Hulda
Nå har vi som kjent Huldas Geriatriske Forum. Her kommer Huldas kulinariske forum:
To karbobader og en kartong rødvin. Så lukker vi det forumet.
Ellers så har turen nå kommet til avslutning. Null vind på vei nordover fra Hunnebostrand til Strömstad. Ankom i formiddag. Nå begynner det å blåse, og skal blåse i flere dager fremover. Sånn er det bare. SW i flere dager fremover.
Havneprisene i Sotenes kommun justerer seg etter sesongen. Allikevel har de penger til fulle svømmebasseng og greier. Så er det noen som hevder at det er lov å bade i alle havner:
For det er det ikke, det så! Og prisen er som over. I Hamburgsund skulle de loppe meg for borti 400 kroner i en overgrodd kloakkhavn. Hunnebostrand er en perle! Og en tur rundt Görandsö anbefales:
For dem som ikke er så spreke, er det anlagt plankefortau, trapper og gangveier rundt hele øya. Med informasjon på de forskjellige plassene. Alt til SEK 150 for båt 12- til 14 meter. Og for de som er sprekere, ta en tur opp på toppen av utkikken. Fantastisk utsyn over skjærgården. Siste overnattingen på Ysthl:
Her er det bare for fjellgeiter. Før i tiden, om man la til her, kom fiskerne og jagde deg vekk. Nå har vel fiskerene fått seg noe annet å gjøre. Betongkonstruksjonen er et barkekar. Her ble bomullsgarnene behandlet med midler for at de ikke skulle råtne. Så ble karet tømt rett i sjøen.
Så litt teknisk. Fikk hetta. Vann i skarpen ved siden av dieseltanken. Omtrent ett glass. Tømte vannet opp i et glass. Fylte et annet glass med sjøvann. Kjørte @Lars H.-metoden, Zalo. Vannet var ferskvann. Mulig synder i nærheten? Enten fersvannstanken eller VV-berederen. Satset på VV-berederen, har aldri likt fremtoningen. Alt tørt under. La ut strategiske tørkepapirer. Absolutt berederen, selv om den er beintørr over alt. Synderen:
Den har størkna snørr rundt nesa. Bingo! 80 grader varmt vann damper vekk umiddelbart. Disse berederene har jo en ventil til på ferskvannsiden:
Dette er sikkerhetsventilen, og den har jeg koblet en slange til og leder vannet ned i en flaske. Blir en falske eller to i uken når vi bruker båten hver dag. Så da blir det en slange til.
Så til slutt, det har vært en del om septiktanker og saker. Slik er det på Hulda, som et eksempel på et uttall varianter å gjøre det på:
Hos meg henger tanken oppunder dollbordet. De runde greiene er Gubius tankmåler. Uhyggelig priset, kan fås mye rimeligere. Men jeg er fargebind når det gjelder elektronikk, så da får jeg heller betale. Tømmingen er den slangen med rød stripe. Inn på et T-stykke. Slangen opp er en eksosslange, opp til sugetømming. Brukte den senest i dag. Funker knall. T-stykket har jeg sveiset selv. Så kommer en slange til, og en kuleventil. Inn mot skottet går det en vertikal slange. Det er luftingen, som kommer ut rett over vannlinjen, 25 mm dia. Den gule slangen med grønn stripe er fra toalettet. Det var det hele. Med unntak av slangen med rød stripe, er alt fra monteringen i 2010. Systemet har rundet 10 år uten lukt, ventilen går som smør, tanken ble lekk og er resveiset med nye endebunder. Beskrevet tidligere.
En liten en til:
Nå har svalene begynt å samle seg i riggen. Om to uker har de dratt. Sommeren er over. Men til mai 2022 er de tilbake. God vinter.