Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

En liten oppdatering, til ekte Trøndere, Skaptrøndere og andre nord for Sinsenkrysset. Hulda er nå på tur. Biltur. Som offisielt startet fra Strömstad i forrigårs. Været var: Skyet, yr i luften, pluss 9 grader og SSE 8 m/s. Surt. Ikke BMW denne gangen, men Ford Kuga. Første stopp var Tarp, nord i Tyskland. Grunnen er at beliggenheten er kloss i A7. Hjemme i Son er det nå såpass at bjerken har små blader, eiken truer med å springe ut. Her blomstrer kastanjene, og kirsebærtrærne blomstrer av. De tyske motorveier er under stadig utbygging/endring. De som var helt greie for fem år siden blir gravd opp, kun for å lage trafikkork. Det er så tett med trailere, at man like gjerne kunne hektet dem sammen. Og latt den første dra resten. Kuga'en er grei. Farten er ikke all verden, den liker seg best rett rundt 140 km/t. Da går motoren på ca. 2500 rpm. I 180 km/t begynner bilen å voble og bli ustabil. 

 

Første rast etter Tarp var her:

20220511_114050.jpg.40dd34f239531609f5cf9f9387f772ae.jpg

Plutselig var det 20 grader! Blåste en del, men det var varmt. 

 

Vi trøkker videre sydover og nærmer oss dagens destinasjon, Rotenburg ob der Tauber. Nå er vi rett ved:

Resized_20220511_162718_975.jpg.d059c3bc9e6eaee9cf0ec91254cc0dc7.jpg

Sjekk øverst i bildet, klokkeslett og .... riktig, 30 plussgrader. Vi har tatt inn her:

20220511_195748.jpg.5c927c2124cd4dae57ac27725c6e1e67.jpg

Og bilen står parkert tvers over veien. 

Story 1:

Vi satt utenfor og hadde en forfriskning. På bordet ved siden av, satt det en yngre mann, unnskyldte seg og spurte på engelsk hvor vi kom fra, språket vårt virket 'interessant'. Vi preika litt, og så lurte han på hvordan vi hadde kommet til Rotenburg? 'Med bil, vi pleier å stoppe her på tur til Firenze. Den grå bilen der borte'. Pekte på Kuga'en. Ikke den sølvgråe vel? Spurte mannen. 'Nei, den mørkegråe parkert foran'. 'Det er godt', sa mannen, 'for den sølvgråe er min':

20220511_202129.jpg.52b34b7f1e62a1e83fce3be7ab2c3326.jpg

Mercedes 500 SL. 'Vi kan bytte likt', foreslo jeg. Mannen mente det ville være en særdeles dårlig butikk. 

 

Story 2:

Rotenburg o.d. Tauber er en middelalderby, der den eldste biten er fra 1100-tallet. Byporten på bildet under ble påbegynt på 1200-tallet. Og var fangetårn/fengsel frem til 1844:

20220511_190208.jpg.b2aeeebe0123a9795c58b9d60ebba752.jpg

Rotenburg hadde sin storhetstid fra 1200-tallet og frem til utpå 1600-tallet. Grunnen til storheten var handel og handelsruter som gikk den veien. Så endret handelen seg, handelsrutene tok andre veier. Rotenburg gikk inn i en tornerosesøvn. Mens andre byer utviklet seg, ble revet, brant ned, bygget opp igjen, lå bare Rotenburg der. Helt frem til 1960-tallet. Wowww, her er alt som originalt. Her var Christian IV og spiste middag, her har både det ene og det andre skjedd. Dansken var på innsiden av byporten på bildet over. Det er også noen andre intakte byporter i en ringmur som er intakt rundt hele byen, på utsiden av denne gamle på bildet over. Og denne store muren er av et annet kaliber enn den gamle:

20220511_170112.jpg.d932e471f17e7c84ab70d2e083da9f75.jpg

Denne muren er rett og slett enorm. 

 

I morgen går turen via Insbruck til Brixen. Det er på grensen til Italia. Så over Brenner og ned gjennom Dolomittene til Firenze.

 

Frys med måte, dere vikinger.

 

 

Hulda

Hulda

En liten oppdatering, til ekte Trøndere, Skaptrøndere og andre nord for Sinsenkrysset. Hulda er nå på tur. Biltur. Som offisielt startet fra Strömstad i forrigårs. Været var: Skyet, yr i luften, pluss 9 grader og SSE 8 m/s. Surt. Ikke BMW denne gangen, men Ford Kuga. Første stopp var Tarp, nord i Tyskland. Grunnen er at beliggenheten er kloss i A7. Hjemme i Son er det nå såpass at bjerken har små blader, eiken truer med å springe ut. Her blomstrer kastanjene, og kirsebærtrærne blomstrer av. De tyske motorveier er under stadig utbygging/endring. De som var helt greie for fem år siden blir gravd opp, kun for å lage trafikkork. Det er så tett med trailere, at man like gjerne kunne hektet dem sammen. Og latt den første dra resten. Kuga'en er grei. Farten er ikke all verden, den liker seg best rett rundt 140 km/t. Da går motoren på ca. 2500 rpm. I 180 km/t begynner bilen å voble og bli ustabil. 

 

Første rast etter Tarp var her:

20220511_114050.jpg.40dd34f239531609f5cf9f9387f772ae.jpg

Plutselig var det 20 grader! Blåste en del, men det var varmt. 

 

Vi trøkker videre sydover og nærmer oss dagens destinasjon, Rotenburg ob der Tauber. Nå er vi rett ved:

Resized_20220511_162718_975.jpg.d059c3bc9e6eaee9cf0ec91254cc0dc7.jpg

Sjekk øverst i bildet, klokkeslett og .... riktig, 30 plussgrader. Vi har tatt inn her:

20220511_195748.jpg.5c927c2124cd4dae57ac27725c6e1e67.jpg

Og bilen står parkert tvers over veien. 

Story 1:

Vi satt utenfor og hadde en forfriskning. På bordet ved siden av, satt det en yngre mann, unnskyldte seg og spurte på engels hvor vi kom fra, språket vårt virket 'interessant'. Vi preika litt, og så lurte han på hvordan vi hadde kommet til Rotenburg? 'Med bil, vi pleier å stoppe her på tur til Firenze. Den grå bilen der borte'. Pekte på Kuga'en. Ikke den sølvgråe vel? Spurte mannen. 'Nei, den mørkegråen parkert foran'. 'Det er godt', sa mannen, 'for den sølvgråe er min':

20220511_202129.jpg.52b34b7f1e62a1e83fce3be7ab2c3326.jpg

Mercedes 500 SL. 'Vi kan bytte likt', foreslo jeg. Mannen mente det ville være en særdeles dårlig butikk. 

 

Story 2:

Rotenburg o.d. Tauber er en middelalderby, der den eldste biten er fra 1100-tallet. Byporten på bildet under ble påbegynt på 1200-tallet. Og var fangetårn/fengsel frem til 1844:

20220511_190208.jpg.b2aeeebe0123a9795c58b9d60ebba752.jpg

Rotenburg hadde sin storhetstid fra 1200-tallet og frem til utpå 1600-tallet. Grunnen til storheten var handel og handelsruter som gikk den veien. Så endret handelen seg, handelsrutene tok andre veier. Rotenburg gikk inn i en tornerosesøvn. Mens andre byer utviklet seg, ble revet, brant ned, bygget opp igjen, lå bare Rotenburg der. Helt frem til 1960-tallet. Wowww, her er alt som originalt. Her var Christian IV og spiste middag, her har både det ene og det andre skjedd. Dansken var på innsiden av byporten på bildet over. Det er også noen andre intakte byporter i en ringmur som er intakt rundt hele byen, på utsiden av denne gamle på bildet over. Og denne store muren er av et annet kaliber enn den gamle:

20220511_170112.jpg.d932e471f17e7c84ab70d2e083da9f75.jpg

Denne muren er rett og slett enorm. 

 

I morgen går turen via Insbruck til Brixen. Det er på grensen til Italia. Så over Brenner og ned gjennom Dolomittene til Firenze.

 

Frys med måte, dere vikinger.

20220511_200830.jpg

20220511_200913.jpg



×
×
  • Create New...