Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Bare en liten en. Sikkert skrevet om dette før, det gjelder "Ting står seg i hjel".

I går slapp jeg gjennom nåløyet til det forjettede land i syd, Strömstad. Loggbok:

 

14.04.2021

Om bord kl. 08:00. Skyfritt, stille, -2 grader. Inne 6,5 grader og RF= 59 %. Sverige åpnet grensen for noen dager siden, mot at man kan fremvise coronattest som ikke er eldre enn 48 timer. En slik test koster rundt 1000 kroner. Jeg tok den ‘kommunale pinne i nesa’-testen i forrigårs, kom over grensen med noen timers margin. For Sverige spiller det ingen rolle hvorvidt man er vaksinert eller ikke.  

Avfukteren har gått i vinter, max. 1 dl. vann i tanken. Har egentlig ikke produsert noe. Vifteovnen er OK. Start Eber. Agg. batteri OK på 93 % og 12,76 V, satt på lading.

 Ingen lekkasjer eller kondensering noe sted. Helt perfekt. Luktet innestengt, i og med at all lufting er tettet. Det er i grunnen en innmari bra båt.

 Mulig jeg tar en sving utpå for å kjøre motoren skikkelig. Vi får se. Svært trøtt i dag, sov lite i natt. 

Tok en motortur rundt Ekenäs, et par timer. Stille og dødt på Koster. Inne i Strömstad havn var det mange som nøt solen utenfor badet/Göstads. Det sprang opp en liten W- til NW bris etter hvert. Det var dritkaldt med +5 grader. I vannet er det rundt 4,5 grader. Båten oppfører seg helt eksemplarisk. Farten steg en snau knop etter hvert som propellen fikk skylt av litt grums. Vi hadde opp mot 6 knop ved 2000 rpm (telleren teller ca. 10 %) for mye. Så med den andre dynamoen ville det blitt 1800 rpm. Hvilket er noe nær normalen. Oljetemperaturen var oppe i 80 grader.

Diesel= 42 cm og full dagtank. TT= 1211,7.

Motorolje bør etterfylles. Oljen er fremdeles ikke helt sort. Forrige oljeskift dato 02.02.2020 @ TT= 1182,9. Det blir 28,8 timer. Det har blitt etterfylt 0,25 liter i perioden. Aggregatet har ikke fått olje på 2,5 år, nå er det på tide med et oljeskift.

 Merk at slange vann inn til sirkulasjonspumpe ligger og rir på langsgående forsterkning. Som et forsøk bør slangen kuttes noen cm, kanskje det blir klaring.

Minimum temperatur i vinter har vært -0,2 grader, og max RF har vært 76 %. Måler nullstilt.

 

Over med liten skrift er utdrag fra loggboken. Motoren ble stoppet en gang i fjor høst. Uten konservering. Satte på tenning, glødet, trykket på knotten et halvt sekund, dyret startet. Baugpropellen kjørte som om den ikke noen gang har gjort noe annet. Eber Airtronic d4 kjørte i gang uten protester. Alt elektrisk funker. I januar trakk jeg et flak byggplast over skyveluken, plasten dekker over lufteventilene. Dekket over forluken med plast og en bit liggeunderlag. En Biltema Murebøtte over hver winch. Ankerwinchen dekket over med byggplast. Det var hele konserveringsprosessen. En vifteovn står på midt i båten, lavest på termostaten og satt på 800 W. Tror sist vi fylte diesel var juli 2019 i Son. Mulig jeg har dumpet på et par jerrykanner i perioden. Ikke noe grums, helt OK. Underlig nok har det ikke vært noe kondensering i dieslen på snart to år. Egentlig har Hulda aldri hatt kondens i dieselen.

 

Så, hvorfor er Hulda så spart for 'å stå seg i hjel'? Grunnen er kanskje at det er tett og tørt innvendig. Ingenting irrer, ingenting ruster. Temperaturen varierer ikke mer enn +/- 30 grader noe sted i båten. Finnes ikke mugg eller råte noe sted. Hulda var sist på land juli 2019. Det er mange år siden skroget ble malt. Nå har Hulda inntatt en slags tomatbleket farge. Ikke særlig pen. Damen trenger til litt sminking. Det kan man kanskje kalle 'Ting står seg i hjel'. Andre polerer og vokser for å ha båten på land i 6 måneder. Skroget til Hulda har ikke sett såpe på snart 10 år. Dekket blir vasket og spylt hvert år. Avskallet maling blir ettermalt, år om annet. 

Hulda

Hulda

Bare en liten en. Sikkert skrevet om dette før, det gjelder "Ting står seg i hjel".

I går slapp jeg gjennom nåløyet til det forjettede land i syd, Strömstad. Loggbok:

 

14.04.2021

Om bord kl. 08:00. Skyfritt, stille, -2 grader. Inne 6,5 grader og RF= 59 %. Sverige åpnet grensen for noen dager siden, mot at man kan fremvise coronattest som ikke er eldre enn 48 timer. En slik test koster rundt 1000 kroner. Jeg tok den ‘kommunal pinne i nesa’-testen i forrigårs, kom over grensen med noen timers margin. For Sverige spiller det ingen rolle hvorvidt man er vaksinert eller ikke.  

Avfukteren har gått i vinter, max. 1 dl. vann i tanken. Har egentlig ikke produsert noe. Vifteovnen er OK. Start Eber. Agg. batteri OK på 93 % og 12,76 V, satt på lading.

 Ingen lekkasjer eller kondensering noe sted. Helt perfekt. Luktet innestengt, i og med at all lufting er tettet. Det er i grunnen en innmari bra båt.

 Mulig jeg tar en sving utpå for å kjøre motoren skikkelig. Vi får se. Svært trøtt i dag, sov lite i natt. 

Tok en motortur rundt Ekenäs, et par timer. Stille og dødt på Koster. Inne i Strömstad havn var det mange som nøt solen utenfor badet/Göstads. Det sprang opp en liten W- til NW bris etter hvert. Det var dritkaldt med +5 grader. I vannet er det rundt 4,5 grader. Båten oppfører seg helt eksemplarisk. Farten steg en snau knop etter hvert som propellen fikk skylt av litt grums. Vi hadde opp mot 6 knop ved 2000 rpm (telleren teller ca. 10 %) for mye. Så med den andre dynamoen ville det blitt 1800 rpm. Hvilket er noe nær normalen. Oljetemperaturen var oppe i 80 grader.

Diesel= 42 cm og full dagtank. TT= 1211,7.

Motorolje bør etterfylles. Oljen er fremdeles ikke helt sort. Forrige oljeskift dato 02.02.2020 @ TT= 1182,9. Det blir 28,8 timer. Det har blitt etterfylt 0,25 liter i perioden. Aggregatet har ikke fått olje på 2,5 år, nå er det på tide med et oljeskift.

 Merk at slange vann inn til sirkulasjonspumpe ligger og rir på langsgående forsterkning. Som et forsøk bør slangen kuttes noen cm, kanskje det blir klaring.

Minimum temperatur i vinter har vært -0,2 grader, og max RF har vært 76 %. Måler nullstilt.

 

Over med liten skrift er utdrag fra loggboken. Motoren ble stoppet en gang i fjor høst. Uten konservering. Satte på tenning, glødet, trykket på knotten et halvt sekund, dyret startet. Baugpropellen kjørte som om den ikke noen gang har gjort noe annet. Eber Airtronic d4 kjørte i gang uten protester. Alt elektrisk funker. I januar trakk jeg et flak byggplast over skyveluken, plasten dekker over lufteventilene. Dekket over forluken med plast og en bit liggeunderlag. En Biltema Murebøtte over hver winch. Ankerwinchen dekket over med byggplast. Det var hele konserveringsprosessen. En vifteovn står på midt i båten, lavest på termostaten og satt på 800 W. Tror sist vi fylte diesel var juli 2019 i Son. Mulig jeg har dumpet på et par jerrykanner i perioden. Ikke noe grums, helt OK. Underlig nok har det ikke vært noe kondensering i dieslen på snart to år. 

 

Så, hvorfor er Hulda så spart for 'å stå seg i hjel'? Grunnen er kanskje at det er tett og tørt innvendig. Ingenting irrer, ingenting ruster. Temperaturen varierer ikke mer enn +/- 30 grader noe sted i båten. Finnes ikke mugg eller råte noe sted. Hulda var sist på land juli 2019. Det er mange år siden skroget ble malt. Nå har Hulda inntatt en slags tomatbleket farge. Ikke særlig pen. Damen trenger til litt sminking. Det kan man kanskje kalle 'Ting står seg i hjel'. Andre polerer og vokser for å ha båten på land i 6 måneder. Skroget til Hulda har ikke sett såpe på snart 10 år. Dekket blir vasket og spylt hvert år. Avskallet maling blir ettermalt, år om annet. 



×
×
  • Create New...