, bare noe flikking. Faen. På'n igjen. Plukke fra hverandre hele greia. Bytte spenningsregulator, i samme sendingen fra Kina. Montere og banne. Desillusjonert, ut i cockpit, kølamørkt, tenning på. Ladelampen lyste klart og rødt! Positivt. Start, litt gass, tilbake til tomgang. Turtelleren ligger som limt på 7500 rpm. Det har ikke skjedd før, heller ikke den gangen dynamoen var ny (refurb with pride). Opp til 1000 rpm. Gikk ned og sjekket BEP batterimonitor. 99 % kapasitet,  27,8 A og 14,3 V, det var som bare! Har ikke hatt slik futt noen gang! Motoren surrer og går noen minutter og amp. detter til 0,7 med spenning 14,5 og 100 % kapasitet. 

 

Og hva gjør så Hulda, springer hjem og bestiller en til:

Skjermbilde.JPG.2cb1dfac0d09f586b877c53651a8e9eb.JPG

 

Noe for de som ikke vet: Hulda har en imaginær postboks i Linden, NJ, USA gjennom Jet Carrier. Slik som denne leverandøren, Mid West Trading Co., sender ikke utenfor USA. Og de som sender utenfor USA tar seg uten blygsel borti 1000 spenn i 'shipping cost' bare for å pakke og sende eks. USA, så kommer frakt i tillegg. Gjennom PayPal kostet dynamoen på bildet NOK 563,63 fritt levert Linden med road transport (UPS). Og den ble skipet til Linden dagen etter bestilling. Etter hvert blir den flydd over til Norge for et par hundre spenn, så blir det post, mva og hente i butikk. Ikke over 1500 kroner. Men det er alltid spennende å se hva jeg får. På eBay går jeg alltid etter 'Top Rated Seller', andre som ikke har den utmerkelsen blir ikke vurdert. 

 

Litt om dynamoen:

En AC Delco (tidligere Delco-Remy), som var en stjernegreie fra midten på syttitallet og fremover. Delco har laget, og lager fremdeles, et utall varianter av dynamoer og startere. Dynamoen jeg kjøper har gått ut av produksjon for årtier siden. Denne vi har her, er spesiell. Statorhuset holdes sammen av fire skruer. Man kan skru ut skruene og vri statorhuset relatert til festene i 90 graders 'increments', eller posisjoner. Uten å demontere slik at børstene ramler ut av holderene. Og delenumrene kjører som 321-247, 321-244 etc. etter hvilken posisjon statorhuset er montert med. Denne dynamoen jeg bruker heter modellbetegnelse 12 Si. Det er den 'store' som ble levert til amerikanske biler fra ca. 1984 og fremover. I tillegg er kjølekapasiteten øket i forhold til de mindre variantene. Dynamoen har en stor diameter, og egner seg ikke for 'very high rpm', rett og slett for at viklingene i rotoren ikke holder sentripetalakselerasjonen. Men under 4000 rpm, helt greit. Statoren bestemmer amperen. Og 12 Si (Si betegner at spenningsregulatoren er montert internt) ble levert fra 63- til 90 A. 'Min' versjon (321-xxx) er på 78 A). 90 A på en kilerem synes jeg er i meste laget. 78 A er maks. i følge 'Hulda spec.) Så da har jeg altså for NOK 1500 en dynamo som minst går 1000 timer, inkludert spenningsregulator. 

 

Så får de som higer etter perfeksjon kjøpe seg Balmer på 130 A og i tillegg ekstern regulator som gjør alt mulig hokus pokus. Men batteriene til Hulda holder i minst 10 år. Og det med dynamo til 1500 kroner der andre med glede spanderer 12 000 for samme effekten og greier å kverke batteriene sine på tre sesonger. Jeg bare måtte. 

 

Så til alle, uten fnugg av sarkasme: GOD JUL!

Hulda

Hulda

En liten førhjulsgreie, førjulsgreie, noe slikt. 

 

Først en liten sak som undrer meg. Man kan kalle det 'kabelhysteria'. Dette med at alle kabler må være ditt og datt, må klemmes med 140 tonn, ellers funker det overhode ikke, det må være sekskant, alt annet er håpløst, hull i enden på kabelskoen er døden, osv. osv. Men det er vel slik sådanne forumer fungerer, alt skal på liv og død trekkes til det ekstreme. En vanlig lystbåt må ha samme spec. som en Typhon ubåt, alt annet er forkastelig. Bilde:

20171217_122229.jpg.1c09451685c47fc7c492e9d331ceba34.jpg20171217_122219.jpg.55ba5fca6abd77d3d96511b5d879f4ef.jpg

Noen som ser forskjell på disse kableskoene? Begge er for 95 kvadrat kabel. Den til høyre er levert fra et anerkjent foretak som leverer lavspent elektro. Og den kabelskoen brukes blant annet på redningsfartøyer. Og den har 'pustehull'  i enden slik at man kan se enden på ledningen. Helt borti natta feil. Kableskoen til venstre er kommer fra offshore, og var del av reservedelssatsen til en nå demontert generatorstasjon. Kabelsko og ledninger skulle kastes. For det jeg var så snill, fikk jeg lov å ta med sakene hjem. Godset i klemhylsen til den anerkjente til høyre er ca. 1,4 millimeter, og lengden på spennhylsen er 21,5 millimeter. Den fra offshore har tilsvarende godstykkelse 2,5 millimeter og hylselengde 38 millimeter. Skoen til høyre er beregnet for tangklemming (man må ikke være vanvittig kraftig for å klemme sammen), den andre er beregnet for hydraulikk-klemming. For naturen er slik innrettet at alle materialer 'ønsker' å gå tilbake til foregående tilstand. Dette handler om elastisitet og plastisitet. Klemmer man sammen den til høyre med 100 tonn, siger den kanskje i løpet av noen timer tilbake til 5 tonn klem rundt kabelen. Klemmer man den andre med 100 tonn, siger den kanskje tilbake til 20 tonn i løpet av noen timer. Det hele koker ned til hvor mange amp. skal man overføre i løpet av et tidsrom. Jeg tror ikke det er en eneste lystbåtmotor i Norge, eller Østfold, som matcher starten til en 24 MW gassturbin sitt startaggregat. Så for en vanlig, 14 liters lystbåtmotor (som ikke jobber under vann/ i vann), vil kabelskoen til høyre holde i massevis. Og 95 kvadrat kabel er overkill. Men det er for at jeg fikk kabelen gratis, mot å bære den hjem. Nå greide jeg å klemme kabelskoen til venstre rundt 95 kvadrat kabel med tang fra Biltema. Det er et under at både tangen og gubben holdt. Det var helt på grensen. 

 

Dynamo:

20171214_163701.jpg.f988281759577cfc427298ab130752a5.jpg

Alt gikk ikke helt greit. Ta en titt på bildet over, dette er før demontering. Dette er en dynamo 'refurbished with pride', av en eller annen. Den har jobbet om bord i Hulda i litt under 1000 timer. Legg merke til midterste terminalen til statorviklingene. Den er &%¤()% loddet! Da jeg løftet statoren pent og pyntelig ut og la den på en avis, skjedde dette:

20171214_164438.jpg.a16677e39c3074b8575c736f98f118e1.jpg

Dingsen (terminalen) ramlet av. Så da måtte jeg kunstlodde en gang til. For en gangs skyld, loddebolten var ikke fra Biltema. Men det var loddetinnet :--) Så da kom alt på plass igjen med nyinnkjøpt diodebro. 'Made in China', kjøpt gjennom et foretak på Kolbotn, Kølabånn for oss som er lokalkjente- og snakker språket. Monterte sammen. Beholdt spenningsregulatoren, ville ha den gamle som gir 14,7 V på maks. Det er ikke krav til å være 25 år og slangemenneske for å få på plass dynamoen, men er fordel. Dessuten bør du ha lempa jern noen måneder i forveien, dynamoen er tung ytterst på to fingre og strak arm. 

 

Fyrte opp motoren, pissdødt, bare noe flikking. Faen. På'n igjen. Plukke fra hverandre hele greia. Bytte spenningsregulator, i samme sendingen fra Kina. Montere og banne. Desillusjonert, ut i cockpit, kølamørkt, tenning på. Ladelampen lyste klart og rødt! Positivt. Start, litt gass, tilbake til tomgang. Turtelleren ligger som limt på 7500 rpm. Det har ikke skjedd før, heller ikke den gangen dynamoen var ny (refurb with pride). Opp til 1000 rpm. Gikk ned og sjekket BEP batterimonitor. 99 % kapasitet,  27,8 A og 14,3 V, det var som bare! Har ikke hatt slik futt noen gang! Motoren surrer og går noen minutter og amp. detter til 0,7 med spenning 14,5 og 100 % kapasitet. 

 

Og hva gjør så Hulda, springer hjem og bestiller en til:

Skjermbilde.JPG.2cb1dfac0d09f586b877c53651a8e9eb.JPG

 

Noe for de som ikke vet: Hulda har en imaginær postboks i Linden, NJ, USA gjennom Jet Carrier. Slik som denne leverandøren, Mid West Trading Co., sender ikke utenfor USA. Og de som sender utenfor USA tar seg uten blygsel borti 1000 spenn i 'shipping cost' bare for å pakke og sende eks. USA, så kommer frakt i tillegg. Gjennom PayPal kostet dynamoen på bildet NOK 563,63 fritt levert Linden med road transport (UPS). Og den ble skipet til Linden dagen etter bestilling. Etter hvert blir den flydd over til Norge for et par hundre spenn, så blir det post, mva og hente i butikk. Ikke over 1500 kroner. Men det er alltid spennende å se hva jeg får. På eBay går jeg alltid etter 'Top Rated Seller', andre som ikke har den utmerkelsen blir ikke vurdert. 

 

Litt om dynamoen:

En AC Delco (tidligere Delco-Remy), som var en stjernegreie fra midten på syttitallet og fremover. Delco har laget, og lager fremdeles, et utall varianter av dynamoer og startere. Dynamoen jeg kjøper har gått ut av produksjon for årtier siden. Denne vi har her, er spesiell. Statorhuset holdes sammen av fire skruer. Man kan skru ut skruene og vri statorhuset relatert til festene i 90 graders 'increments', eller posisjoner. Uten å demontere slik at børstene ramler ut av holderene. Og delenumrene kjører som 321-247, 321-244 etc. etter hvilken posisjon statorhuset er montert med. Denne dynamoen jeg bruker heter modellbetegnelse 12 Si. Det er den 'store' som ble levert til amerikanske biler fra ca. 1984 og fremover. I tillegg er kjølekapasiteten øket i forhold til de mindre variantene. Dynamoen har en stor diameter, og egner seg ikke for 'very high rpm', rett og slett for at viklingene i rotoren ikke holder sentripetalakselerasjonen. Men under 4000 rpm, helt greit. Statoren bestemmer amperen. Og 12 Si (Si betegner at spenningsregulatoren er montert internt) ble levert fra 63- til 90 A. 'Min' versjon (321-xxx) er på 78 A). 90 A på en kilerem synes jeg er i meste laget. 78 A er maks. i følge 'Hulda spec.) Så da har jeg altså for NOK 1500 en dynamo som minst går 1000 timer, inkludert spenningsregulator. 

 

Så får de som higer etter perfeksjon kjøpe seg Balmer på 130 A og i tillegg ekstern regulator som gjør alt mulig hokus pokus. Men batteriene til Hulda holder i minst 10 år. Og det med dynamo til 1500 kroner der andre med glede spanderer 12 000 for samme effekten og greier å kverke batteriene sine på tre sesonger. Jeg bare måtte. 

 

Så til alle, uten fnugg av sarkasme: GOD JUL!



×
×
  • Create New...