Hulda
Da skal jeg bare ha meg en Farsdagswhisky, så er jeg klar. OK, er dere der?
Denne bolken handler om rust og anker. Dere som henger fast og har vedlikeholdsfrie plastbåter, har lite å hente.
Som kjent monterte jeg en 30 kg Bruce-kopi til NOK 2 230 (eller noe slikt), importør er Flak. Fasongen er veldig lik et lite anker jeg har som er produsert i Belgia på 80-tallet. Disse ankrene er dømt nord og ned, gammeldagse og ubrukelige. Det er settingen.
I forbindelse med bytte av anker, åpnet jeg ankerboksen. Det skulle jeg ikke gjort. Den ble montert for snart 20 år siden, og malt med ett strøk med Biltema 'rustmaling'. Kan vel sammenlignes med shop primer, noe man maler med for at jern ikke skal ruste med en gang det kommer ut av fabrikken. Tok en kulehammer og smekket til veggen i boksen:
Nokså depresivt resulat. Det gode er at jeg den gangen hadde såpass vett, at jeg sveiset en kjettingboks i 4 mm plater. Til vanlig dumper stålbåter kjettingen ned i baugskarpen. Der gjørme, sjøvann og møkk danner en utmerket blanding for rust. Derfor er det mange som må bytte plater nedi der. Den tykkeste rusten målte jeg til 6 mm. Det vil si at det i hverfall er tilbake 3 mm gods. Ikke så galt, i og for seg, etter snart 20 år. Det holder til jeg 'går ut av tiden'. Om noen, når den dagen kommer, skriver tåredryppende greier om 'han gikk hjem til Jesus, han gikk ut av tiden, han er ikke lenger blant oss", så kommer jeg tilbake og spøker. Jeg dør, og er ferdig med det. Så nå ser kjettingboksen slik ut:
Har lagt noen lag med difftett plast under der kjettingen lander, slik at kjettingen ikke skal gi punktlast i fersk maling, og hull i malinglaget. Epoxymalingen til Biltema kommer ikke inn blant de fem beste. Den lukter imidlertid like ille som de andre. Kjettningboksen heller bratt akterover, slik at vann samler seg der. Nå hadde jeg 35 meter kjetting ute, og så mye vann blir det av den kjettinglengden:
Fem tørk dopapir fikser det. Jeg gidder ikke å lage til lensing. Den som var er nå tettet av maling. Og det er like greit. Skal jeg ha lensing, må jeg gjennom et kollisjonsskott av 5 mm jernplate. Kronglete. Gidder ikke. Kan heller tørke opp en gang i blant. Taustumpen som er festet der er den berømte 'bitter end'. Slik arrangert at tauet kommer ut på dekk når all kjettingen er ute. Må jeg kutte kjettingen, kan jeg bruke kniv. 2 sekunder og båten er fri.
Så var det ankertesten. Jeg har en plass der vi har ankret ofte når vi er ute og bader. Her har 20 kg hatt problemer. Har aldri hengt godt fast. Bunnen er hard sand. Gidder ikke gjørme/leire, for det vet jeg vil fungere. Så her:
Dette er rett ved norskegrensen og Sekken. Slapp ankeret på 12 meter og la ut 35 meter kjetting. Slapp ned ankere med kjettingen slik at ankeret ville legge seg på ryggen. Hulda hadde langsom fart akterover da ankeret gikk ut. Låste kjettingen og ga 1500 rpm akterover. Det omdreiningstallet er nok til å gi Hulda 5- til 6 knop fremdrift på flatt vann og null strøm. Slik så det ut:
For å rette ankeret, bite seg fast og stanse båten, maks 10 meter. Og det er maks!
Kjøpe moderne anker til NOK 13 000/ 15 000? In Your Dreams!
Ikke bare dét, nå snur bildene seg riktige veien, har dere oppdaget det?