Hulda
Jo, takk for det. Jeg greier vel ikke å holde smella. Må være det at jeg kan skryte uhemmet av meg selv, uten at noen kan motbevise det. Jeg har egentlig ikke noe nytt å bringe til torgs, annet enn at jobben på Hulda har startet. Det blir to- tre måneder om året der det konsentreres litt. Men en ting er denne:
Dette er en nokså kraftig vifte som drar 4,3 A. Under viften er motorrommet. Og slik ser det ut oppover:
Her går den gjennom hyttetaket med en doradeventil på toppen. Ventil av den typen som automatisk stenger om det kommer vann inn. Og åpner når vanntrykket forsvinner (Vetus). Etter at vi stanser motor eller aggregat, siver det alltid 'motorlukt' inn i båten. Dette er nå fjernet. Funker helt etter oppskriften. Hadde tidligere en PC-vifte, den ble for pinglete. Og etter at jeg fikk på spirorøret støyer den heller ikke noe videre.
Ellers går nå tiden med til å dekke over skummet (garnering) der det fremdeles vises. Og det er hele akterskipet og toalettet. Hjemme i kjelleren prefabrikeres lister og greier. I hovedsak brukes eik. Gammel beinhard eik. Tung som bly. Til dette arbeidet brukes i hovedsak tre stk verktøy:
Skil sirkelsag, type 1526H, kjøpt midten av 70-tallet. Har siden gått jevnt og trutt. Har aldri vært plukket opp. Ikke så mye som en skrue. Helt utrolig kvalitet. Var meget dyr den gangen. Så har vi en båndsliper Skil 400H, den ble kjøpt omtrent samtidig. Nå er den utslitt, men nekter å gi opp ånden. Vanvittig bra maskin. Har kjøpt en Ryobi båndsliper som skulle ta over etter Skil. Den har jeg plukket i biter flere ganger allerede. Om ikke lenge blir den levert på 'Gjennbruket' i Strömstad, ubrukelig. Det nyeste tilskuddet er en Makita bordsag. Den skjærer så bra at jeg har parkert tykkelseshøvelen for bredder under 90 mm. Makita'en skjærer så bra at jeg bare kan pusse over med Skil'en, så er flaten slett som en barnerumpe. Verktøy nr. 4 er en overfres fra Bosch, proffgreie, helt toppers, må ikke glemme den heller.
Til Makita har jeg laget en 'slede' for tverkapping med presisjon:
Enig at den ser nokså primitiv ut. Men presisjonen er som dette testkappet:
Maks feil 0,1 mm over en lengde på 246 mm. Den er grei nok.
Så kommer det vel mer etter hvert. Når jeg allikevel sitter her og føler trang til selvskryt. Skriver ikke så mye om tabbene.