Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Dagens tema: Ting Står Seg i Hjel:

Nå har vi hatt et par år corona, og Hulda har befunnet seg på feil side av grensen.

Motoren til Hulda har gått 44 timer på 24 måneder. Må bytte olje!!! Etter 20 timer og ett år, er fremdeles oljen honninggul. Så den bytter jeg ikke. Start etter ett år: Gløde, trykke på startknotten: Voofff, kontakt momentant. Vannet kommer ut av eksosen, ingen røk. Som om motoren hadde gått i går. Aggregatet har gått mye mindre, 8 timer siden 2018. Så her regnet jeg med lufting og plunder for å få det i gang. GM'en hadde gått, så det var godt og varmt i motorrommet. Vrei på startbryteren, direkte start på denne. Fikk nesten ikke sluppet bryteren før aggregatet var oppe i 3000 rpm. Og hele båten funker, det er ikke noe som helst som ikke fungrer. Det lader og det navigerer, blinker og ordner. Skjønner ikke hvordan folk får det til 'å stå seg i hjel'. Det kan være noe slikt:

20210907_163142.jpg.78f42ea01b26eef1d64dc245bdb4e319.jpg

Dette T-stykket er sjøvann ut av varmeveksleren med fordeling til eksosrørene, Hulda har to eksosrør. Titter man, ser man rustrenning nede på giret. T-stykket var egentlig en prøvemontering for en del år tilbake, for å se om det fungerte. Har man flere slike tilfeller, og ikke tar fatt i dem, kan myten om at 'ting står seg i hjel' oppstå. På linje med kondens på tanken. Så da er det bare å gripe fatt i det:

20210907_185242.jpg.13682126f6559fb0ba945b7e2f840756.jpg

Til slike grovgjengede (BSP) har jeg på litt Loctite 577, hamp og 577 til slutt. Mange måter å gjøre det på. Og det holder til evig tid. Sånn gjør jeg det, fordi jeg har sakene om bord.

En annen 'står seg i hjel'-greie er giret (ZF 45A). Denne var ikke akkurat prestine, fargen på oljen var som en svært mørk rødvin:

20210907_172635.jpg.c09dd3750066fe3f88c90b43aef70866.jpg

Prosedyren forlanger oljeskift minst hver 200 time eller årlig, det som kommer først. Kravet til olje er 'en eller annen ATF', i hht. norsk forhandler. Sist oljen ble skiftet var desember 2016. Hadde dette giret konket, ville det ikke være for at det hadde stått seg i hjel, men manglende vedlikehold. Filteret til dette giret er et rent metallgitter. Så det ble vasket i Aceton og blåst rent. Det var ikke antydning til møkk i filteret. Et slikt filter holder i 100 år. Bare å bytte to o-ringer når de blir dårlige.

 

Og så måtte jeg trekke etter et par slangeklemmer på 'grønt vann'. Men dette er også forhold som går inn under 'preventive maintenance'. Det blir vel forebyggende vedlikehold, oversatt til norsk.

Hulda

Hulda

Dagens tema: Ting Står Seg i Hjel:

Nå har vi hatt et par år corona, og Hulda har befunnet seg på feil side av grensen.

Motoren til Hulda har gått 44 timer på 24 måneder. Må bytte olje!!! Etter 20 timer og ett år, er fremdeles oljen honninggul. Så den bytter jeg ikke. Start etter ett år: Gløde, trykke på startknotten: Voofff, kontakt momentant. Vannet kommer ut av eksosen, ingen røk. Som om den hadde gått i går. Aggregatet har gått mye mindre, 8 timer siden 2018. Så her regnet jeg med lufting og plunder for å få det i gang. GM'en hadde gått, så det var godt og varmt i motorrommet. Vrei på startbryteren, direkte start på denne. Fikk nesten ikke sluppet bryteren før aggregatet var oppe i 3000 rpm. Og hele båten funker, det er ikke noe som helst som ikke fungrer. Det lader og det navigerer, blinker og ordner. Skjønner ikke hvordan folk får det til 'å stå seg i hjel'. Det kan være noe slikt:

20210907_163142.jpg.78f42ea01b26eef1d64dc245bdb4e319.jpg

Dette er sjøvann ut av varmeveksleren og fordeling til eksosrørene, Hulda har to av dem. Titter man, ser man rustrenning nede på giret. Dette var egentlig en prøvemontering for en del år tilbake, for å se om det fungerte. Har man mange slikt, og ikke tar fatt i det, kan myten om at 'ting står seg i hjel' oppstå. På linje med kondens på tanken. Så da er det bare å gripe fatt i det:

20210907_185242.jpg.13682126f6559fb0ba945b7e2f840756.jpg

Slike grovgjengede (BSP) har jeg på litt Loctite 577, hamp og 577 til slutt. Mange måter å gjøre det på. Og det holder til evig tid. Sånn gjør jeg det, fordi jeg har sakene om bord.

En annen 'står seg i hjel'-greie er giret (ZF 45A). Denne var ikke akkurat prestine, fargen på oljen var som en svært mørk rødvin:

20210907_172635.jpg.c09dd3750066fe3f88c90b43aef70866.jpg

Prosedyren forlanger oljeskift minst hver 200 time eller årlig, det som kommer først. Kravet til olje er 'en eller annen ATF', i hht. norsk forhandler. Sist oljen ble skiftet var desember 2016. Hadde dette giret konket, ville det ikke være for at det hadde stått seg i hjel, men manglende vedlikehold. Filteret til dette giret er et rent metallgitter. Så det ble vasket i Aceton og blåst rent. Det var ikke antydning til møkk i filteret. Et slikt filter holder i 100 år. Bare å bytte to o-ringer når de blir dårlige.

 

Og så måtte jeg trekke etter et par slangeklemmer på 'grønt vann'. Men dette er også forhold som går inn under 'preventive maintenance'. Det blir vel forebyggende vedlikehold, oversatt til norsk.



×
×
  • Create New...