Hulda
Og hva skjer med Hulda om dagen, svaret er ingenting. Damen bare ligger der og skvalper i rødt land. Men vi kan ta litt mekking av bil i stedet. Nå er det jo så popp med at man kan se på YouTube, alt kan læres der. Tenker spesielt på å kjøpe en sveis til 15 000 spenn, komme hjem med den i en kartong og sette i gang. Huff, glemte visst slangepakke og gass, bare noen få tusen til, så er vi i sving med sveisingen. Og så noen elektroder. Og en vinkelsliper. En rettsliper eller to hadde vært greit å hatt. OK, men innenfor 25 000 spenn, burde man kunne ha en hobbystart. Akk ja.
Men BMW'en. Det er denne bilen Admiralen og jeg suser ned til Italia med. Nå fikk den en bemerkning ved siste EU-kontroll. Det er en slark i bakstillingen, men de greide ikke å finne hvor den var, hos NAF. Bilen er forøvrig en 330 XD E91 med sportsunderstell og diverse, satt sammen hos BMW august 2005. Dette har ikke noe med båt å gjøre, men har en viss relevans til dette å fikse ting selv. Hulda har fagbrev som mekaniker. Søkte opp masse informasjon på YouTube. En drøss med videoer som viser jobb på 10 år gamle biler som ser ut som nye under. Ikke en rustflekk, selv uten antirustbehandling. Bytte hjullagre går med en liten skrudings som pressverktøy og en skralle. Stikkakslingen gir man bare et lite kakk, til nød et bitte liten avtrekkker, så sklir den pent inn.
Så velkommen til realitetene:
Jeg plukker av de stagene som skal kunne gi slark i bakstillingen. Har bestilt nye, for de er rustne i festene.
Stikkakslingene sitter med kronmuttere, som er låst ved 'innslag'. Venstre siden har vært fra hverandre en gang tidligere hos Bavaria Norge. Tiltrekkingsmoment er 420 Nm. Det er nokså mye, for dem som ikke har greie på det. 32 mm sekskant med forlenger med 1" firkant og to meter rør på forlengere. Bang, og mutteren løsner. Ikke som hos YouTube. Her må det brukes krefter.
Stikkakslingene sitter på splines. Og de sitter som et helvete. Under har jeg montert en avtrekker i 10 kilosklassen av merke Kukko, topp kvalitet, den koster mange tusen kroner:
36 mm pipe og forlenger med 1" firkant. Drar så mye jeg tør. Står og gynger på forlengeren, ikke faen. OK, den får stå under spenn til i morgen. Snur ryggen til og det smeller som et pistolskudd. Splinen slapp taket. Oppsamlet skitt under bakstillingen drysser ned på gulvet. Stikkakslingen lar seg skru innover splinen, men den er ikke 'løs og ledig' som på YouTube. Dette er ikke noe du gjør uti gata. Eller garasjen der det ikke godt med plass. Finner ikke noe slakk i hjuloppheng eller lager. Uansett, hele ruklet blir byttet.
Så da ser den nedplukkede venstresiden slik ut:
Det er litt mer som skal fjernes, men det er pusling. Kosejobbing.
Høyre side. Regner med samme. Finner frem røret som jeg skal bruke for å få løs mutteren i enden av stikkakslingen. Slår opp låsingen. Setter pipen og forlengeren innpå. Lener meg på forlengeren for å reise meg opp. Mutteren dreier seg rett rundt så jeg ramler på knærna. Kjenner på lageret. Hele navet lar seg rakle rundt. Lageret er på vei til å dele seg, og lageret har ikke full kontakt med endestoppen. Dette har også vært oppe tidligere, et verksted i Oslo, skal ikke nevne navn. Det er ikke Bavaria Norge. Jeg har full historikk på bilen, alle servicer, reparasjoner og kvitteringer. Så der har vi den underlige slarken som NAF ikke fant ut av. Alle boltene som fester disse stagene har tiltrekkingsmoment 100 Nm. Noen har 100 Nm pluss 90 grader. Kan tenke meg at denne siste har blitt brukt i stedet for å trekke til med 420 Nm, på beintørre gjenger med lett oljing av mutterens anleggsflate mot lagernavet. Det står det i spec.'en. Og med det feilmonterte lageret har vi rundet 200 km/t på vei nedover i Tyskland. Selv autoriserte verksteder kan gjøre brølere, og komme unna med det. Og så er det 'bare å skru'. Neida. Det er det ikke. Korken jeg kjøpe bilen av hadde byttet noen flere deler hos dette møkkaverkstedet. 'For at boltene ikke skulle sette seg så fast, anbefaler de å bruke Copaslip på alle forbindelser'. Så den gangen jeg kjøpte bilen i 2013, visste jeg at jeg ville få problemer med fastrustede- og ødelagte bolter. Og riktig nok, PLING, og en skrue knakk av i godset på lagerholderen. Og den lagerholderen koster 7 400 kroner, pluss innpressede fóringer og monteringsverktøy, rundt 8 000 kroner til sammen. Så da var det å drasse den store skrustikken fra garasjen og til søylebormaskinen i kjelleren. Spenne opp, bore ut, sette inn gjengesats:
Sånn drit skjer heller aldri på YouTube. Med ett unntak. En gubbe i New England, der saltes det, gjorde samme jobben. Han brukte verken avtrekker, hydraulisk presse eller pipenøkler. Han demonterte hele bakstillingen med vinkelsliper :-)
Så når man tar med verktøyet i denne jobben jeg gjør nå: Kompressor, håndverktøy, vinkelsliper, hydraulisk presse (må ha 20 tonn), garasjejekker (trenger to for å følge spec. ved sammenstilling), søylebormaskin. Og så Biltemas løsgjenger for M8x1,25- funket helt utmerket. Forlenger med 1" firkant, man kan bare glemme å gjøre en slik jobb med noe mindre. Momentnøkler som tar 25- 100- og 420 Nm.
Etter endt dag i garasjen i 32 varmegrader, en velfortjent kopp kaffe:
Men jeg lærer en masse på YouTube. Og hele prosedyren for hvordan demontere og sammenstille ligger på nettet. For det er ikke bare å hekte sakene sammen heller. Det skal gjøres etter en strikt spec., ellers går det åt skogen rundt første sving.