Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Tenkte bare litt på dette med kjepphesten bruksanvisninger og greier. @Sjøbliss har jo hatt en runde nå. Og @VannTro har gitt absolutt relevant informasjon til bruk av diverse  tetningsmidler som ikke er anbefalt for bruk med diesel, bensin, etc. På den andre siden, den gangen jeg jobbet hos CAT på starten av 1980-tallet, ble motorene stort sett satt sammen med Fluid Gasket. Altså pakning på tube. Dette har jeg også brukt på Hulda. Mannlokket til diseltanken ser slik ut:

20180429_170501.jpg.4ccc5a42c27256396e0f18032cbb14f7.jpg

Og måler ca. 20x60 cm. Det er altså et nokså stort lokk. Første gangen dette ble satt på plass var i 1990. Så ble det tatt opp i forbindelse med en dieselsjau i 2017, beskrevet tidligere. Så ble lokke tatt opp igjen i 2018 i forbindelse med installasjon av dagtank:

20180429_065738.jpg.c3911ebb63677d084180eb401da9f100.jpg

Vanskelig å rengjøre pakningsflatene for Fluid Gasket, ikke i det hele tatt. Det er mer jobb å rengjøre etter en vanlig pakning som har limt seg til overflaten. Første gangen brukte jeg noe røde greier fra Biltema som holdt tett i til lokket ble plukket opp i 2017. Da la jeg på noe Fluid Gasket som jeg hadde igjen fra en annen jobb, husker ikke hva det var. Sort farge som vises over. Men på esken var det en BRUKSANVISNING som instruerte noe som: 'Apply a thin, even coat on one surface. Wait at least 20 minutes to allow for solvents to evaporate. Wait until Surface is sticky before assembly'. Noe slikt. Som betyr at stoffet skal legges på tynt og jevnt. Og at man skal vente til det ikke lukter lenger, og at overflaten skal klebe, men ikke sverte av om man tar på den. Og når man følger denne anvisningen, så funker stoffet. Og ingenting ramler ned i tanken. Dette er ikke rocket science. Om man legger på pakningssementen etter pølseprinsippet og klasker det sammen så det tyter centimetertykke pølser ut av forbindelsen, så er ikke bruksanvisningen fulgt og man kan ikke forvente at produktet skal fungere som tiltenkt. Og står det i bruksanvisningen at stoffet kan brukes på motorolje-, bensin- og dieselsystemer, så tror jeg på det. Så lenge jeg følger bruksanvisningen.

 

Så nå har vi året 2020, og samme stoffet er brukt en gang til. Og det er fremdeles potte tett. Og det har sirkulert flere hundre liter diesel gjennom filteret som heter 500 FG uten at det har kommet så mye som en flik pakning eller forurensing. 

SAM_4764.JPG.95ef34e644453eed331becd92137cede.JPG

Over har vi bilde av bollen til 500 FG etter at det har sirkulert noen hundre liter, kanskje over 1000 liter. Som sikkert beskrevet tidligere i denne tråden er dette filteret koblet til tanken, en pumpe som drar ca. 70 liter i timen suger dieselen gjennom filteret og dumper det i dagtanken. Denne har overløp på toppen som dumper overskuddsdiesel tilbake til hovedtanken. En evig sirkulasjon. Fremdeles har det ikke vært noe skitt i dette filteret. 

Hulda

Hulda

Tenkte bare litt på dette med kjepphesten bruksanvisninger og greier. @Sjøbliss har jo hatt en runde nå. Og @VannTro har gitt absolutt relevant informasjon til bruk av diverse  tetningsmidler som ikke er anbefalt for bruk med diesel, bensin, etc. På den andre siden, den gangen jeg jobbet hos CAT på starten av 1980-tallet, ble motorene stort sett satt sammen med Fluid Gasket. Altså pakning på tube. Dette har jeg også brukt på Hulda. Mannlokket til diseltanken ser slik ut:

20180429_170501.jpg.4ccc5a42c27256396e0f18032cbb14f7.jpg

Og måler ca. 20x60 cm. Det er altså et nokså stort lokk. Første gangen dette ble satt på plass var i 1990. Så ble det tatt opp i forbindelse med en dieselsjau i 2017, beskrevet tidligere. Så ble lokke tatt opp igjen i 2018 i forbindelse med installasjon av dagtank:

20180429_065738.jpg.c3911ebb63677d084180eb401da9f100.jpg

Vanskelig å rengjøre pakningsflatene for Fluid Gasket, ikke i det hele tatt. Det er mer jobb å rengjøre etter en vanlig pakning som har limt seg til overflaten. Første gangen brukte jeg noe røde greier fra Biltema som holdt tett i til lokket ble plukket opp i 2017. Da la jeg på noe Fluid Gasket som jeg hadde igjen fra en annen jobb, husker ikke hva det var. Sort farge som vises over. Men på esken var det en BRUKSANVISNING som instruerte noe som: 'Apply a thin, even coat on one surface. Wait at least 20 minutes to allow for solvents to evaporate. Wait until Surface is sticky before assembly'. Noe slikt. Som betyr at stoffet skal legges på tynt og jevnt. Og at man skal vente til det ikke lukter lenger, og at overflaten skal klebe, men ikke sverte av om man tar på den. Og når man følger denne anvisningen, så funker stoffet. Og ingenting ramler ned i tanken. Dette er ikke rocket science. Om man legger på pakningssementen etter pølseprinsippet og klasker det sammen så det tyter centimetertykke pølser ut av forbindelsen, så er ikke bruksanvisningen fulgt og man kan ikke forvente at produktet skal fungere som tiltenkt.

 

Så nå har vi året 2020, og samme stoffet er brukt en gang til. Og det er fremdeles potte tett. Og det har sirkulert flere hundre liter diesel gjennom filteret som heter 500 FG uten at det har kommet så mye som en flik pakning eller forurensing. 

SAM_4764.JPG.95ef34e644453eed331becd92137cede.JPG

Over har vi bilde av bollen til 500 FG etter at det har sirkulert ca. 1000 liter diesel. Som sikkert beskrevet tidligere i denne tråden er dette filteret koblet til tanken, en pumpe som drar ca. 70 liter i timen suger dieselen gjennom filteret og dumper det i dagtanken. Denne har overløp på toppen som dumper overskuddsdiesel tilbake til hovedtanken. En evig sirkulasjon. Fremdeles har det ikke vært noe skitt i dette filteret. 



×
×
  • Create New...