Hulda
Behovet for narrisistisk selvskryt melder seg igjen. Jeg har laget skuffer til pentryet. Der har det tidligere kun vært plastkasser hvor det var umulig å finne noe. Eik er det gjennomgående materialet som vises for allmuen. Det som ikke vises, er litt av hvert annet. Om bord i Hulda er det ikke så nøye. Andre sliter med kryssfinnér som må være av et eller annet sofistikert materiale med enda mer sofistikert lim. Den kryssfinnéren jeg har brukt nå, er poppel-greie fra Kina, kjøpt hos COOP. 515 kroner for en 12 mm plate. Jeg har heller ikke problemer med ledninger som vibrerer tvers av grunnet irring fordi ledningen ikke er mangtrådet og fortinnet. I dag var RF som avbildet, avfukteren har ikke gått på en måneds tid:
Billigmåler. Jeg har en billigmåler til av et annet fabrikat som viste omtrent det samme. Varmen fra en vifteovn. Plastikk av typen som garantert må velte og ta fyr.
Pentry:
Først snekret jeg et skap av kryssfinnéren.
Skapet er laget slik at skuffene slutter noen få millimeter fra endeveggen. Og øverste skuffen, som skal inneholde bestikk, er slik anordnet at bestikket ikke ramler ut av skuffen, selv om Hulda skulle snu seg opp/ned. Kantene på kassen er mahogny, har noen gamle biter liggende fra den gangen jeg jobbet for andre på 80-tallet. Gammelt kapp. På høyre side av kassen skal det henge en skapdør. Her har jeg skrudd og limt fast klosser av eik for hengselfester. Limet er vanlig snekkerlim fra Biltema.
Utfordringen var skuffefrontene. Det er en jobb å spikke ut alle utskjæringene med lommekniv, og få alle like:
Spikkingen er natruligvis litt overdrevet. Vi kjøpte et gedigent kjøkken i hel eik for noen år siden. Hoveddelen har blitt kjøkken på hytta på fjellet. Resten blir innredning i Hulda. Vi har en bråte med paneler. Betalte kr. 2000 og rev/plukket med oss det vi ville ha. Ute i kjelleren har jeg en kasse med beslag og hengsler. Skuffesidene er i pulverlakkert stål og skinnene i pulverlakkert stål. Noen må ha dette i rustfritt. Nå har dette kjøkkenet overlevd bruk i 30 år før vi kjøpte det. Like fint, topp kvalitet. Så, om Hulda ikke søkker, holder det i mange herrans år til. Noen av delene har vært utsatt for nokså mye vann, men treverket har ikke trukket vann, lim har ikke tatt kvelden, pulverlakken er hel over alt.
Her er tre skapdører. De to til venstre har jeg renset ned til bart treverk, beiset med Herdins Lackbets 713, lakkert tre ganger med Biltema 30-552 (helblank) og en gang med Biltema 30-554 (halvblank). Den til høyre er slik vi kjøpte dem.
Lakkpenslen har alt og si for et godt resultat. Biltema 88-994, det er fire pensler for kr. 42,90. Med 8 timer mellom strøkene, holder en pensel i 'evigheter, pakket i plast:
Penselen holder et par døgn uten bruk pakket slik, surret inn i en brødpose. Et tips til: For å få av den gamle lakken brukte jeg Biltema nylonrondell 19-289. Den må ha 3000 rpm for å funke. DeWalt'en min gikk ikke fort nok. Jeg måtte reparere min 40 år gamle Skil drill for å få skikkelig dreis. Avvirkingen er meget god, så vær forsiktig. Kommer til nedi krumelurier og over alt.
Under er den gamle innmaten revet ut av skapet. Isolasjonen og den store slangen er varmekanalene fra Eber. Røret på skrå inneholder elektriske kabler. Dessuten vises vannfilter og akkumulator. Stort sett.
Da var skuffeseksjonen skrudd på plass.
Legg merke til at jeg ikke bruker fancye skuffelåser. Hele skuffesatsen heller et par grader ned i bakkant. Når Hulda ligger rett, holder skuffene seg på plass. Skinnene er også slik at skuffen ruller litt ned i bakkant. Det er flere typer skuffelåsemekanismer. Noe plastgreier der man trykker på en knott. Vil ikke ha det. Så har man et hull for å stikke inn fingeren og trekke i en hake. Flere har brekt fingeren i de greiene der. Jeg vil ikke ha det. Heller ikke magneter i bakkant vil jeg ha, det er ikke plass, har hatt det før, var ikke fornøyd. Har montert det for andre, som var overlykkelige. Så jeg har laget vanlige slåer, slik man hadde i gamledager. Messing treskrue gjennom slåen. Mellom slåen og skapet er det plassert en liten planskive for å løfte slåen klar av treverket. Så får hver skuff en stopper for slåen, slik at den ikke kan dreie ned og frigjøre skuffen. I tillegg kommer det en 'stormsperre' som vil låse alle skuffene. Så her er det ikke noe som er fancy. Ingen knotter som stikker ut heller.
Så kom den første skapdøren på plass:
Skapdørene har vanlige selvlukkende hengsler, slik det er i de fleste kjøkkener. Det blir to skapdører, den som er montert er venstrehengslet. Den neste, som står på dørken, blir høyrehengslet. De møtes 'midt på', og får individuell låsing, slik at de ikke vil kunne åpne seg i tung sjø. Grunnen til at skapbunnen er litt høyt opp, skyldes en 60 liter gråvannstank som ligger under. Man kan så vidt skimte den et par bilder lenger opp.
Det var det. Admiralen var meget godt fornøyd. Montasjen om bord tok i overkant av tre timer. Det er en del pynt som skal på plass. I tillegg noe maling og hyller (som ikke er laget enda). Ikke rart at Hulda veier 17 tonn, eik er massive greier.