Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Kun for seilere:

Kom over et par videosnutter i går. Blant annet om en 'Blue Water Short Hand Yacht' som har fått navnet Kraken. Det var navnet som først gjorde meg nysgjerrig, for Kraken er et norrønt sjøuhyre. Om vi går 1500 år tilbake i tiden, i Norge. Den minste båten de lager er på rundt 50 fot. Slik som denne. Så begynte jeg å titte på designkriteriene. Og denne reportasjen og andre. Og så titter jeg på Hulda, slik jeg snekret båten. Og det matcher veldig nær. 

Hulda er tyngre og har mer vekt i kjølen relatert til depl. enn disse båtene. 

Roret er det samme. Og det går på et særdeles solid skeg som er dypere enn rorbladet. 

Der det differer er rorets plassering. Hulda har plassert roret nokså langt innunder. Der er på grunn av bakking i is. Dessuten blir innfestingen av skeget langt mer solid. 

Kjøl som er en integrert del av skroget og fylt med smeltet bly. 

Innvendig har en av intervjuobjektene kommentar til at båten ikke skal være slik at man kan bli slengt tvers over. Men at man har et skott eller benk som man kan støtte seg til. Når man kommer bærende med noe og ikke kan holde seg fast.

Sikkerhet trumfer komfort.

Han ene laget seg en dodger over nedgangsluken. Den var konstruert slik at om en bråttsjø kommer smellende over, blir hele dodgeren flekket av båten og forsvinner. Uten at båten blir skadet eller lekk.

Kutterrigg. Der det ene intervjuobjektet ikke vil ha kutterseilet på rull. Han sverger til seil kroket til forstaget. 

Veldig mye av dette finner man på Hulda. Som elektriske skjøtewincher. Revesystem av storseilet. Etc. etc. 

Og så har vi denne kameraten her.

 

Hulda

Hulda

Kun for seilere:

Kom over et par videosnutter i går. Blant annet om en 'Blue Water Short Hand Yacht' som har fått navnet Kraken. Det var navnet som først gjorde meg nysgjerrig, for Kraken er et norrønt sjøuhyre. Om vi går 1500 år tilbake i tiden, i Norge. Den minste båten de lager er på rundt 50 fot. Slik som denne. Så begynte jeg å titte på designkriteriene. Og denne reportasjen og andre. Og så titter jeg på Hulda, slik jeg snekret båten. Og det matcher veldig nær. 

Hulda er tyngre og har mer vekt i kjølen relatert til depl. enn disse båtene. 

Roret er det samme. Og det går på et særdeles solid skeg som er dypere enn rorbladet. 

Der det differer er rorets plassering. Hulda har plassert roret nokså langt innunder. Der er på grunn av bakking i is. Dessuten blir innfestingen av skeget langt mer solid. 

Kjøl som er en integrert del av skroget og fylt med smeltet bly. 

Innvendig har en av intervjuobjektene kommentar til at båten ikke skal være slik at man kan bli slengt tvers over. Men at man har et skott eller benk som man kan støtte seg til. Når man kommer bærende med noe og ikke kan holde seg fast.

Sikkerhet trumfer komfort.

Han ene laget seg en dodger over nedgangsluken. Den var konstruert slik at om en bråttsjø kommer smellende over, blir hele dodgeren flekket av båten og forsvinner. Uten at båten blir skadet eller lekk.

Kutterrigg. Der det ene intervjuobjektet ikke vil ha kutterseilet på rull. Han sverger til seil kroket til forstaget. 

Veldig mye av dette finner man på Hulda. Som elektriske skjøtewincher. Revesystem av storseilet. Etc. etc. 

 



×
×
  • Create New...