Hulda
Stefanesai skrev On 03.04.2019 at 19.57:Du verden!
Og takk for det!
Nå skal vi (Hulda og jeg) til med alvorlige saker. Styresystem nr. 3, innvendig styring, med endestopper. Min Raymarine autopilot kjører en Robertson et-eller-annet linjerhydraulikk. Den virker slik at en elektromotor med RH og LH rotasjon (snur polaritet) driver en hydraulikkpumpe som igjen kjører et to-veis stempel. Vanlig greie. Denne pumpesaken har også en ventil som låser stempelfunksjonen og samtidig aktiverer oljetrykket som hydraulikkpumpen produserer. Den ser slik ut:
Jeg kan styre fra innvendig styrepos. ved hjelp av Raymarine autopilot. Men for at ikke Robertson skal gå kontinuerlig fram og tilbake, er Ray konfigurert til en noe avslappet tilværelse. Hvilket ikke egner seg til presisjonsstyring innakskjærs. Derfor ønsker jeg å kunne koble Ray ut, og Robert inn ved hjelp av Joy (joystick). Joy er en to-polet greie som kommer fra en fraktebåt. Kjøpt brukt på Finn.no for mange år siden. For å svitsje mellom Robert og Ray, kommer det en vippebryter med funksjonene PÅ-o-PÅ, midfunsjonen kutter strømmen. Et enkelt koblingsskjema ser slik ut:
Ikke kveruler over skjemaet. Jeg har tegnet det selv, uten kortslutninger, og skjønner hva det er. Numrene som er innringet tilsvare numrene som er koblingspunkter på reléer. Robert kan trekke 20 A, og jeg kan ikke trekke metervis med kabler som skal ta 20 A. Det er 6 meter en vei fra styrepult til Robert. Ved styrepulten er det uttak for 30 A 2-polet strøm. Det går felles minus helt akter. Slik er det kun behov for å trekke pluss, som styrestrøm til reléene. I Hulda er det slik at 'instrumentstrøm' er 2-polet. 'Motorstrøm' er 1-polet. Og her er alle elektromotorer koblet inn. Ikke engang dassen kjører om ikke motorstrøm er innkoblet. Systemet er en del av sikkerhetsopplegget mot elektrolytisk betinget tæring. Hulda kan seile med lanterner og alt mulig 2-polet, men ingen kommer på dass så lenge båten kun seiler på 2-polet anlegg. Rent anarki. Sånn er det bare, punktum. Ved bruk av joystick betraktes altså båten som 1-polet. Reléene vil 'klikke' i 2-polet modus, men strøm gjennom relé punkt 30 vil være død. Det samme gjelder Ray autopilot, vil kun funke på 1-polet anlegg. Heller ikke fremdriftsmotoren vil kunne startes eller ha strøm. Altså, dønn konsekvent. Hva som er å erfare, er hvordan Biltema reléene vil takle av/på hele tiden. For Joy er slik koblet at når roret kjøres ut til siden, så blir det stående der. Helt til vi for eksempel er på en ny kurs og svitsjer over til Ray som plukker opp den nye kursen. Så langt har jeg sikkert 20 Biltema reléer om bord. Noen har jobbet siden år 2000, ikke ett eneste av dem har konket. Joy og bryter ser slik ut:
Joy har samme terminaler på baksiden. Slik sett kan jeg velge pluss og minus polaritet og derved kjøre Robert sin hydraulikkpumpe begge veier. De to midterste terminalskruene gir strømforbindelse og låser Robert hydraulikk, slik at hydraulikkpumpen kan kjøre hydraulikkstempelet, og låse stempelet når stikka slippes til nøytral posisjon. På vippebryteren går det pluss inn på midterste stikker, og pluss ut til hver side. Den ene går til Joy, den andre til Ray. Ved panikk settes bryteren rett opp og kutter strømmen både til Ray og Joy. Normalt vil være at når bryteren kjøres fra Joy og over til Ray, vil Ray engasjere seg som 'Standby'. Deretter må Ray aktiveres, tar et sekund eller to, trykke på en knott på Ray panel.
Det kommer noen terminaler og biter fra Kina og Latvia via eBay. Tar vel en måneds tid før de ankommer. I mellomtiden skal det lages noen braketter og snacks. I mai skal jeg opp i fjellom å pynte brura, hytte som skal selges. Beise, male, vannbord og en masse annet som skal på plass for at hytta ikke skal se ut som det vraket den ser ut som. Flott eiendom som ingen av barna er interessert i. Og da ser jeg ingen hensikt i å gå inn i evigheten som blakk pensjonist. Det var filosofidelen av dagens innlegg.
Forvirret? Dere er i godt selskap.