Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

En liten en nå på tampen av uken. Til søndag venter Valdres Arbeidsleir. Å reise opp og ned dit koster 500 spenn bare i bompenger. Den brakka skal selges. Ikke flyter'n heller.

 

Lenger opp lanserte jeg en Lysplanke. Satt på baugen ser den slik ut:

20211022_161009.jpg.4ca39c84e9394ab37db0d166657bf689.jpg

Mesteparten av jobben er å trekke kabler fra for til akter, styrestrøm og reléer. Det elektriske systmet på Hulda er ikke helt rett frem. Men det er i hovedsak delt i tre deler: Motorstrøm, 2-polet anlegg, baugstrøm (som baugpropell, ankerwinch, og nå lyskastere). Derfor blir det litt ekstra knot. Vi starter akter. Ute i cockpit er det en uttrekksbryter som skal kunne slå lyset av og på. Bryteren kjører en lav-A styrestrøm. Kretsen henter sin strøm her:

20211022_154532.jpg.8db40b869912d956d7fdf28b7b133506.jpg

Dette er del av aktre strøm-herve, både 12- og 220 V. Fra cockpit kommer dalende to ledere i den hvite slangen over Raymarine. Strømmen hentes nedstrøms den hvite bryteren under Ray. Dette er koblet opp mot sikringer på pluss og minus og via dobbeltreléet sendt forover. Men det er en bryter til som må aktiveres for at styrestrømmen skal kunne gå fremover. En slags hovedbryter for systemet som sitter på brytertavlen:

20211022_154759.jpg.907ce4f363c8cc9932ceb2d7b714b27d.jpg

Øverst står det 'Searchlt'. Uten den, aktiveres ikke releet der akter. Dessuten er det en bryter til som heter 'Thruster'. Denne kjører et fjernopperert BEP relé som aktiverer baugbatteriet. Såhh, når alt dette er på, så kommer vi hit:

20211022_154417.jpg.ca104953b64a7d2f1183625acb2be8f0.jpg

Denne skapet fulgte med den gangen jeg kjøpte ankerwinchen av Dykerklubben Poseidon i 2002. To av medlemmene var elektrikere, så de koblet opp dette skapet. Styrestrømmen til Lysplanken kommer inn i elektrikerslangen til høyre, 1,5 kvadrat hvit og sort. Til venstre i skapet er det et Biltema 40 A relé og en sikringsholder. Her jumper det ut og inn en rød og en sort 6 kvadrat flertrådet leder, ikke fortinnet, kommer til å gå til helvete. Men nå har, i samme skap lokalisert i kjettingrommet, alle de andre ikke-fortinnede ledningene bodd. Siden 2003. Og før dette hos Poseidon.

Så da buer ledningene til lysplanken seg pent over beholderen til Sleipner, og kommer ut her:

20211022_154458.jpg.f35906975839cb4ac6c5224a99d967f5.jpg

Her er det montert en 16 A stikk/støpsel kjøpt hos Elfa. Stikken får en bitteliten overlast. Trøsten er at stikken blir ikke trukket ut eller puttet inn under last. Alt er pakket i Vaselin og Dow Corning C4. Så da går ledningen ut gjennom luken og frem til Lysplanken, som lyser:

20211022_155940.jpg.afb8fc25abd43da94cb25aa6b5773b86.jpg

Nå er solen oppe. Man skal slite for å se at det sitter en 9 inch 1000-meter på hver side av LED-lampen. Når solen så vidt har gått ned, ser det slik ut:

20211022_184131.jpg.014da5af9d7cc55aae7276e06efb1c06.jpg

1000-metrene blir fullstendig overdøvet. De skal peke litt ut til sidene. Det følger med en skjerm som gjør LED-lampen til spreder. Tror jeg heller skal la den peke litt lenger ned. Det er vel snaue 100 meter bort til bygget som blir lyst opp fra grunnmur til over taket. Med litt justering blir nok dette bra.

Strømregnskapet ser omlag slik ut:

Spenningstapet fra nedstrøms gigantsikringene i skapet og ut til pinnene i stikken er 0,01 V.

Stikken er beregnet på maks 16 A, eller 192 W

Hver halogen er på 45 W, til sammen  90 W

LED-lampen er på                                170 W

Til sammen blir det 260 W, det fordrer jo litt av stikkontakten, stakkars.

Strømtrekket blir ca. 22 A. Det er montert 25 A sikringer. Eller satte jeg inn 30 A? Husker ikke. Ledningen på styrestrømmen er 1,5 kvadrat. På 'høy-A-siden' er det 4,5- og 6 kvadrat ledninger. Ledningene fra stikk til lys er mangetrådet fortinnet.

 

Da var det vel ikke mer. Jo, bryteren til TMC-dassen kortsluttet, med årets kabel i sluket. Setter inne en vanlig start/trykkbryter som tåler 50 A.

Hulda

Hulda

En liten en nå på tampen av uken. Til søndag venter Valdres Arbeidsleir. Å reise opp og ned dit koster 500 spenn bare i bompenger. Den brakka skal selges. Ikke flyter'n heller.

 

Lenger opp lanserte jeg en Lysplanke. Satt på baugen ser den slik ut:

20211022_161009.jpg.4ca39c84e9394ab37db0d166657bf689.jpg

Mesteparten av jobben er å trekke kabler fra for til akter, styrestrøm og reléer. Det elektriske systmet på Hulda er ikke helt rett frem. Men det er i hovedsak delt i tre deler: Motorstrøm, 2-polet anlegg, baugstrøm (som baugpropell, ankerwinch, og nå lyskastere). Derfor blir det litt ekstra knot. Vi starter akter. Ute i cockpit er det en uttrekksbryter som skal kunne slå lyset av og på. Bryteren kjører en lav-A styrestrøm. Kretsen henter sin strøm her:

20211022_154532.jpg.8db40b869912d956d7fdf28b7b133506.jpg

Dette er del av aktre strøm-herve, både 12- og 220 V. Fra cockpit kommer dalende to ledere i den hvite slangen over Raymarine. Strømmen hentes nedstrøms den hvite bryteren under Ray. Dette er koblet opp mot sikringer på pluss og minus og via dobbeltreléet sendt forover. Men det er en bryter til som må aktiveres for at styrestrømmen skal kunne gå fremover. En slags hovedbryter for systemet som sitter på brytertavlen:

20211022_154759.jpg.907ce4f363c8cc9932ceb2d7b714b27d.jpg

Øverst står det 'Searchlt'. Uten den, aktiveres ikke releet der akter. Dessuten er det en bryter til som heter 'Thruster'. Denne kjører et fjernopperert BEP relé som aktiverer baugbatteriet. Såhh, når alt dette er på, så kommer vi hit:

20211022_154417.jpg.ca104953b64a7d2f1183625acb2be8f0.jpg

Denne skapet fulgte med den gangen jeg kjøpte ankerwinchen av Dykerklubben Poseidon i 2002. To av medlemmene var elektrikere, så de koblet opp dette skapet. Styrestrømmen til Lysplanken kommer inn i elektrikerslangen til høyre, 1,5 kvadrat hvit og sort. Til venstre i skapet er det et Biltema 40 A relé og en sikringsholder. Her jumper det ut og inn en rød og en sort 6 kvadrat flertrådet leder, ikke fortinnet, kommer til å gå til helvete. Men nå har, i samme, skap lokalisert i kjettingrommet, alle de andre ikke fortinnede ledningene bodd. Siden 2003.

Så da buer ledningene til lysplanken seg pent over beholderen til Sleipner, og kommer ut her:

20211022_154458.jpg.f35906975839cb4ac6c5224a99d967f5.jpg

Her er det montert en 16 A stikk/støpsel kjøpt hos Elfa. Stikken får en bitteliten overlast. Trøsten er at stikken blir ikke trukket ut eller puttet inn under last. Alt er pakket i Vaselin og Dow Corning C4. Så da går ledningen ut gjennom luken og frem til Lysplanken, som lyser:

20211022_155940.jpg.afb8fc25abd43da94cb25aa6b5773b86.jpg

Nå er solen oppe. Man skal slite for å se at det sitter en 9 inch 1000-meter på hver side av LED-lampen. Når solen så vidt har gått ned, ser det slik ut:

20211022_184131.jpg.014da5af9d7cc55aae7276e06efb1c06.jpg

1000-metrene blir fullstendig overdøvet. De skal peke litt ut til sidene. Det følger med en skjerm som gjør LED-lampen til spreder. Tror jeg heller skal la den peke litt lenger ned. Det er vel snaue 100 meter bort til bygget som blir lyst opp fra grunnmur til over taket. Med litt justering blir nok dette bra.

Strømregnskapet ser omlag slik ut:

Spenningstapet fra nedstrøms gigantsikringene i skapet og ut til pinnene i stikken er 0,01 V.

Stikken er beregnet på maks 16 A, eller 192 W

Hver halogen er på 45 W, til sammen  90 W

LED-lampen er på                                170 W

Til sammen blir det 260 W, det fordrer jo litt av stikkontakten, stakkars.

Strømtrekket blir ca. 22 A. Det er montert 25 A sikringer. Eller satte jeg inn 30 A? Husker ikke. Ledningen på styrestrømmen er 1,5 kvadrat. På 'høy-A-siden' er det 4,5- og 6 kvadrat ledninger. Ledningene fra stikk til lys er mangetrådet fortinnet.

 

Da var det vel ikke mer. Jo, bryteren til TMC-dassen kortsluttet, med årets kabel i sluket. Setter inne en vanlig start/trykkbryter som tåler 50 A.

Hulda

Hulda

En liten en nå på tampen av uken. Til søndag venter Valdres Arbeidsleir. Å reise opp og ned dit koster 500 spenn bare i bompenger. Den brakka skal selges. Ikke flyter'n heller.

 

Lenger opp lanserte jeg en Lysplanke. Satt på baugen ser den slik ut:

20211022_161009.jpg.4ca39c84e9394ab37db0d166657bf689.jpg

Mesteparten av jobben er å trekke kabler fra for til akter, styrestrøm og reléer. Det elektriske systmet på Hulda er ikke helt rett frem. Men det er i hovedsak delt i tre deler: Motorstrøm, 2-polet anlegg, baugstrøm (som baugpropell, ankerwinch, og nå lyskastere). Derfor blir det litt ekstra knot. Vi starter akter. Ute i cockpit er det en uttrekksbryter som skal kunne slå lyset av og på. Bryteren kjører en lav-A styrestrøm. Kretsen henter sin strøm her:

20211022_154532.jpg.8db40b869912d956d7fdf28b7b133506.jpg

Dette er del av aktre strøm-herve, både 12- og 220 V. Fra cockpit kommer dalende to ledere i den hvite slangen over Raymarine. Strømmen hentes nedstrøms den hvite bryteren under Ray. Dette er koblet opp mot sikringer på pluss og minus og via dobbeltreléet sendt forover. Men det er en bryter til som må aktiveres for at styrestrømmen skal kunne gå fremover. En slags hovedbryter for systemet som sitter på brytertavlen:

20211022_154759.jpg.907ce4f363c8cc9932ceb2d7b714b27d.jpg

Øverst står det 'Searchlt'. Uten den, aktiviseres ikke releet der akter. Dessuten er det en bryter til som heter 'Thruster'. Denne kjører et fjernopperert BEP relé som aktiverer baugbatteriet. Såhh, når alt dette er på, så kommer vi hit:

20211022_154417.jpg.ca104953b64a7d2f1183625acb2be8f0.jpg

Denne skapet fulgte med den gangen jeg kjøpte ankerwinchen av Dykerklubben Poseidon i 2002. To av medlemmene var elektrikere, så de koblet opp dette skapet. Styrestrømmen til Lysplanken kommer inn i elektrikerslangen til høyre, 1,5 kvadrat hvit og sort. Til venstre i skapet er det et Biltema 40 A relé og en sikringsholder. Her jumper det ut og inn en rød og en sort 6 kvadrat flertrådet leder, ikke fortinnet, kommer til å gå til helvete. Men nå har, i samme, skap lokalisert i kjettingrommet, alle de andre ikke fortinnede ledningene bodd. Siden 2003.

Så da buer ledningene til lysplanken seg pent over beholderen til Sleipner, og kommer ut her:

20211022_154458.jpg.f35906975839cb4ac6c5224a99d967f5.jpg

Her er det montert en 16 A stikk/støpsel kjøpt hos Elfa. Stikken får en bitteliten overlast. Trøsten er at stikken blir ikke trukket ut eller puttet inn under last. Alt er pakket i Vaselin og Dow Corning C4. Så da går ledningen ut gjennom luken og frem til Lysplanken, som lyser:

20211022_155940.jpg.afb8fc25abd43da94cb25aa6b5773b86.jpg

Nå er solen oppe. Man skal slite for å se at det sitter en 9 inch 1000-meter på hver side av LED-lampen. Når solen så vidt har gått ned, ser det slik ut:

20211022_184131.jpg.014da5af9d7cc55aae7276e06efb1c06.jpg

1000-metrene blir fullstendig overdøvet. De skal peke litt ut til sidene. Det følger med en skjerm som gjør LED-lampen til spreder. Tror jeg heller skal la den peke litt lenger ned. Det er vel snaue 100 meter bort til bygget som blir lyst opp fra grunnmur til over taket. Med litt justering blir nok dette bra.

Strømregnskapet ser omlag slik ut:

Spenningstapet fra nedstrøms gigantsikringene i skapet og ut til pinnene i stikken er 0,01 V.

Stikken er beregnet på maks 16 A, eller 192 W

Hver halogen er på 45 W, til sammen  90 W

LED-lampen er på                                170 W

Til sammen blir det 260 W, det fordrer jo litt av stikkontakten, stakkars.

Strømtrekket blir ca. 22 A. Det er montert 25 A sikringer. Eller satte jeg inn 30 A? Husker ikke. Ledningen på styrestrømmen er 1,5 kvadrat. På 'høy-A-siden' er det 4,5- og 6 kvadrat ledninger. Ledningene fra stikk til lys er mangetrådet fortinnet.

 

Da var det vel ikke mer. Jo, bryteren til TMC-dassen kortsluttet, med årets kabel i sluket. Setter inne en vanlig start/trykkbryter som tåler 50 A.



×
×
  • Create New...