Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

En liten oppdatering. Jeg havnet på krykker etter et par dagers båtpuss. Den generelle formen er upåklagelig. 12 timer med slipemaskin går bra. Det er der ryggen sier at 'detta vil jeg ikke være med på'. Måtte ta ut sykemelding noen dager, nesten umulig å komme på dass. Admiralen var med, som hun sa: "Ser noen at det ligger en gammel gubbe på kaia med krykker, ringer de 113":

20190713_114031.jpg.e741b9146bbbd176a75b8ea0eea86892.jpg

Det var bare kjølen som fikk full behandling, slik det var planlagt hele veien, nedsliping, vasking, tre lag epoxyprimer. Proffprimer med 60 % tørrstoff. Bruker man for eksempel tilsvarende fra Biltema, inneholder denne kanskje 20 % tørrstoff. I og for seg en helt utmerket primer, men til et annet bruk. Når jeg legger på tre lag med International, ville jeg kanskje måtte bruke fem strøk Biltema, eller mer. International blir heller som å sparkle på malingen.

 

Vinkeljernet i bakkant av roret ble kuttet ned til halvparten av opprinnelig lengde, primet og ny anode:

20190714_124440.jpg.50e0c2bda497b431a6bcd900e0623390.jpg

Rorvirkningen med redusert vinkel omtrent den samme som tidligere. Roret har blitt lettere å håndtere. To nye anoder på båten, den på roret og en ny i forkant av kjølen. Resten av anodene som ble skiftet er slike som rike båteiere uten peiling på anoder har kastet. Nå har jeg anoder for resten av livet. Med god margin. Merk propellen, den fikk også tre strøk epoxyprimer og et lag bunnstoff. I forhold til ikke stoffet og blank propell, har den fått redusert effekt. Men slik som det gror der jeg ligger, ville det ikke ta lange tiden før stillehavsøstersene hadde tatt over og redusert propelleffekten til nær null. Snakker forresten om stillehavsøsters med sjefen på Kambo Marina. Han driver utstrakt service på bryggeanlegg, hever sunkne båter etc. Han hevder at det virker som om østersen er på tilbakegang. Nå er det merkbart mer blåskjell og mindre østers på brygge- og bøyefortøyninger sammenlignet med for et par år siden. 

 

Såhh, 15.07.2019 ble vi plasket i vannet. De fant ikke ut hva jeg skulle betale, så faktura kommer i posten. Gikk nord til Son og fylte 400 liter diesel. Nesten full. Satte genoa 50 meter fra bryggekanten og seilte sydover. Ved Misingene døde vinden og resten av veien til Strömstad for motor. Som vanlig snitt fart ca. 5 knop. Da vi gikk ut fra Son og hadde bidevind fra Blåstua og tvers over fjorden, ga GPS 7,5 knop og bedre. De gode målingene blir fort spist opp når farten dabber ned til 3 knop. Av de drøye 24 motortimene siden 17.07.2018, var bortimot ni av dem tur/retur Son for denne slippsettingen. Dieselprisen i Son kr. 11,19. På Kambo kr. 12,76. Leverandør begge plasser BLM Transport. Merk at i Son er det ikke bensin, kun diesel. På Kambo får man også bensin. Og for all del, butikken til Kambo Marina er verd et besøk. De har det meste, til fornuftige priser. Og utvalget er meget omfattende. 

 

Robert likte å få en skvett olje i beholderen. Vi har de siste årene vært plaget med at roret kniper. Trodde at jeg måtte ha opp girene fra Lewmar for service. Men det var altså Robert som manglet olje. Nå går alt som nysmurt. Og Robert, som nå jobber med olje og ikke luft, justerer kursen bare en gang i blant. Ikke sånn to-sekunders-stress hit og dit. Det at clutch-funksjonen på Ray X30 brant opp og ble erstattet med bryter, er en skikkelig forbedring. Igjen takk til @Nikkfor det tipset der. Egentlig burde Raymarine levert disse halvtomsete hjernene med ferdig oppbrent elektronikk. Som tilleggsutstyr, med et par tusen i påslag.

 

Hulda

Hulda

En liten oppdatering. Jeg havnet på krykker etter et par dagers båtpuss. Den generelle formen er upåklagelig. 12 timer med slipemaskin går bra. Det er der ryggen sier at 'detta vil jeg ikke være med på'. Måtte ta ut sykemelding noen dager, nesten umulig å komme på dass. Admiralen var med, som hun sa: "Ser noen at det ligger en gammel gubbe på kaia med krykker, ringer de 113":

20190713_114031.jpg.e741b9146bbbd176a75b8ea0eea86892.jpg

Det var bare kjølen som fikk full behandling, slik det var planlagt hele veien, nedsliping, vasking, tre lag epoxyprimer. Proffprimer med 60 % tørrstoff. Bruker man for eksempel tilsvarende fra Biltema, inneholder denne kanskje 20 % tørrstoff. I og for seg en helt utmerket primer, men til et annet bruk. Når jeg legger på tre lag med International, ville jeg kanskje måtte bruke fem strøk Biltema, eller mer. International blir heller som å sparkle på malingen.

 

Vinkeljernet i bakkant av roret ble kuttet ned til halvparten av opprinnelig lengde, primet og ny anode:

20190714_124440.jpg.50e0c2bda497b431a6bcd900e0623390.jpg

Rorvirkningen med redusert vinkel omtrent den samme som tidligere. Roret har blitt lettere å håndtere. To nye anoder på båten, den på roret og en ny i forkant av kjølen. Resten av anodene som ble skiftet er slike som rike båteiere uten peiling på anoder har kastet. Nå har jeg anoder for resten av livet. Med god margin. Merk propellen, den fikk også tre strøk epoxyprimer og et lag bunnstoff. I forhold til ikke stoffet og blank propell, har den fått redusert effekt. Men slik som det gror der jeg ligger, ville det ikke ta lange tiden før stillehavsøstersene hadde tatt over og redusert propelleffekten til nær null. Snakker forresten om stillehavsøsters med sjefen på Kambo Marina. Han driver utstrakt service på bryggeanlegg, hever sunkne båter etc. Han hevder at der virker som om østersen er på tilbakegang. Nå er det merkbart mer blåskjell og mindre østers på brygge- og bøyefortøyninger sammenlignet med for et par år siden. 

 

Såhh, 15.07.2019 ble vi plasket i vannet. De fant ikke ut hva jeg skulle betale, så faktura kommer i posten. Gikk nord til Son og fylte 400 liter diesel. Nesten full. Satte genoa 50 meter fra bryggekanten og seilte sydover. Ved Misingene døde vinden og resten av veien til Strömstad for motor. Som vanlig snitt fart ca. 5 knop. Da vi gikk ut fra Son og hadde bidevind fra Blåstua og tvers over fjorden, ga GPS 7,5 knop og bedre. De gode målingene blir fort spist opp når farten dabber ned til 3 knop. Av de drøye 24 motortimene siden 17.07.2019, var bortimot ni av dem tur/retur Son for denne slippsettingen. Dieselprisen i Son kr. 11,19. På Kambo kr. 12,76. Leverandør begge plasser BLM Transport. Merk at i Son er det ikke bensin, kun diesel. På Kambo får man også bensin. Og for all del, butikken til Kambo Marina er verd et besøk. De har det meste, til fornuftige priser. Og utvalget er meget omfattende. 

 

Robert likte å få en skvett olje i beholderen. Vi har de siste årene vært plaget med at roret kniper. Trodde at jeg måtte ha opp girene fra Lewmar for service. Men det var altså Robert som manglet olje. Nå går alt som nysmurt. Og Robert, som nå jobber med olje og ikke luft, justerer kursen bare en gang i blant. Ikke sånn to-sekunders-stress hit og dit. Det at clutch-funksjonen på Ray X30 brant opp og ble erstattet med bryter, er en skikkelig forbedring. Igjen takk til @Nikkfor det tipset der. Egentlig burde Raymarine levert disse halvtomsete hjernene med ferdig oppbrent elektronikk. Som tilleggsutstyr, med et par tusen i påslag.

 



×
×
  • Create New...