Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda


Nå crasha baatplassen, tar en runde til

En liten oppdatering før jeg skal ut i skauen med svette og snørr. Prosjekt diesel er nå avsluttet og det funker. Neste motorprosjekt er køling og lekkasje(r). Motoren montert i Hulda, for å gjenta, er en GM 6,2 liter uten turbo, V8 konfigurasjon. Motoren er trimmet ned til 140 hk, og vi tar ut max. 80 hk. Vi kan ta ut mer om det kniper om vi skal gjennom brått og vanskelige forhold. Den gangen jeg mariniserte motoren fikk jeg kjøpt en fabrikkny varmeveksler som Peninsular Motors hadde som standard for motorer opp til rundt 350 hk. Varmeveksleren er diger. Den er produsert i kobber, blytung og gedigen. Her er et tidligbilde som viser plasseringen på tvers i forkant av motoren:

290303B.jpg.4cad6f7373bccbfe42f126a6f3ae31a6.jpg

Mye har blitt endret siden den gangen. Men søylene som veksleren står på og plasseringen har vært slik hele tiden. Det har kommet et skott på hitsiden av varmeveksleren med luke for tilgang til toppen av varmeveksleren etc. De siste 10 årene har varmeveksleren i stigende grad begynt å svette sjøvann. Helt til den for noen år siden begynte å dryppe sjøvann. I fjor tok jeg en inspeksjon og rens. Fant ut at 'loddingene' av de forskjellige komponentene slett ikke var lodding, men TIG-sveising av kobber, avansert slaglodding, med bindefeil.

SAM_4777.JPG.3e0e659267f5f69fcd3982e530ab4830.JPG

Lang fundering. Varmeveksleren er så diger at den hindrer adkomst til motoren i forkant. Jeg ville være nødt til å finne et verksted som ville kunne fikse TIG av dette materialet på en god måte. Jeg har ikke TIG, og har ikke TIG'et siden starten på 90-tallet. 1000 kroner timen for at en eller annen skal gjøre en jobb som kanskje er like lekk igjen om tre år. Nix. Begynte å sjekke Finn.no. En del varmevekslere, felles var at gammel dritt av ukjent opphav var etter min vurdering overpriset. Så en dag. I Moss, rett ved der jeg bor, Bowmann FH 200 type FH 21 (3-pass) til salgs for 4500 kroner, ubrukt. Så jeg heiv meg på. Sjekket tegningen av varmeveksleren på nettet. Laget en mal og sjekket i båten:

SAM_4775.JPG.462839bd612228444555d3a520f73f70.JPG

Litt vinkelsliperøvelse, og varmeveksleren ville passe. Tok med malen til Moss og sjekket at den som skulle selges var maken. Hadde en lang og hyggelig prat med selgeren, også en båtgal tulling som meg selv. Penger og Bowman skiftet eier. La ut min kobberveksler på Finn.no. I løpet av noen timer var min gamle solgt for 1 000 kroner. Naturligvis et gedigent tap, for i dag koster varmeveksleren ca. 18 000. Spist er spist, ferdig med det.

 

Nå måtte jeg lage nytt fundament og tilkoblinger. Hydroscand i Moss leverte noen slangenipler og diverse til 436 kroner. Så var det bare å rigge til Brygga Mek. og Sveis:

SAM_4793.JPG.7a17b06cfb4886753e4eedf0de003d32.JPG

Grønt vann inn på Bowman var en 10 mm plate som sikkert var ment at man skulle bore ut et 50 mm hull og så gjenge inn et eller annet. Jeg har ikke denslags utstyr. Men DeWalt drill og hullsag fra Biltema laget denne:

SAM_4790.JPG.e6c8dccc32dc88006cf260bf0851d572.JPG

Så var det en rustfri rørstump:

 

SAM_4795.JPG.8867d7d662cb829fbee922f9348e587f.JPG

Og det ble slik:

SAM_4796.JPG.180e9411e362f800cf5d9332527ccc95.JPG

Over er prøvemontering. Bowman er nå parkert på den ene fundamentsøylen der den ene enden av den gamle varmeveksleren hvilte. Jeg bare drillet fast en plate på toppen av dette ene fundamentet og shim'et Bowman opp til riktig høyde med grønt vann ut av motoren.

Fundamentet ser slik ut, laget i 10 mm plate:

SAM_4799.JPG.0009043a14383ecd7d35ce36d74078e0.JPG

De fire sekskantene er skruer for å holde shimen på plass mens maligen tørker. Nedi bunnen der skimten sjøvann sirkulasjonspumpe som blir neste prosjekt å fjerne for å sett inn en remdrevet pumpe (som jeg har på lager). Disse motorene har en svakhet i kanten på veivakslingen, og de liker dårlig vibrasjonen fra slike pumper. Dessuten ligger pumpen hos meg så nær dieseltanken i forkant, enden er mellom den sorte cap'en og ledningen, at det er et helvetes plunder å ha service på pumpen.

 

Såhh, i går var alt på plass og det kunne prøvekjøres. Alt var nesten tett. Bestandig et eller annet som spruter friskt. Men etter skifting av en klemme så det slik ut av eksosen:

SAM_4810.JPG.97ec326548198a33cb2dcd16fa16e7d2.JPG

Tittet ut bak for å se etter kjølevannet. Skummet vælva ut. Ned etter cameraet. Tok dette bildet. Nå er det nesten ikke skum. Nå er hele eksossystemet vaske med Zalo. Hadde rikelig med Zalo i pumpen for å smøre impelleren :-)

 

Etter en times prøvekjøring luktet det kun varme gummislanger. Fikset et eksoslekkasje i samme slengen, lekkasjen har gitt dårlig lukt i båten i mange år, men nå fant jeg den.

Hulda

Hulda


Nå crasha baatplassen, tar en runde til

En liten oppdatering før jeg skal ut i skauen med svette og snørr. Prosjekt diesel er nå avsluttet og det funker. Neste motorprosjekt er køling og lekkasje(r). Motoren montert i Hulda, for å gjenta, er en GM 6,2 liter uten turbo, V8 konfigurasjon. Motoren er trimmet ned til 140 hk, og vi tar ut max. 80 hk. Vi kan ta ut mer om det kniper om vi skal gjennom brått og vanskelige forhold. Den gangen jeg mariniserte motoren fikk jeg kjøpt en fabrikkny varmeveksler som Peninsular Motors hadde som standard for motorer opp til rundt 350 hk. Varmeveksleren er diger. Den er produsert i kobber, blytung og gedigen. Her er et tidligbilde som viser plasseringen på tvers i forkant av motoren:

290303B.jpg.4cad6f7373bccbfe42f126a6f3ae31a6.jpg

Mye har blitt endret siden den gangen. Men søylene som veksleren står på og plasseringen har vært slik hele tiden. Det har kommet et skott på hitsiden av varmeveksleren med luke for tilgang til toppen av varmeveksleren etc. De siste 10 årene har varmeveksleren i stigende grad begynt å svette sjøvann. Helt til den for noen år siden begynte å dryppe sjøvann. I fjor tok jeg en inspeksjon og rens. Fant ut at 'loddingene' av de forskjellige komponentene slett ikke var lodding, men TIG-sveising av kobber, avansert slaglodding, med bindefeil.

SAM_4777.JPG.3e0e659267f5f69fcd3982e530ab4830.JPG

Lang fundering. Varmeveksleren er så diger at den hindrer adkomst til motoren i forkant. Jeg ville være nødt til å finne et verksted som ville kunne fikse TIG av dette materialet på en god måte. Jeg har ikke TIG, og har ikke TIG'et siden starten på 90-tallet. 1000 kroner timen for at en eller annen skal gjøre en jobb som kanskje er like lekk igjen om tre år. Nix. Begynte å sjekke Finn.no. En del varmevekslere, felles var at gammel dritt av ukjent opphav var etter min vurdering overpriset. Så en dag. I Moss, rett ved der jeg bor, Bowmann FH 200 type FH 21 (3-pass) til salgs for 4500 kroner, ubrukt. Så jeg heiv meg på. Sjekket tegningen av varmeveksleren på nettet. Laget en mal og sjekket i båten:

SAM_4775.JPG.462839bd612228444555d3a520f73f70.JPG

Litt vinkelsliperøvelse, og varmeveksleren ville passe. Tok med malen til Moss og sjekket at den som skulle selges var maken. Hadde en lang og hyggelig prat med selgeren, også en båtgal tulling som meg selv. Penger og Bowman skiftet eier. La ut min kobberveksler på Finn.no. I løpet av noen timer var min gamle solgt for 1 000 kroner. Naturligvis et gedigent tap, for i dag koster varmeveksleren ca. 18 000. Spist er spist, ferdig med det.

 

Nå måtte jeg lage nytt fundament og tilkoblinger. Hydroscand i Moss leverte noen slangenipler og diverse til 436 kroner. Så var det bare å rigge til Brygga Mek. og Sveis:

SAM_4793.JPG.7a17b06cfb4886753e4eedf0de003d32.JPG

Grønt vann inn på Bowman var en 10 mm plate som sikkert var ment at man skulle bore ut et 50 mm hull og så gjenge inn et eller annet. Jeg har ikke denslags utstyr. Men DeWalt drill og hullsag fra Biltema laget denne:

SAM_4790.JPG.e6c8dccc32dc88006cf260bf0851d572.JPG

Så var det en rustfri rørstump:

 

SAM_4795.JPG.8867d7d662cb829fbee922f9348e587f.JPG

Og det ble slik:

SAM_4796.JPG.180e9411e362f800cf5d9332527ccc95.JPG

Over er prøvemontering. Bowman er nå parkert på den ene fundamentsøylen der den ene enden av den gamle varmeveksleren hvilte. Jeg bare drillet fast en plate på toppen av dette ene fundamentet og shim'et Bowman opp til riktig høyde med grønt vann ut av motoren.

Fundamentet ser slik ut, laget i 10 mm plate:

SAM_4799.JPG.0009043a14383ecd7d35ce36d74078e0.JPG

De fire sekskantene er skruer for å holde shimen på plass mens maligen tørker. Nedi bunnen der skimten sjøvann sirkulasjonspumpe som blir neste prosjekt å fjerne for å sett inn en remdrevet pumpe (som jeg har på lager). Disse motorene har en svakhet i kanten på veivakslingen, og de liker dårlig vibrasjonen fra slike pumper. Dessuten ligger pumpen hos meg så nær dieseltanken i forkant, enden er mellom den sorte cap'en og ledningen, at det er et helvetes plunder å ha service på pumpen.

 

Såhh, i går var alt på plass og det kunne prøvekjøres. Alt var nesten tett. Bestandig et eller annet som spruter friskt. Men etter skifting av en klemme så det slik ut av eksosen:

SAM_4810.JPG.97ec326548198a33cb2dcd16fa16e7d2.JPG

Tittet ut bak for å se etter kjølevannet. Skummet vælva ut. Ned etter cameraet. Tok dette bildet. Nå er det nesten ikke skum. Nå er hele eksossytemet vaske med Zalo. Hadde rikelig med Zalo i pumpen for å smøre impelleren :-)

 

Etter en times prøvekjøring luktet det kun varme gummislanger. Fikset et eksoslekkasje i samme slengen, lekkasjen har gitt dårlig lukt i båten i mange år, men nå fant jeg den.

Hulda

Hulda


Nå crasha baatplassen, tar en runde til

En liten oppdatering før jeg skal ut i skauen med svette og snørr. Prosjekt diesel er nå avsluttet og det funker. Neste motorprosjekt er køling og lekkasje(r). Motoren montert i Hulda, for å gjenta, er en GM 6,2 liter uten turbo, V8 konfigurasjon. Motoren er trimmet ned til 140 hk, og vi tar ut max. 80 hk. Vi kan ta ut mer om det kniper om vi skal gjennom brått og vanskelige forhold. Den gangen jeg mariniserte motoren fikk jeg kjøpt en fabrikkny varmeveksler som Peninsular Motors hadde som standard for motorer opp til rundt 350 hk. Varmeveksleren er diger. Den er produsert i kobber, blytung og gedigen. Her er et tidligbilde som viser plasseringen på tvers i forkant av motoren:

290303B.jpg.4cad6f7373bccbfe42f126a6f3ae31a6.jpg

Mye har blitt endret siden den gangen. Men søylene som veksleren står på og plasseringen har vært slik hele tiden. Det har kommet et skott på hitsiden av varmeveksleren med luke for tilgang til toppen av varmeveksleren etc. De siste 10 årene har varmeveksleren i stigende grad begynt å svette sjøvann. Helt til den for noen år siden begynte å dryppe sjøvann. I fjor tok jeg en inspeksjon og rens. Fant ut at 'loddingene' av de forskjellige komponentene slett ikke var lodding, men TIG-sveising av kobber, avansert slaglodding, med bindefeil.

SAM_4777.JPG.3e0e659267f5f69fcd3982e530ab4830.JPG

Lang fundering. Varmeveksleren er så diger at den hindrer adkomst til motoren i forkant. Jeg ville være nødt til å finne et verksted som ville kunne fikse TIG av dette materialet på en god måte. Jeg har ikke TIG, og har ikke TIG'et siden starten på 90-tallet. 1000 kroner timen for at en eller annen skal gjøre en jobb som kanskje er like lekk igjen om tre år. Nix. Begynte å sjekke Finn.no. En del varmevekslere, felles var at gammel dritt av ukjent opphav var etter min vurdering overpriset. Så en dag. I Moss, rett ved der jeg bor, Bowmann FH 200 type FH 21 (3-pass) til salgs for 4500 kroner, ubrukt. Så jeg heiv meg på. Sjekket tegningen av varmeveksleren på nettet. Laget en mal og sjekket i båten:

SAM_4775.JPG.462839bd612228444555d3a520f73f70.JPG

Litt vinkelsliperøvelse, og varmeveksleren ville passe. Tok med malen til Moss og sjekket at den som skulle selges var maken. Hadde en lang og hyggelig prat med selgeren, også en båtgal tulling som meg selv. Penger og Bowman skiftet eier. La ut min kobberveksler på Finn.no. I løpet av noen timer var min gamle solgt for 1 000 kroner. Naturligvis et gedigent tap, for i dag koster varmeveksleren ca. 18 000. Spist er spist, ferdig med det.

 

Nå måtte jeg lage nytt fundament og tilkoblinger. Hydroscand i Moss leverte noen slangenipler og diverse til 436 kroner. Så var det bare å rigge til Brygga Mek. og Sveis:

SAM_4793.JPG.7a17b06cfb4886753e4eedf0de003d32.JPG

Grønt vann inn på Bowman var en 10 mm plate som sikkert var ment at man skulle bore ut et 50 mm hull og så gjenge inn et eller annet. Jeg har ikke denslags utstyr. Men DeWalt drill og hullsag fra Biltema laget denne:

SAM_4790.JPG.e6c8dccc32dc88006cf260bf0851d572.JPG

Så var det en rustfri rørstump:

 

SAM_4795.JPG.8867d7d662cb829fbee922f9348e587f.JPG

Og det ble slik:

SAM_4796.JPG.180e9411e362f800cf5d9332527ccc95.JPG

Over er prøvemontering. Bowman er nå parkert på den ene fundamentsøylen der den ene enden av den gamle varmeveksleren hvilte. Jeg bare drillet fast en plate på toppen av dette ene fundamentet og shim'et Bowman opp til riktig høyde med grønt vann ut av motoren.

Fundamentet ser slik ut, laget i 10 mm plate:

SAM_4799.JPG.0009043a14383ecd7d35ce36d74078e0.JPG

De fire sekskantene er skruer for å holde shimen på plass mens maligen tørker. Nedi bunnen der skimten sjøvann sirkulasjonspumpe som blir neste prosjekt å fjerne for å sett inn en remdrevet pumpe (som jeg har på lager). Disse motorene har en svakhet i kanten på veivakslingen, og de liker dårlig vibrasjonen fra slike pumper. Dessuten ligger pumpen hos meg så nær dieseltanken i forkan, enden er mellom den sorte cap'en og ledningen, at det er et helvetes plunder å ha service på pumpen.

 

Såhh, i går var alt på plass og det kunne prøvekjøres. Alt var nesten tett. Bestandig et eller annet som spruter friskt. Men etter skifting av en klemme så det slik ut av eksosen:

SAM_4810.JPG.97ec326548198a33cb2dcd16fa16e7d2.JPG

Tittet ut bak for å se etter kjølevannet. Skummet vælva ut. Ned etter cameraet. Tok dette bildet. Nå er det nesten ikke skum. Nå er hele eksossytemet vaske med Zalo. Hadde rikelig med Zalo i pumpen for å smøre impelleren :-)

 

Etter en times prøvekjøring luktet det kun varme gummislanger. Fikset et eksoslekkasje i samme slengen, lekkasjen har gitt dårlig lukt i båten i mange år, men nå fant jeg den.

Hulda

Hulda

En liten oppdatering før jeg skal ut i skauen med svette og snørr. Prosjekt diesel er nå avsluttet og det funker. Neste motorprosjekt er køling og lekkasje(r). Motoren montert i Hulda, for å gjenta, er en GM 6,2 liter uten turbo, V8 konfigurasjon. Motoren er trimmet ned til 140 hk, og vi tar ut max. 80 hk. Vi kan ta ut mer om det kniper om vi skal gjennom brått og vanskelige forhold. Den gangen jeg mariniserte motoren fikk jeg kjøpt en fabrikkny varmeveksler som Peninsular Motors hadde som standard for motorer opp til rundt 350 hk. Varmeveksleren er diger. Den er produsert i kobber, blytung og gedigen. Her er et tidligbilde som viser plasseringen på tvers i forkant av motoren:

290303B.jpg.4cad6f7373bccbfe42f126a6f3ae31a6.jpg

Mye har blitt endret siden den gangen. Men søylene som veksleren står på og plasseringen har vært slik hele tiden. Det har kommet et skott på hitsiden av varmeveksleren med luke for tilgang til toppen av varmeveksleren etc. De siste 10 årene har varmeveksleren i stigende grad begynt å svette sjøvann. Helt til den for noen år siden begynte å dryppe sjøvann. I fjor tok jeg en inspeksjon og rens. Fant ut at 'loddingene' av de forskjellige komponentene slett ikke var lodding, men TIG-sveising av kobber, avansert slaglodding, med bindefeil.

SAM_4777.JPG.3e0e659267f5f69fcd3982e530ab4830.JPG

Lang fundering. Varmeveksleren er så diger at den hindrer adkomst til motoren i forkant. Jeg ville være nødt til å finne et verksted som ville kunne fikse TIG av dette materialet på en god måte. Jeg har ikke TIG, og har ikke TIG'et siden starten på 90-tallet. 1000 kroner timen for at en eller annen skal gjøre en jobb som kanskje er like lekk igjen om tre år. Nix. Begynte å sjekke Finn.no. En del varmevekslere, felles var at gammel dritt av ukjent opphav var etter min vurdering overpriset. Så en dag. I Moss, rett ved der jeg bor, Bowmann FH 200 type FH 21 (3-pass) til salgs for 4 500 kroner, ubrukt. Så jeg heiv meg på. Hadde en lang og hyggelig prat med selgeren, også en båtgal tulling som meg selv. Penger og Bowman skiftet eier. La ut min kobberveksler på Finn.no. I løpet av noen timer var min gamle solgt for 1 000 kroner. Naturligvis et gedigent tap, for i dag koster varmeveksleren ca. 18 000. Spist er spist, ferdig med det.

Nå måtte jeg lage nytt fundament og tilkoblinger. Hydrosvcand i Moss leverte noen slangenipler og diverse til 436 kroner. Så var det bare å rigge til Brygga Mek. og Sveis:

SAM_4793.JPG.7a17b06cfb4886753e4eedf0de003d32.JPG

Grønt vann inn på Bowman var en 10 mm plate som sikkert var ment at man skulle bore ut et 50 mm hull og så gjenge inn et eller annet. Jeg har ikke denslags utstyr. Men DeWalt drill og hullsag fra Biltema laget denne:

SAM_4790.JPG.e6c8dccc32dc88006cf260bf0851d572.JPG

Så var det en rustfri rørstump:

 

SAM_4795.JPG.8867d7d662cb829fbee922f9348e587f.JPG

Og det ble slik:

SAM_4796.JPG.180e9411e362f800cf5d9332527ccc95.JPG

Over er prøvemontering. Bowman er nå parkert på den ene fundamentsøylen der den ene enden av den gamle varmeveksleren hvilte. Jeg bare drillet fast en plate på toppen av dette ene fundamentet og shim'et Bowman opp til riktig høyde med grønt vann ut av motoren.



×
×
  • Create New...