Hulda
Etter at eksentersliperene gikk bananas, var vi innom Bauhaus i Vestby for å kjøpe en ny. Jeg ville ha en fra DeWalt, mye fordi den gikk rett inn på støvsugerslangen. De hadde én stk igjen, og det var utstillingsmodellen. Ikke faen at de ville selge den. Men om jeg kom tilbake om en ukes tid eller så, kanskje så kom det inn ny forsyning. Eller vi kunne dra til Liertoppen, der hadde de kanskje muligens maskinen på lager. Jeg kjøpte en liten enhånds-dritt fra Skil i stedet, kr. 599. Men hvilken maskin! Den veier halvparen av de gamle. Og raser avgårde med dobblet effekt av de gamle. Her har det vært utvikling! Så da ble slipingen avsluttet til morran i dag. Nå er hele bunnen primet minst to ganger. Noe med gammel International. Mest med de 15 litrene jeg har kjøpt inn av Hempadur. Har lest bruksanvisningen. Den gir ingen indikasjon på antall strøk. Den gir to mål: filmtykkelse, og alternativt 4 kvadratmeter pr. liter. Det siste er noe man kan forholde seg til. Dessuten gis det to påføringsmetoder: Sprøyte 270 bar eller kost. Jeg brukte kost. 20 liter skal holde til 80 kvadratmeter. Jeg har brukt hver dråpe, og regner skroget til 60 kvadrat. Ligger altså innenfor tykkelseskravet.
Alle bilder snur seg 90 grader, lurer på hvorfor. Det er først når de havner her at de snur.
Ser slik ut:
Når man står slik og maler, vandrer tankene. Tenkte på den gangen jeg skrev noe om en Lagoon som delaminerte. Og fikk hatten full av dritt. Spikerbåter og hvor dårlige slike båter var i forhold til catamaraner. Og hva jeg hadde beregnet og ikke. Tenkte på riggen, den har jeg ikke regnet på. Men utregningen ble foretatt av en båtkonstruktør som het Kai Øvre og av Seldén. Sistnevnte ville ikke lage den riggen jeg ville ha. De ville lage enklere rigg, til SEK 250 000. Vi ble ikke enige. Jeg ganget styrken fra Seldén med tilnærmet 2, og fikk Skarven til å lage den for SEK 130 000. Riggen til Hulda burde holde. Styringen kommer fra Whitloc i UK. Jeg har skriftlig fra teknisk direktør at styringen vil holde 'vinterstorm i Nordsjøen', som jeg satte som kritierium. Påstand 'ror og kjøl vil slippe i stor sjø, vil ikke skje med catamaraner med senkekjøl...'. Bildet over viser ror og kjøl. Roret ligger noe trukket inn under hekken. Grunnen er at Hulda skal kunne bakke i is uten å kjøre roret rett i isen. Rorstoppere er utvendig, slik at rorakslingen og styringen ikke skal ta opp torsjonskreftene ved at rorbladet treffer isen. Det funker, har ved en anledning bøyd rorstopperen. Nå ligger båten omtrent slik den ligger i vannet. Som man ser, stikker roret omtrent like dypt som kjølen. Og rorskeg går helt ned. Det er ingenting som slipper sjøene her. Jeg har hatt brått som har rullet over båten fra for til akter, helt stabil. Jeg kunne jo målt rettende moment. Jeg hadde skipskontrollen om bord den gangen Hulda ble registrert i NOR. Kontrolløren tok noen mål og fant at krengningstest ikke hadde noe for seg. Det var stabilitet i massevis. Og jeg har regnet på det selv også, Hulda kommer opp med rigg og hele faderullan intakt om hun skulle rulle. Totalt ustabil i opp/ned-posisjon.