Hulda
Korrupering av egen tråd.
Hulda ligger spikret fast på andre siden av coronagrensen. Svenskene tillater ikke en gang nordmenn til å komme over på dagsbesøk 'for nødvendig vedlikehold'. Selv om vi på tro og ære lover å ikke besøke en eneste svensk butikk. Derfor, ad hoch, fant vi at gårsdagen bød på helsol. Datteren, som har en grei bil, ble frastjålet sin kjære Ford Kuga Vignale med full tank, 135 hk motor, automat og firhjulstrekk for en snabbis opp på fjellet. Adresse Hallinghøvdvegen 25, 25 mil hver vei og 370 kroner i bompenger. Fra 50 moh til 950 moh, og ned igjen. Fra 4 blå grader og ned til 17 blå grader. Og første halvdel av januar. Det har ikke tidligere i historien skjedd meg. Eller Admiralen. Og for dem som bor i Thailand eller andre tempererte plasser, slik ser østveggen ut, i 17 kuldegrader:
Vi har ikke betalt brøyting inn til hytteveggen, så vi må vasse drøye 50 meter fra brøytet vei. Kuga'en dro seg greit inn et stykke. Men å kalle dette for SUV for en som er vant til at en SUV er Jeep Cherokee er dette bleike plastikk-greier. Kuga'en går mer under betegnelsen 'Urban Tractor'. Admiralen underveis innover i fjellet:
Grantreet til venstre i bildet står på tomten min. Furuen til høyre for treet er på andre siden av den brøytede veien. Og jeg er rett ved hytteveggen. Forferdelig kjedelig innlegg dette her. Egentlig var i oppe for å slå av ventilasjonsviften på dassen og tømme fellene for mus. Jeg har drevet krig mot mus og røyskatt over et par turer opp der. Mus er et forferdelig skadedyr. Røyskatt er et ekstremt skadedyr. Nå viser det seg at det ikke kommer inn verken vanlige skogs/husmus lenger, langt mindre røyskatt. I de til sammen 20 fellene, satt det tre spissmus. De er så små at de kan gå på tvers gjennom et nøkkelhull. Så nå kan vi si at hytta er relativt musesikker. Litt mer jobb til sommeren. Vi planlegger hele juli 2022 der oppe for å ta utvendig vedlikehold. Jeg skjønner at musa vil inn. På utsiden var det bånntæla og 17 kalde. Inne i den uoppvarmede hytta var det ikke mer enn 5 kalde. Om det er 25 kalde ute, er det fremdeles ikke mer enn 5 kalde inne. Hytta er superisolert, og det står varme opp fra krypkjelleren. Og jo mer snø, dess 'varmere'. I kjelleren er det frostfritt.
Vi har en vei på ca. tre kilometer fra Sanderstølen hotell og ballalaika og innover. På ruten passerer vi to bommer. Så det er kun de som har hytter innover som kommer helskinnet gjennom bommene. Den første bommen vil avkreve ikke grunneiere for kr. 50. Den andre bommen er låst med hengelås. Det som forbauser meg, er at det var rene folkevandringen av pensjonister innover denne veien. Før i tiden var det ikke en kjeft innover her om vinteren. Det eneste kjøretøyet vi så etter første bommen, var maskinen som kjører opp løypenettet. Det er noen som går på ski. Og med den hytteutbyggingen det er nede ved Sanderstølen, vil jeg tro at dette kommer til å bli populært. Skal man stå på slalom, må man sette seg i bilen og kjøre tvers over dalen til Storefjell hotell. Det blir vel det nærmeste, kvarter á tjue minutter. Utsikt fra rett nedenfor hytta:
Storefjell blir bak pipen på hytta til venstre i bildet. Det som reiser seg litt til venstre for midten er Skogshorn. Til høyre for veien skimtes den ene løypetraséen. De går milevis hit og dit i et intrikat nettverk. De har spurt om de kan legge en trasé over tomten min, hvilket er helt greit. Utedassen min er låst. Veien opp til hytta vår går opp til høyre på hitsiden av trærne. Koster oss totusen å få brøyta 300 meter vei, som vi er deleier i. Veien går noen kilometer innover. Verdens dyreste vei.
Det er råflott der oppe. Når jeg er der, har jeg slett ikke lyst til å selge. Og for hver dag øker verdien. Med kjørevei helt inn til døra, borevann, drøyt 4,5 mål tomt og innlagt strøm, regner jeg glatt med å få 1/2 mill for hytta :-) Da ryker den hjernedøde Garmin'en ut av Hulda.
Så det var en hilsen fra vinter-Norge.