Hulda
Zalometoden høres bra ut, skal huske på den. Da jeg var barn bruket vi bensin eller Tri. Og så skal jeg være mer forsiktig med pornoen :-)
Admiralen jodlet middag, så jeg måtte avslutte litt tidlig. Da Sleipner var på plass, viste testkjøringen at motoren trakk 350 A i startøyeblikket og sparket som en hest. Sleipner er ikke billig, men propellen min vil jeg si er av veldig bra kvalitet.
Dagen etter kom turen til en sjekk av dynamo. Den Delco'en som sitter der har ikke blitt sjekket på de siste 1000 timene. Det vil si, den har vært ute av motoren fordi den har brudd i en statorvikling. Og den har vært ute tidligere fordi jeg har knekt diodebroer. Da jeg tok den ut nå og snurret den for hånd liggende på en plankestump, sa den: 'brrrr, klikk, klikk' og det nappet i rotoren. Ikke noe godt tegn. Det er defekt frontlager. Sikkert noe USA har fått fra Russland, der er de store på dårlige kulelagre. En gang i verden reparerte jeg livbåtwincher. Da leveranser fra lagre kom fra Russland, visste vi at det ville ikke ta lang tid før vi hadde jobben på nytt. Nå er dynamoen i Son og skal få seg et lagerbytte og rep. av statorvikling, om det går. Har skrevet om denne dynamoen tidligere her. Tror jeg. Her er bruddet i viklingen, der kabelskoen er festet har det vært brudd. Men nå kommer meldingen fra programmet: 'There was a problem uploading the file'. Får heller prøve i morgen.
Men greia med den nye dynamoen, foruten at den var ødelagt i frakten fra USA grunnet dårlig pakking var:
- Dynamoen er laget i millimeter. Strammeskruen skal være M10. Dustemiklene som skal gjøre America Great Again hadde gjenget opp til neste tommedimensjon. Måtte gjøre noe mikk med mutter på baksiden.
- Dynamoen starter opp og lader som bare det med 14,6 V. Motoren varmer opp. Dynamoen synes 20 grader er veldig varmt og reduserer ladespenningen til 13,8 V.
Det er ikke slik jeg vil ha det. Mulig dynamoen må ut for å skifte laderegulator. Slik sett kan det virke som man får like mye dårlige saker fra USA som fra Kina. Veldig ofte går ikke ting på skinner.
Der kom det, gammel stator:
Dette bruddet fører til at dynamoen, når den begynner å dra på litt, at turtelleren går bananas. Og det kommer ikke ut full amp. Det blir en vikling for lite i perioder.
Her er den nye dynamoen, med skade, refurbished with pride:
Gutta i Østfold har slike vifter, vegger opp og vegger ned. Så jeg fikk en av dem. Når de kjører motorene veldig hardt, blir det for varmt for plastikken i motorrommet og flisene fyker allerede på 4000 rpm. De må ha vifter av blikk, ikke plast. Slik ser den nye ut innvendig:
Mot den gamle:
Spenningsregulatoren er den hvite plassaken der det går en spole tvers over. Spenningsregulator og børsteholder i ett stykke. Og så har jeg skrudd på en rød ledning fra den ene terminalen før likeretteren som gir signal til turtelleren. Det er ikke mer komplisert enn det å hente ut signal til turteller.