Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

En liten oppdatering som relaterer til overhaling av sjøvannsirkulasjonspumpe. Noe som kanskje noen funderer på som et vinterprosjekt. Som forklart i forrige posting, så har Hulda kjørt med pumpe montert rett på veivakslingen. For denne motoren er det absolutt ikke anbefalt. Vibrasjon fra slik pumpe har knekt uttallige veivakslinger på amerikanske motorer. Så etter at jeg fikk bilder fra en kollega her på baatplassen, kom ideen om hvordan jeg skulle tilpasse greiene. Jeg kunne ikke bruke de samme boltene på motoren, for kollegaen har en mer moderne versjon, men allikevel.

 

Mekke brakett:

SAM_4839.JPG.08badb5e84f9584df1b0417e694116b9.JPG

Tilpasse på motoren:

20181127_103706.jpg.c81e41d967226110939bdba9da83b6ff.jpg

Og nedi her er det så trangt at jeg må bruke speil. Noe av greia er at pumpelokket ikke kan komme høyere enn til motorblokken, for da er det full kontakt. Dessuten kan ikke pumpen vinkles fritt på braketten, for da kommer pumpe inn/ut i konflikt med manifoldkjølingen. Dette kjører ikke, umulig å stramme kileremmen:

20181127_112328.jpg.b21a1f1b7ef9d5832e77d9f5a6d56edd.jpg

Dessuten må det tas høyde for justeringen av kileremmen. Så da ble løsnigen å ha pumpe ut/inn pekende rett ned mot bunnen av båten. Da var høyden bestemt og mal kunne lages:

20181127_112433.jpg.be21ebb845cf8f46f3564c407f399adf.jpg

I stedet for å helsveise pumpebraketten, valgte jeg å bolte den sammen slik:

20181207_173539.jpg.bb343dc7e718c7d9e0d0ba52c788e0a6.jpg

Selve vinkeljernet et 40x40 mm med 5 mm gods. Braketten som er skrudd på er av 10 mm plate. Det er mulig, med et ekstra ledd på underarmen å komme til for å stramme pumpemutter nr. 1 på bildet under. Mutter nr. 2 krever mer bylig arm. Jeg er gammel og giktisk, har vel færre ledd (virker det som) enn hva man vanligvis er utstyrt med. Hadde jeg brukt hue, hvilket jeg ikke til vanlig gjør, ville jeg gjenget inn pinneskruer M10 i pumpebraketten. Løsningen ble Biltema multimetall. Laget en liten blanding og skrudde sammen skruene med skive at tykt papir, slik at jeg ikke skulle lime fast mutrene. På bildet under indegriensene:

20181207_173548.jpg.8ecffb2819efd705159a616bdbb5a10d.jpg

Det fungerte helt knall, pumpe montert. Her bruker jeg motorens remhjul som er beregnet for servopumpen. Det remhjulet er beregnet på 1/2" kilerem. Remhjulet på pumpen er ca. 10 mm kilespor. Det kjører ikke i lengden. Må fikse dette. Uansett ble ikke dette den endelige monteringen. I 2013 tok Admiralen og jeg en utflukt til Åkersberga og kjøpte et lass deler fra en snik som driver et enkeltpersonsforetak, han var forhandler for Peninsular Motors. Vi tok det som en tur. Overnattet på et finere holtell i Vaxholm, som ligger rett i nærheten. Området ligger i Roslagen, øst for Stockholm. Så for SEK 7 000 kunne vi plukke med oss så mye vi gadd. Fyren hadde tjent nok penger for sesongen, og var på farten for å tilbringe vinteren i Thailand. Etter noen årtier innen bilnæringen, kjenner jeg (som mutter'n uttrykte) lusa på gangen. Hadde ingen forhåpninger. 'Pumpen er överhalad av mig, och garanterad tett'. Kyss meg i ræva, tenkte jeg, men det er en pumpe til flere tusen spenn, uansett tilstand. Så, da GM'en til Hulda brummet i gang, rant det frisk fra pumpen. Jeg hadde hatt pumpen oppe, plukket ut impelleren, renset den for et tonn grease, satt den inn igjen. Så da var det bare å plukke sakene fra hverandre igjen:

20181212_134720.jpg.5b563e0c73a54fbc892d3092af873de9.jpg

Rørdeler kommer fra Hydroscan i Moss, de er leverandør 'til en rekke gamle tullinger som sliter med gamle båtær'. Og de har absolutt alt hva man trenger innen vann og hydraulikk, og har peiling på hva vi 'gamle tullinger' trenger. Til montering bruker jeg hamp og Loctite 577. I løpet av et par dager sitter det såpass at jeg måtte bruke varme for i det hele tatt å få rikket på rørene.

 

Så var det overhalingen av pumpen, som var kjørt 10 minutter etter overhalingen, når jeg begynte å plukke litt i dybden:

20181212_184631.jpg.b69fa83b84cfb4a2f2d89008401cb637.jpg

Når jeg har overhalt, ser det slik ut, dessuten byttet jeg ut skruene med pinneskruer i A4:

20181215_105715.jpg.dc1a5e8a20165be41ba3596815c6bf10.jpg

 

Dessuten bytter jeg tetningsringer:

20181215_145247.jpg.89681a1bad72ca403e4c8c965ddbbd0b.jpg

Dette er ikke gangbar vare. 20181215_145407.jpg.9d77de3acd6bea43b79b50cfd29cec30.jpg

Så da ble det nye ringer. Ringen med blyanten gjennom er også 'original' Volvo, produsert av Angus. Rammen inne i ringen er av karbonstål, fjæren er rustfri. Går det hull på plastikkenj (gummien), er løpet kjørt i løpet av et års tid.

 

Endelokket plansliper jeg på et vannslipepapir, korning 400, som er tapet fast på en glassplate. Platen er donert av TV-benken som står i etasjen over:

20181214_154603.jpg.7a4544631112f3ee1f9942ffd5b49f35.jpg

 

Så til uken skal pumpen inn igjen. Pumpen er en Johnson Pump AB, type F7B-9 som har gått ut av produksjon. Men den er lite slitt innvendig. Pumpen er utstyrt med to tetningsringer, der den ene ringen beskytter lagrene mot sprut når selve sjøvannstetningen ryker. Så den er utstyrt med to like tetninger. Volvo-pusheren greide å gi meg to forskjellige tetninger, lå sikkert feil i hylla. Så den siste tetningen får jeg ikke satt inn før i morgen. Remhjulet på pumpen har jeg snudd, slik at hjulet kommer nærmere pumpebraketten. Hensikten er at jeg skal kunne kjøre pumpen på innerste remsporet på veivakslingens remhjul. Vet ikke om det funker enda. Teoretisk har jeg 2 millimeter å gå på. Altså at braketten som sitter festet på motoren kan shimes ut med en 10,2 mm skive. Får se om det blir et innlegg til om pumpeproblemer. Egentlig har jeg ikke lyst til å plundre med dette. Jeg vil snekre. Ikke ligg å klore nedi motoren. Håper det kan gi noen som leser noen gode ideer. Som for eksempel trinnløs justering av brakett relatert til å få remhjul til å løpe rett:

SAM_4879.JPG.d332e1bb9cec1162896c4ea81f49809f.JPG

Her skal shims plukkes av i andre enden av braketten. Og i avbildet ende er det bare å løsne den ene mutteren og følge etter med låsemutteren ytterst til brakett og kilerem er rett. Så stramme til. Bolten går her gjennom den boltede 10 mm delen av braketten avbildet lenger opp.

 

20181212_125145.jpg

Hulda

Hulda

En liten oppdatering som relaterer til overhaling av sjøvannsirkulasjonspumpe. Noe som kanskje noen funderer på som et vinterprosjekt. Som forklart i forrige posting, så har Hulda kjørt med pumpe montert rett på veivakslingen. For denne motoren er det absolutt ikke anbefalt. Vibrasjon fra slik pumpe har knekt uttallige veivakslinger på amerikanske motorer. Så etter at jeg fikk bilder fra en kollega her på baatplassen, kom ideen om hvordan jeg skulle tilpasse greiene. Jeg kunne ikke bruke de samme boltene på motoren, for kollegaen har en mer moderne versjon, men allikevel.

 

Mekke brakett:

SAM_4839.JPG.08badb5e84f9584df1b0417e694116b9.JPG

Tilpasse på motoren:

20181127_103706.jpg.c81e41d967226110939bdba9da83b6ff.jpg

Og nedi her er det så trangt at jeg må bruke speil. Noe av greia er at pumpelokket ikke kan komme høyere enn motorblokken, for da er det full kontakt. Dessuten kan ikke pumpen vinkles fritt på braketten, for da kommer pumpe inn/ut i konflikt med manifoldkjølingen:

20181127_112328.jpg.b21a1f1b7ef9d5832e77d9f5a6d56edd.jpg

Dessuten må det tas høyde for justeringen av kileremmen. Så da ble løsnigen å ha pumpe ut/inn pekende rett ned mot bunnen av båten. Da var høyden bestemt og mal kunne lages:

20181127_112433.jpg.be21ebb845cf8f46f3564c407f399adf.jpg

I stedet for å helsveise pumpebraketten, valgte jeg å bolte den sammen slik:

20181207_173539.jpg.bb343dc7e718c7d9e0d0ba52c788e0a6.jpg

Selve vinkeljernet et 40x40 mm med 5 mm gods. Braketten som er skrudd på er av 10 mm plate. Det er mulig, med et ekstra ledd på underarmen å komme til for å stramme pumpemutter nr. 1 på bildet under. Mutter nr. 2 krever mer bylig arm. Jeg er gammel og giktisk, har vel færre ledd (virker det som) enn hva man vanligvis er utstyrt med. Hadde jeg brukt hue, hvilket jeg ikke til vanlig gjør, ville jeg gjenget inn pinneskruer M10 i pumpebraketten. Løsningen ble Biltema multimetall. Laget en liten blanding og skrudde sammen skruene med skive at tykt papir, slik at jeg ikke skulle lime fast mutrene. På bildet under indegriensene:

20181207_173548.jpg.8ecffb2819efd705159a616bdbb5a10d.jpg

Det fungerte helt knall, pumpe montert. Her bruker jeg motorens remhjul som er beregnet for servopumpen. Det remhjulet er beregnet på 1/2" kilerem. Remhjulet på pumpen er ca. 10 mm kilespor. Det kjører ikke i lengden. Må fikse dette. Uansett ble ikke dette den endelige monteringen. I 2013 tok Admiralen og jeg en utflukt til Åkersberga og kjøpte et lass deler fra en snik som driver et enkeltpersonsforetak. Vi tok det som en tur. Overnattet på et finere holtell i Vaxholm, som ligger rett i nærheten. Området ligger i Roslagen, øst for Stockholm. Så for SEK 7 000 kunne vi plukke med oss så mye vi gadd. Fyren hadde tjent nok penger for sesongen, og var på farten for å tilbringe vinteren i Thailand. Etter noen årtier innen bilnæringen, kjenner jeg (som mutter'n uttrykte) lusa på gangen. Hadde ingen forhåpninger. 'Pumpen er överhalad av mig, och garanterad tett'. Kyss meg i ræva, tenkte jeg, men det er en pumpe til flere tusen spenn, uansett tilstand. Så, da GM'en til Hulda brummet i gang, rant det frisk fra pumpen. Jeg hadde hatt pumpen oppe, plukket ut impelleren, renset den for et tonn grease, satt den inn igjen. Så da var det bare å plukke sakene fra hverandre igjen:

20181212_134720.jpg.5b563e0c73a54fbc892d3092af873de9.jpg

Rørdeler kommer fra Hydroscan i Moss, de er leverandør 'til en rekke gamle tullinger som sliter med gamle båtær'. Og de har absolutt alt hva man trenger innen vann og hydraulikk, og har peiling på hva vi 'gamle tullinger' trenger. Til montering bruker jeg hamp og Loctite 577. I løpet av et par dager sitter det såpass at jeg måtte bruke varme for i det hele tatt å få rikket på rørene.

 

Så var det overhalingen av pumpen, som var kjørt 10 minutter etter overhalingen, når jeg begynte å plukke litt i dybden:

20181212_184631.jpg.b69fa83b84cfb4a2f2d89008401cb637.jpg

Når jeg har overhalt, ser det slik ut, dessuten byttet jeg ut skruene med pinneskruer i A4:

20181215_105715.jpg.dc1a5e8a20165be41ba3596815c6bf10.jpg

 

Dessuten bytter jeg tetningsringer:

20181215_145247.jpg.89681a1bad72ca403e4c8c965ddbbd0b.jpg

Dette er ikke gangbar vare. 20181215_145407.jpg.9d77de3acd6bea43b79b50cfd29cec30.jpg

Så da ble det nye ringer. Ringen med blyanten gjennom er også 'original' Volvo, produsert av Angus. Rammen inne i ringen er av karbonstål, fjæren er rustfri. Går det hull på plastikkenj (gummien), er løpet kjørt i løpet av et års tid.

 

Endelokket plansliper jeg på et vannslipepapir, korning 400, som er tapet fast på en glassplate. Platen er donert av TV-benken som står i etasjen over:

20181214_154603.jpg.7a4544631112f3ee1f9942ffd5b49f35.jpg

 

Så til uken skal pumpen inn igjen. Pumpen er en Johnson Pump AB, type F7B-9 som har gått ut av produksjon. Men den er lite slitt innvendig. Pumpen er utstyrt med to tetningsringer, der den ene ringen beskytter lagrene mot sprut når selve sjøvannstetningen ryker. Så den er utstyrt med to like tetninger. Volvo-pusheren greide å gi meg to forskjellige tetninger, lå sikkert feil i hylla. Så den siste tetningen får jeg ikke satt inn før i morgen. Remhjulet på pumpen har jeg snudd, slik at hjulet kommer nærmere pumpebraketten. Hensikten er at jeg skal kunne kjøre pumpen på innerste remsporet på veivakslingens remhjul. Vet ikke om det funker enda. Teoretisk har jeg 2 millimeter å gå på. Altså at braketten som sitter festet på motoren kan shimes ut med en 10,2 mm skive. Får se om det blir et innlegg til om pumpeproblemer. Egentlig har jeg ikke lyst til å plundre med dette. Jeg vil snekre. Ikke ligg å klore nedi motoren. Håper det kan gi noen som leser noen gode ideer. Som for eksempel trinnløs justering av brakett relatert til å få remhjul til å løpe rett:

SAM_4879.JPG.d332e1bb9cec1162896c4ea81f49809f.JPG

Her skal shims plukkes av i andre enden av braketten. Og i avbildet ende er det bare å løsne den ene mutteren og følge etter med låsemutteren ytterst til brakett og kilerem er rett. Så stramme til. Bolten går her gjennom den boltede 10 mm delen av braketten avbildet lenger opp.

 

20181212_125145.jpg



×
×
  • Create New...