Hulda
Et hakk videre med test av mitt 30 kg anker av typen Bruce-kopi. Vi tok turen ut til nordsiden av S. Hällesö (rett syd for Sækken). Legger ved et kartutsnitt der det burde være slettet en del spor. Men der man ser båten, er det en liten 'running' med to små 'utslag' 90 grader på hverandre. Det var testen. Dybde 10 meter og 40 meter kjetting ute:
Nå snur bildene seg opp/ned, men gidder ikke å fikse det når jeg sitter her med laptop'en. Her er det sandbunn, sanden har vel siden siste istid vært fraktet hit med Glomma. Dro til med 1500 rpm:
Hulda flyttet seg ikke. Det er ikke snakk om at båten dregger før ankeret setter seg. Ankeret sitter dønn. Men med de 20 kg'ene jeg har, tok det en del meter før ankeret satte seg. Det er stor forskjell mellom de gamle- og dette nye ankeret. Vi har ankret her ofte, fin badeplass. Og det er ankermerke i kartet, slik sett skal det være god holdebunn. Etter første trekket, kjørte forover og la Hulda 90 grader på første trekket. Ga akterover 1500 rpm. Det ble bråstopp, nesten som å kjøre i brygga, baugen tippet ned. Det er vel slik vi oppfatter vindskift i praksis. Det er sjelden kuling den ene veien, og så er det kuling 180 grader på den første kulingen, slik at båten kjører over ankeret med flere knop fart. Slik så ankeret ut da det kom opp:
Da båten bråstoppet, var det slik at rykkdemperen viklet seg rundt tauet. Demperen er av nest største fra Trelleborg. Bare slik at det ble trukket ganske hardt.
Vi hadde forresten det nye nettbrettet, der Navionics er installert, med ut på tur. Må si det imponerer. Lysstyrken er slik at det er ikke noe problem å se kartet utendørs i solskinn. Fullt brukbart etter min vurdering. Avviker litt fra Garmin når det gjelder kursen i kartet. Men fullt brukbart om man legger inn 50 meter feilmargin. Brettet heter Galaxy Tab S7 FE, helt greit og meget bra batteritid. Tror man kan rote rundt mesteparten av dagen uten å lade. På tre timer brukte vi vel 20 % av batteriet.