Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

En lite fremdrift på prosjekt septiktank. Håper Martine29 har lagt seg. 

 

Opprinnelig så dumpet jeg plasttank på grunn av pris og at produsent ikke hadde tid til å lese forespørselen. @Komodohar en kompis som kunne sveise ny tank for meg, men jeg fant ut at jeg kunne plundre med det selv. Har for så vidt fagbrev der MIG var en del av praktisk fagprøve. Som gikk bra. På begynnelsen av 90-tallet. Dessuten, nå lukter garasjen fjøs, meget fjøs, så det er bare å sette i gang, så lenge temperaturen er over minus 10 grader. Tar med en bunt elektroder som har fått seg en omgang i stekeovnen på 200 grader, pakket i folie. Det er to utfordringer, elektrodene blir kalde og fuktige. Det andre problemet er at når folk kommer hjem fra jobben og setter over middagen, detter spenningen i området så mye at det gir utslag på sveisen. Fall i spenning må kompenseres med høyere strømstyrke, hvilket gir for stor lengdeenergi og så brenner jeg hull. Det er dumt. Men sånn er det når en bor ute i bushen.

 

Kutteskiver: Jeg har kjøpt 10 stk Biltema 1 mm, dia. 125 mm skiver. De kutter ca. 1 meter, 2mm AISI 316L:

20210119_142603.jpg.3ee85d7e65a266b136b241d33c25a40e.jpg

Det er ikke dårlig. Prisen tatt i betraktning. Over er endebunnen som ikke har noen rør innsveiset.

 

I forrige bolken skrev jeg litt om 'sukkersveis' og hva det medfører i korrosive miljøer. Det er derfor meget viktig å ha full gjennombrenning, ellers kommer det slike som dette her:

20210121_152024.jpg.a062f6d0ce5a616d0d098b1bdbb2bb87.jpg

Over ser man tre kaviteter. Dette er i endebunden (den endebunden som har innsveiset rør) som er kuttet vekk. Og det er etter at selve sveisen er kuttet/slipt vekk. Det var ikke lekkasje akkurat her. Men det ville ikke tatt lange tiden før det hadde blitt hull. Dette er en form for tildekkings- eller spaltkorrosjon som følge av sveisefeil. I Nordsjøen ville slike feil blitt plukket opp av røntgenkontrollen. Bindefeil og rotfeil var det de fleste ble tatt på. En privatperson er prisgitt produsenten. 

 

Flere feil i samme sjangeren, dette er tapperøret i bunnen av tanken, som alltid ligger under en væskeflate:

962641138_Pittinginngangtapperr.jpg.d3840ea56e573541d98e7999454e8197.jpg

Dette røret har blitt sveiset stort sett fra andre siden, etter at endestykket (det over) ble sveiset på. Venstre pilen viser korrosjonsangrep. Høyre pilen viser en glippe. Fra utsiden av tanken:

1566923107_Tapperrpittingutgang.jpg.73361c0444d9c049db97d3a2dd894b44.jpg

Lekkasjen er ringet inn. Dette er slik pitting corrosion vanligvis ser ut, på motsatt side av der korrosjonsangrepet har startet. 

 

Planen var egentlig å bruke endebunnen med septik inn i tanken og lufterøret på nytt. Rett og slett fordi det så ganske bra ut fra utsiden. Men for uten kavitetene lenger opp:

261621734_LufterrpitingutvHAZ.jpg.4956ba5bcf9a003c7ea156bc5be1c7b4.jpg

Se pilen på bildet over. Ringen av tæringer som pilen peker mot, er HAZ fra sveisen på utsiden. Her har man sveiset røret fra innsiden, og laget en gedigen 'pyntesveis' på utsiden. Hadde de, hvilket var spesifisert, bruk bakgass, ville ikke dette skjedd. Sammen med at røret sitter nær to andre sveiser i et hjørne, har den totale lengdeenergien i hele området blitt for stor. Dette er lufterøret og septik inn i tanken ser ikke mye bedre ut. I og med at platen også har problemer etter å ha været 'sukkersveiset', er det bare å bytte endeplaten. Det er ikke slik at om man har en sådan 'prikk', så kan man gjøre rent og det er greit. På disse rustfrie kvalitetene går korrosjonen langt innover i mikrokosmos. En slik sprekk vil se slik ut:

korrosjonssprekk.png.9f73d4b4f8d1fb9ed61f5416574fe69a.png

Selve inngangen til angrepet kan være 'flere mil' unna. De lyse kornene er austenitt, de mørke er ferritt (SuperDuplex, samme i AISI 316L). Etter husken, 25 år siden jeg tok bildet. Det er en spenningskorrosjon jeg 'lagde', sprekken går trans- og interkrystallinsk. Nå må jeg gå nøye over tanken i denne enden og se etter flere skader. Mulig jeg må redusere tankkapasiteten med rundt 10 liter. 

 

Så, for å sikre full gjennombrenning:

20210120_160602.jpg.3fd3466c83ed242eb5f35fbe49da228b.jpg

Så gjør vi det slik som over: Banker flussmiddelet av et par sveisepinner og bruker dem som avstandspinner for å holde riktig avstand ved punktsveisingen. Platene vil under sveisingen trekke seg sammen. Da kjører vi vinkelsliperen med en kutteskive og frisker opp sporet. Pinnene jeg sveiser med her er 2 mm. 

Under er et parti fra innsiden av det endelokket som vist over. Vanskelig å se, men det er gjennombrenning hele veien. Det som er smurt på er Avesta beisepasta. Må ikke brukes under 5 varmegrader. Det får stå sin prøve. Det andre lokket får ikke noe pasta i det hele tatt, muligens. Jeg lurer på å lage en luke i 'taket' på tanken, slik at jeg kommer til. Men denne luken vil bli utilgjengelig etter at tanken er montert. 

20210121_160908.jpg.f9f8ba94b933a3203ff000f2f3c98487.jpg

 

Det er så gøy atte! Noen liker å plundre, jeg er vel en av dem.

 

Kom til å tenke på det @Bittelitenskrev lenger opp om at Regina'en ruller en del når sjøen kommer inn aktenfor tvers. Akkurat det har jeg ikke opplevd med Hulda. Mulig grunnen er at vi alltid har motvind. Hmmm. Men vi kom for noen år siden for motor ut i Kosterfjorden fra Havstensund ved Ormskärne. Det er en særdeles grapsete plass når det har blåst en del fra sydlig/vestlig kant. Da fikk Hulda den rette frekvensen, det rullet så båten gikk nærmest ballistic. Ikke var det mye sjø heller, den var akkurat passe for å sette av disse voldsomme bevegelsene. 

Hulda

Hulda

En lite fremdrift på prosjekt septiktank. Håper Martine29 har lagt seg. 

 

Opprinnelig så dumpet jeg plasttank på grunn av pris og at produsent ikke hadde tid til å lese forespørselen. @Komodohar en kompis som kunne sveise ny tank for meg, men jeg fant ut at jeg kunne plundre med det selv. Har for så vidt fagbrev der MIG var en del av praktisk fagprøve. Som gikk bra. På begynnelsen av 90-tallet. Dessuten, nå lukter garasjen fjøs, meget fjøs, så det er bare å sette i gang, så lenge temperaturen er over minus 10 grader. Tar med en bunt elektroder som har fått seg en omgang i stekeovnen på 200 grader, pakket i folie. Det er to utfordringer, elektrodene blir kalde og fuktige. Det andre problemet er at når folk kommer hjem fra jobben og setter over middagen, detter spenningen i området så mye at det gir utslag på sveisen. Fall i spenning må kompenseres med høyere strømstyrke, hvilket gir for stor lengdeenergi og så brenner jeg hull. Det er dumt. Men sånn er det når en bor ute i bushen.

 

Kutteskiver: Jeg har kjøpt 10 stk Biltema 1 mm, dia. 125 mm skiver. De kutter ca. 1 meter, 2mm AISI 316L:

20210119_142603.jpg.3ee85d7e65a266b136b241d33c25a40e.jpg

Det er ikke dårlig. Prisen tatt i betraktning. Over er endebunnen som ikke har noen rør innsveiset.

 

I forrige bolken skrev jeg litt om 'sukkersveis' og hva det medfører i korrosive miljøer. Det er derfor meget viktig å ha full gjennombrenning, ellers kommer det slike som dette her:

20210121_152024.jpg.a062f6d0ce5a616d0d098b1bdbb2bb87.jpg

Over ser man tre kaviteter. Dette er i endebunden (den endebunden som har innsveiset rør) som er kuttet vekk. Og det er etter at selve sveisen er kuttet/slipt vekk. Det var ikke lekkasje akkurat her. Men det ville ikke tatt lange tiden før det hadde blitt hull. Dette er en form for tildekkings- eller spaltkorrosjon som følge av sveisefeil. I Nordsjøen ville slike feil blitt plukket opp av røntgenkontrollen. Bindefeil og rotfeil var det de fleste ble tatt på. En privatperson er prisgitt produsenten. 

 

Flere feil i samme sjangeren, dette er tapperøret i bunnen av tanken, som alltid ligger under en væskeflate:

962641138_Pittinginngangtapperr.jpg.d3840ea56e573541d98e7999454e8197.jpg

Dette røret har blitt sveiset stort sett fra andre siden, etter at endestykket (det over) ble sveiset på. Venstre pilen viser korrosjonsangrep. Høyre pilen viser en glippe. Fra utsiden av tanken:

1566923107_Tapperrpittingutgang.jpg.73361c0444d9c049db97d3a2dd894b44.jpg

Lekkasjen er ringet inn. Dette er slik pitting corrosion vanligvis ser ut, på motsatt side av der korrosjonsangrepet har startet. 

 

Planen var egentlig å bruke endebunnen med septik inn i tanken og lufterøret på nytt. Rett og slett fordi det så ganske bra ut fra utsiden. Men for uten kavitetene lenger opp:

261621734_LufterrpitingutvHAZ.jpg.4956ba5bcf9a003c7ea156bc5be1c7b4.jpg

Se pilen på bildet over. Ringen av tæringer som pilen peker mot, er HAZ fra sveisen på utsiden. Her har man sveiset røret fra innsiden, og laget en gedigen 'pyntesveis' på utsiden. Hadde de, hvilket var spesifisert, bruk bakgass, ville ikke dette skjedd. Sammen med at røret sitter nær to andre sveiser i et hjørne, har den totale lengdeenergien i hele området blitt for stor. Dette er lufterøret og septik inn i tanken ser ikke mye bedre ut. I og med at platen også har problemer etter å ha været 'sukkersveiset', er det bare å bytte endeplaten. Det er ikke slik at om man har en sådan 'prikk', så kan man gjøre rent og det er greit. På disse rustfrie kvalitetene går korrosjonen langt innover i mikrokosmos. En slik sprekk vil se slik ut:

korrosjonssprekk.png.9f73d4b4f8d1fb9ed61f5416574fe69a.png

Selve inngangen til angrepet kan være 'flere mil' unna. De lyse kornene er austenitt, de mørke er ferritt (SuperDuplex, samme i AISI 316L). Etter husken, 25 år siden jeg tok bildet. Det er en spenningskorrosjon jeg 'lagde', sprekken går trans- og interkrystallinsk. Nå må jeg gå nøye over tanken i denne enden og se etter flere skader. Mulig jeg må redusere tankkapasiteten med rundt 10 liter. 

 

Så, for å sikre full gjennombrenning:

20210120_160602.jpg.3fd3466c83ed242eb5f35fbe49da228b.jpg

Så gjør vi det slik som over: Banker flussmiddelet av et par sveisepinner og bruker dem som avstandspinner for å holde riktig avstand ved punktsveisingen. Platene vil under sveisingen trekke seg sammen. Da kjører vi vinkelsliperen med en kutteskive og frisker opp sporet. Pinnene jeg sveiser med her er 2 mm. 

Under er et parti fra innsiden av det endelokket som vist over. Vanskelig å se, men det er gjennombrenning hele veien. Det som er smurt på er Avesta beisepasta. Må ikke brukes under 5 varmegrader. Det får stå sin prøve. Det andre lokket får ikke noe pasta i det hele tatt, muligens. Jeg lurer på å lage en luke i 'taket' på tanken, slik at jeg kommer til. Men denne luken vil bli utilgjengelig etter at tanken er montert. 

20210121_160908.jpg.f9f8ba94b933a3203ff000f2f3c98487.jpg

 

Det er så gøy atte! Noen liker å plundre, jeg er vel en av dem.

 

 

Hulda

Hulda

En lite fremdrift på prosjekt septiktank. Håper Martine29 har lagt seg. 

 

Opprinnelig så dumpet jeg plasttank på grunn av pris og at produsent ikke hadde tid til å lese forespørselen. @Komodohar en kompis som kunne sveise ny tank for meg, men jeg fant ut at jeg kunne plundre med det selv. Har for så vidt fagbrev der MIG var en del av praktisk fagprøve. Som gikk bra. På begynnelsen av 90-tallet. Dessuten, nå lukter garasjen fjøs, meget fjøs, så det er bare å sette i gang, så lenge temperaturen er over minus 10 grader. Tar med en bunt elektroder som har fått seg en omgang i stekeovnen på 200 grader, pakket i folie. Det er to utfordringer, elektrodene blir kalde og fuktige. Det andre problemet er at når folk kommer hjem fra jobben og setter over middagen, detter spenningen i området så mye at det gir utslag på sveisen. Fall i spenning må kompenseres med høyere strømstyrke, hvilket gir for stor lengdeenergi og så brenner jeg hull. Det er dumt. Men sånn er det når en bor ute i bushen.

 

Kutteskiver: Jeg har kjøpt 10 stk Biltema 1 mm dia. 125 mm skiver. De kutter ca. 1 meter 2mm AISI 316L:

20210119_142603.jpg.3ee85d7e65a266b136b241d33c25a40e.jpg

Det er ikke dårlig. Prisen tatt i betraktning.

 

I forrige bolken skrev jeg litt om 'sukkersveis' og hva det medfører i korrosive miljøer. Det er derfor meget viktig å ha full gjennombrenning, ellers kommer det slike som dette her:

20210121_152024.jpg.a062f6d0ce5a616d0d098b1bdbb2bb87.jpg

Over ser man tre kaviteter. Dette er i selve tankmaterialet, ikke endebunden som er kuttet vekk. Og det er etter at selve sveisen er kuttet/slipt vekk. Det var ikke lekkasje akkurat her. Men det ville ikke tatt lange tiden før det hadde blitt hull. Dette er en form for tildekkings- eller spaltkorrosjon. Derfor en sveisefeil. I Nordsjøen ville slike feil blitt plukket opp av røntgenkontrollen. En privatperson er prisgitt produsenten. 

 

Flere feil i samme sjangeren, dette er tapperøret i bunnen av tanken, som alltid ligger under en væskeflate:

962641138_Pittinginngangtapperr.jpg.d3840ea56e573541d98e7999454e8197.jpg

Dette røret har blitt sveiset stort sett fra andre siden, etter at endestykket ble sveiset på. Venstre pilen viser korrosjonsangrep. Høyre pilen viser en glippe. Fra utsiden av tanken:

1566923107_Tapperrpittingutgang.jpg.73361c0444d9c049db97d3a2dd894b44.jpg

Lekkasjen er ringet inn. Dette er slik pitting corrosion vanligvis ser ut, på motsatt side av der korrosjonsangrepet har startet. 

 

Planen var egentlig å bruke endebunnen med septik inn i tanken og lufterøret på nytt. Rett og slett fordi det så ganske bra ut fra utsiden. Men:

261621734_LufterrpitingutvHAZ.jpg.4956ba5bcf9a003c7ea156bc5be1c7b4.jpg

Se pilen på bildet over. Ringen som pilen peker mot, er HAZ fra sveisen på utsiden. Her har man sveiset røret fra utsiden, og laget en gedigen 'pyntesveis' på utsiden. Hadde de, hvilket var spesifisert, bruk bakgass, ville ikke dett skjedd. Sammen med at røret sitte nær to andre sveiser i et hjørne, har den totale lengdeenergien blitt altfor stor. Dette er lufterøret, septik inn i tanken ser ikke mye bedre ut. I og med at platen også har problemer etter å ha været 'sukkersveiset', er det bare å bytte platen. Det er ikke slik at om man har en slik 'prikk', så kan man gjøre rent og det er greit. På disse rustfrie kvalitetene går korrosjonen langt innover i mikrokosmos. En slik sprekk vil se slik ut:

korrosjonssprekk.png.9f73d4b4f8d1fb9ed61f5416574fe69a.png

Selve inngangen til angrepet kan være 'flere mil' unna. De lyse kornene er austenitt, de mørke er ferritt. Etter husken, 25 år siden jeg tok bildet. Det er en spenningskorrosjon jeg 'lagde', sprekken går trans- og interkrystallinsk. Nå må jeg gå nøye over tanken i denne enden og se etter flere skader. Mulig jeg må redusere tankkapasiteten med rundt 10 liter. 

 

Så, for å siker full gjennombrenning:

20210120_160602.jpg.3fd3466c83ed242eb5f35fbe49da228b.jpg

Så gjør vi det slik som over: Banker dekket av et par sveisepinner og bruker de som avstandspinner for å holde riktig avstand ved punktsveisingen. Platene vil under sveisingen trekke seg sammen. Da kjører vi vinkelsliperen med en kutteskive og frisker opp sporet. Pinnene jeg sveiser med her er 2 mm. 

Under er et parti fra innsiden av det endelokket som vist over. Vanskelig å se, men det er gjennombrenning hele veien. Det som er smurt på er Avesta beisepasta. Må ikke brukes under 5 varmegrader. Det får stå sin prøve. Det andre lokke får ikke noe pasta i det hele tatt, muligens. Jeg lurer på å lage et lokk i 'taket' på tanken, slik at jeg kommer til. Men dette lokket vil bli utilgjengelig etter at tanken er montert. 

20210121_160908.jpg.f9f8ba94b933a3203ff000f2f3c98487.jpg

 

Det er så gøy atte! Noen liker å plundre, jeg er vel en av dem.

 

 



×
×
  • Create New...