Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Så da sitter jeg her:

kontor.jpg.10325c69794bc3b5b05403a1a8bb5762.jpg

Beklager de blå feltene over venstre skjerm. Det er diverse passord for systemet her på kontoret. Selv om jeg stoler ubetinget på dere, ser jeg ingen grunn til at noen skal kunne logge seg på nettet her. Det man ser til venstre over, er litt av hvert, og en tp-link switch, Ethernett-kabler og et glass rødvin. Dette er slik jeg ikke har greie på. Men vi starter med begynnelsen. Og den er at jeg fikk fullstendig noja av Garmin GPSMAP 4012. Så, i og med at jeg har Garmin radar, ble den nye en Garmin GPSMAP 1022. Den er langsmal som en brevsprekk og bare ræva, til 20 000 kroner. Men starten var, etter at 4012 hadde blitt fjernet, å lage til en ny bakvegg:

20220529_142905.jpg.9c1dd300b54af26aec0a84b43f8f41b7.jpg

Lime inn en bit eik. Bak 4012 materialiserer det seg noen ledninger:

20220530_132135.jpg.73e1e256a3b9d9911c687db13f8bc4e9.jpg

De gamle Garminene kom med en eske ledninger, antenner og stæsj:

20220530_155526.jpg.905d37270211880d1868f6de50fe5e1e.jpg

Dette er nesten alt som var til overs den gangen vi monterte 4012 i 2012. Så gammel er den. På den nye 1022 følger det med en kombinert strøm- og NMEA 0138. Og en snutt for NMEA 2000. Resten er å få kjøpt til rimelige priser. Kommer tilbake til det. Jeg hater Garmin. Men det gjelder produktet. Kommer tilbake til det også. Så slik ser det ut nå:

20220531_164455.jpg.8b6266849a5516d55287e0b4082c1702.jpg

Over kjører nå et Samsung nettbrett med Navionics og GPSMAP 1022, over med radartest. Det blir nokså smått sammenlignet med tidligere 'dashbord'. SAM_4292.JPG.00c7dbd26acf72381e4636cdcb311a73.JPG

Jeg selger ikke 4012 riktig enda. Men å kjøpe noe tilsvarende i dag, passerer 35 000 kroner. Men 4012 er treg som vintersirup.  Så treg at det er farlig i trange farvann. Så jeg får se om jeg venner meg til frimerkene som er montert nå. Det er vel mye en vanesak. For 1022'en er lynrask. Det skal den ha. GPSMAP 1022 ble handlet hos Seatronic. De skal ha all mulig ros for service. Gidder ikke å handle andre plasser, om jeg kan få dingsene hos Seatronic. 

 

Plugge inn Garmin GPSMAP 1022 er plankekjøring. Så var det å få på plass Ethernetpluggene til ekkolodd, AIS og radar. Faen, 1022 har bare to innganger. 4000-serien har video, og tre Ethernet. 1022 kun to Ethernet. Ringte Garmin Support. Startet med 'hør nå her'. 'Ikke noe problem, du kjøper bare en splitter, Garmin delenummer xxxxx'. Googlet dingsen, pris i snitt drøye 4 500 kroner. Den svei. Så var det å installere 'Garmin Active Skipper'. For uten at programmet skal vite hva du spiste til frokost, og skal selge deg en masse dritt, gikk det greit. Programmet var oppe og gikk. Dagen etter, var det ikke oppe og gikk, null respons. Hadde noen timer med Garmin Support. Vi gravde oss ned i under- under undermenyer til det var rett før vi kom ut av bakveggen på 1022. 'Jeg har programmet på telefonen min, det kjører så det piper. Fatter ikke hvorfor det ikke funker hos deg!' 'OK, jeg må i tenkeboksen', sa jeg. Satt og resonerte midt oppe i kabelherva noen timer. Jeg får mark av 10 tynne ledninger med forskjellige farger, der du kanskje har bruk for to. Tenke, tenke. Hva er det der forbannede Garmin Active Skipper egentlig gjør. Jo det ber om tilgang til absolutt alt som er installert på Samsung nettbrett. Så, jeg avinstallerte Garmin Active Skipper. Slo av F-Secure virusprogram. Reinstallerte og kjørte i gang Garmin Active Skipper, PLING! oppe og gikk. Aktiverte F-Secure, bingo! Dett var dett. Og den fixen hadde bragt både Garmin Support og meg på gråtens rand. Det Garmin Active Skipper blant annet gjør, er å speile det som vises på skjermen til 1022. Og man kan kjøre menyene på 1022 fra nettbrettet. Litt dårlig oppløsning, men det går. Jeg ringte tilbake til Garmin Support og forklarte til en ny fyr hva jeg hadde funnet ut. 'Du Jonas, det du sleit med på den 1022'en, osv...' ''Hahh, å faen, he hehe' hørte jeg i bakgrunnen. Detta var nye saker, som 'de skal ta med seg videre'. Dette er kortversjonen. Og den rosen skal Garmin Support ha, det forteller når de er på gyngende grunn. De konsulterer kolleger, mens du henger på tråden. De yter en fantastisk service. Bare den supporten, er en grunn til å tåle Garmin. 

 

Jeg filosoferte videre, og kom til at cockpit'ens Garmin 4008 ikke skal kjøre i nett med 1022. For det vil uansett ikke fungere. 4008 er bekreftet for gammel. Det kan deles ut funksjoner via NMEA 0183. Så da kan 4008 være en 'stand alone unit'. Det betyr egen GPS-antenne. Superantennen om bord er Trimble M750 (noe slikt). Den får håndtere sakene inne. Har ikke kommet så langt enda. Nettbrettet og 1022 har innebyggete antenner, som funker omtrentlig inne i et jernskrog. De får vel noen signaler gjennom vinduene. 

 

Da kom kampen med NMEA 2000 og antenne GPS 17X fra Garmin. Og det skal Garmin ha, de greier å levere ut monteringsinstrukser som ikke matcher utstyret de leverer. Menyene på utstyret fra Garmin, skal i følge samme, være enkelt og selvforklarende. I så fall for alle med IQ over 140. Jeg har IQ på størrelse med skonummeret, rundt 43. Det tok borti en lang dag og finne at strømmen jeg lånte fra en ledning ute i styrekonsollen er feed til en bryter. Hver gang bryteren slutter, greit. Akkurat det å komme på riktig side av disse bryterne var en utfordring, viste det seg. Min sterke side er ikke å merke kabler. Plutselig plinget 4008 inn og fortalte at den hadde konfigurert antennen. Og jeg som så spøkelser på høylys dag. Og 4008 skal, i hht. Garmin, ikke være i stand til å konfigurere en GPS-antenne, det må gjøres manuelt. Nå er antennen limt fast i cockpit og plukker ned 10 satelitter, hvorav minst tre får topp score. Det gir en nøyaktighet innen rundt 20 meter. Godt nok. Både 4012 og 4008 ble levert med eksterne antenner av god kvalitet. Og en kasse kabler, kabler for flere tusen, etter dagens priser hos Garmin.

 

Switch. Garmin til rundt 4 500 kroner, eller noe annet. Skulle plukke opp datteren på Ski Storsenter. Der har vi Kjell & Company. 'Du', sa jeg til damen bak disken, 'jeg trenger en Ethernetsplitter, en inn og to ut. Dere har en til kr. 59,90'. Damen visste noe, 'skal det være telefon eller data'. 'Data, Ethernet'. 'Den du refererer til er kun telefon, vil ikke fungere på data. Den rimeligste er denne'. Og boksen klasket i disken. 'Den skal på en seilbåt for å fordele navigasjonsdata'. 'Den kjører', sa damen bak disken. Topp service. Prøvde det samme hos Clas O noen minutter tidligere, de så bare forvirret på meg og pekte på hylla for mobiltelefondeksler.

 

Så da kom jeg lykkelig hjem med en TL-SG105E gigabitswitch. Leste på boksen, 'power adaptor'. Grrrr. Jeg seiler ikke rundt med 220 V. Kr. 399,90 og retur til Ski Storsenter. Fant ut at jeg kunne jo, før jeg klipper av plasten, kontakte Kjell Support på chat. Det tok litt tid, men så:

20220603_130605.jpg.884fb384ba3118e04b2699ee6a683280.jpg

 

Så da blir det en tur til Clas O for å kjøpe en spenningstransformer. De har en stillbar til kr. 199 som kan justeres til 5 V. Jeg har allerede en av disse montert om bord som kjører en laptop. Men vil la den være dedikert til laptop'en. Problem solved. Til onsdagen skal vi ned til båten igjen. Med flaks går alt greit denne gangen. Jeg er ingen datamann. Jeg har en høyskoleutdannet sønn innen 'elektronikk med data', han husker ingenting.

 

Så er det noen dagers ferie på sjøen. Før Hallinghovda Arbeidsleir kaller med fluer, mygg og sauemøkk. Jepp. Sånn er det. 

Hulda

Hulda

Så da sitter jeg her:

kontor.jpg.10325c69794bc3b5b05403a1a8bb5762.jpg

Beklager de blå feltene over venstre skjerm. Det er diverse passord for systemet her på kontoret. Selv om jeg stoler ubetinget på dere, ser jeg ingen grunn til at noen skal kunne logge seg på nettet her. Det man ser til venstre over, er litt av hvert, og en tp-link switch, Ethernett-kabler og et glass rødvin. Dette er slik jeg ikke har greie på. Men vi starter med begynnelsen. Og den er at jeg fikk fullstendig noja av Garmin GPSMAP 4012. Så, i og med at jeg har Garmin radar, ble den nye en Garmin GPSMAP 1022. Den er langsmal som en brevsprekk og bare ræva, til 20 000 kroner. Men starten var, etter at 4012 hadde blitt fjernet, å lage til en ny bagvegg:

20220529_142905.jpg.9c1dd300b54af26aec0a84b43f8f41b7.jpg

Lime inn en bit eik. Bak 4012 materialiserer det seg noen ledninger:

20220530_132135.jpg.73e1e256a3b9d9911c687db13f8bc4e9.jpg

De gamle Garminene kom med en eske ledninger, antenner og stæsj:

20220530_155526.jpg.905d37270211880d1868f6de50fe5e1e.jpg

Dette er nesten alt som var til overs den gangen vi monterte 4012 i 2012. Så gammel er den. På den nye 1022 følger det med en kombinert strøm- og NMEA 0138. Og en snutt for NMEA 2000. Resten er å få kjøpt til rimelige priser. Kommer tilbake til det. Jeg hater Garmin. Men det gjelder produktet. Kommer tilbake til det også. Så slik ser det ut nå:

20220531_164455.jpg.8b6266849a5516d55287e0b4082c1702.jpg

Over kjører nå et Samsung nettbrett med Navionics og GPSMAP 1022, over med radartest. Det blir nokså smått sammenlignet med tidligere 'dashbord'. SAM_4292.JPG.00c7dbd26acf72381e4636cdcb311a73.JPG

Jeg selger ikke 4012 riktig enda. Men å kjøpe noe tilsvarende i dag, passerer 35 000 kroner. Men 4012 er treg som vintersirup.  Så treg at det er farlig i trange farvann. Så jeg får se om jeg venner meg til frimerkene som er montert nå. Det er vel mye en vanesak. For 122'en er lynrask. Det skal den ha. GPSMAP 1022 ble handlet hos Seatronic. De skal ha all mulig ros for service. Gidder ikke å handle andre plasser, om jeg kan få dingsene hos Seatronic. 

 

Plugge inn Garmin GPSMAP 1022 er plankekjøring. Så var det å få på plass Ethernetpluggene til ekkolodd, AIS og radar. Faen, 1022 har bare to innganger. 4000-serien har video, og tre Ethernet. 1022 kun to Ethernet. Ringte Garmin Support. Startet med 'hør nå her'. 'Ikke noe problem, du kjøper bare en splitter, Garmin delenummer xxxxx'. Googlet dingsen, pris i snitt drøye 4 500 kroner. Den svei. Så var det å installere 'Garmin Active Skipper'. For uten at programmet skal vite hva du spiste til frokost, og skal selge deg en masse dritt, gikk det greit. Programmet var oppe og gikk. Dagen etter, var det ikke oppe og gikk, null respons. Hadde noen timer med Garmin Support. Vi gravde oss ned i under- under undermenyer til det var rett før vi kom ut av bakveggen på 1022. 'Jeg har programmet på telefonen min, det kjører så det piper. Fatter ikke hvorfor det ikke funker hos deg!' 'OK, jeg må i tenkeboksen', sa jeg. Satt og resonerte midt oppe i kableherva noen timer. Jeg får mark av 10 tynne ledninger med forskjellige farger, der du kanskje har bruk for to. Tenke, tenke. Hva er det der forbannede Garmin Active Skipper egentlig gjør. Jo det ber om tilgang til absolutt alt som er installert på Samsung nettbrett. Så, jeg avinstallerte Garmin Active Skipper. Slo av F-Secure virusprogram. Reinstallerte og kjørte i gang Garmin Active Skipper, PLING! oppe og gikk. Aktiverte F-Secure, bingo! Dett var dett. Og den fixen hadde bragt både Garmin Support og meg på gråtens rand. Det Garmin Active Skipper blant annet gjør, er å speile det som vises på skjermen til 1022. Og man kan kjøre menyene på 1022 fra nettbrettet. Litt dårlig oppløsning, men det går. Jeg ringte tilbake til Garmin Support og forklarte til en ny fyr hva jeg hadde funnet ut. 'Du Jonas, det du sleit med på den 1022'en, osv...' ''Hahh, å faen, he hehe' hørte jeg i bakgrunnen. Detta var nye saker, som 'de skal ta med seg videre'. Dette er kortversjonen. Og den rosen skal Garmin Support ha, det forteller når de er på gyngende grunn. De konsulterer kolleger, mens du henger på tråden. De yter en fantastisk service. Bar den supporten, er en grunn til å tåle Garmin. 

 

Jeg filosoferte videre, og kom til at cockpit'ens Garmin 4008 ikke skal kjøre i nett med 1022. For det vil uansett ikke fungere. 4008 er bekreftet for gammel. Det kan deles ut funksjoner via NMEA 0183. Så da kan 4008 være en 'stand alone unit'. Det betyr egen GPS-antenne. Superantennen om bord er Trimble M750 (noe slikt). Den får håndtere sakene inne. Har ikke kommet så langt enda. Nettbrettet og 1022 har innebyggete antenner, som funker omtrentlig inne i et jernskrog. De får vel noen signaler gjennom vinduene. 

 

Da kom kampen med NMEA 2000 og antenne GPS 17X fra Garmin. Og det skal Garmin ha, de greier å levere ut monteringsinstrukser som ikke matcher utstyret de leverer. Menyene på utstyret fra Garmin, skal i følge samme, være enkelt og selvforklarende. I så fall for alle med IQ over 140. Jeg har IQ på størrelse med skonummeret, rundt 43. Det tok borti en lang dag og finne at strømmen jeg lånte fra en ledning ute i styrekonsollen er feed til en bryter. Hver gang bryteren slutter, greit. Akkurat det å komme på riktig side av disse bryterne var en utfordring, viste det seg. Min sterke side er ikke å merke kabler. Plutselig plinget 4008 inn og fortalte at den hadde konfigurert antennen. Og jeg som så spøkelser på høylys dag. Og 4008 skal, i hht. Garmin, ikke være i stand til å konfigurere en GPS-antenne. Nå er antennen limt fast i cockpit og plukker ned 10 satelitter, hvorav minst tre får topp score. Det gir en nøyaktighet innen rundt 20 meter. Godt nok. Både 4012 og 4008 ble levert med eksterne antenner av god kvalitet. 

 

Switch. Garmin til rundt 4 500 kroner, eller noe annet. Skulle plukke opp datteren på Ski Storsenter. Der har vi Kjell & Company. 'Du', sa jeg til damen bak disken, 'jeg trenger en Ethernettsplitter, en inn og to ut. Dere har en til kr. 59,90'. Damen visste noe, 'skal det være telefon eller data'. 'Data, ethernett'. 'Den du refererer til er kun telefon, vil ikke fungere på data. Den rimeligste er denne'. Og boksen klasket i disken. 'Den skal på en seilbåt for å fordele navigasjonsdata'. 'Den kjører', sa damen bak disken. Topp service. Prøvde det samme hos Clas O noen minutter tidligere, de så bare forvirret på meg og pekte på hylla for mobiltelefondeksler.

 

Så da kom jeg lykkelig hjem med en TL-SG105E gigabitswitch. Leste på boksen, 'power adaptor'. Grrrr. Jeg seiler ikke rundt med 220 V. Kr. 399,90 og retur til Ski Storsenter. Fant ut at jeg kunne jo, før jeg klipper av plasten, kontakte Kjell Support på chat. Det tok litt tid, men så:

20220603_130605.jpg.884fb384ba3118e04b2699ee6a683280.jpg

 

Så da blir det en tur til Clas O for å kjøpe en spenningstransformer. De har en stillbar til kr. 199 som kan justeres til 5 V. Jeg har allerede en av disse montert om bord som kjører en laptop. Men vil la den være dedikert til laptop'en. Problem solved. Til onsdagen skal vi ned til båten igjen. Med flaks går alt greit denne gangen. Jeg er ingen datamann. 

 

Så er det noen dagers ferie på sjøen. Før Hallinghovda Arbeidsleir kaller med fluer, mygg og sauemøkk. Jepp. Sånn er det. 



×
×
  • Create New...