Hulda
Såhh, dahhh, mine venner og andre, er Hulda tilbake i vannet. Kjølen ble våt kl. 08:40.
Nå har jeg brygget meg en liten en av bursdagsprensenten fra yngste sønn. Glenmorangie, The Originnal. Som min eldste sønn uttrykte: 'Smaken er kanskje litt for voksen for deg'. Han fikk beskjed om å klappe igjen, så lenge guffa holder 40 %, går den ned med glede. Og jammen holder literen 40 %. Og den lukter slik det luktet av finga mine den gangen jeg jobbet med skøyter og tjæredrev. At det skal være alkoholskatt på slikt, er bare tull. Ikke bare det, da jeg var inne i kottet, dukket det frem en kartong rødvin som jeg ikke visste at jeg hadde. Og ikke nok med det! Da jeg hadde klatret opp på targabøylen og banket på plass Garmin radar og Trimble antenne, virket det på første forsøk. Jeg vet ikke om det skyldes turnerens magiske hender, eller om det er utstyrets innebyggede kvalitet. Lar den ligge. Begge hører inn under geriatrisk avdeling. Både gubben og radaren.
Nå må jeg slutte å sludre, det kan bli promilleskriving. Det er som noen typer jeg jobbet sammen med den gangen jeg fremdeles var tenåring. De tømte nedpå, heiv seg inn i bilene og regnet med å være hjemme før 0,5 %% rant inn. Fra Frogner (Oslo sentrum) var de dritings før de kom til Gjelleråsen, bodde i Hakadalen. Det var ikke så nøye den gangen. Men de ble fotgjengere alle tre.
Nok om det. Hulda kom ut kl 08:40, som nevnt. Propellen har jeg sprayet med dette stoffet her:
Der snudde faenskapet seg igjen! Men dette skal være bra greier som etsprimer. At det er formålstjenlig å stoffe propellen for båter som ligger ute mer enn 6 mnd. i slengen, vises her:
Null groe på bunnstoffet, og overalt ellers. Nå er buken på Hulda glatt som en barnerumpe, det har den ikke vært før. Nå glir båten bemerkelsesverdig lettere gjennom vannet enn tidligere. Jeg hadde ikke trodd at effekten skulle være så stor. Dog, den gangen kompisen og jeg rodde Bunnefjorden på kryss og tvers, virket sjekta som limt fast i vannet om det hadde festet seg 10 rur under båten.
Om det var verdt tre ukers blodslit med fjerning av bunnstoff som etser sår i huden, definitivt. Sett i etterkant. Da jeg startet, brukte jeg ikke tørkle rundt halsen. Da hadde jeg bunnstoff fra innunder hjelmen til langt ned på brystet. Det var nummeret før jeg måtte ha medisinsk hjelp. Så det er lærdommen, bruk beskyttelse, selv om det er varmt. Jeg fikk i tillegg gnagsår over neseryggen fra pustemasken.
Jeg har bestilt opptak igjen til mai neste år. Da skal fribordet mattslipes og males. Skulle egentlig gjort det nå. For det første orket jeg ikke mer. For det andre støver det vanvittig der Hulda var parkert nå. Til våren blir det nede på asfalten, eller en plass der det ikk er 'gjennomgangstrafikk' av biler og maskiner.