Hulda
Da er elektronikkbiten avsluttet for denne gang. Under kartbordet ser det slik ut:
Det som i hovedsak er av interesse, er de to 'boksene' med grønne dioder. Boksen til høyre transformerer spenningen opp. Den gamle Toshiba'en som kjører kartprogram, og som nå er i reserve, bruker 15 V. Og systemet til denne maskinen er beholdt, bare til å plugge inn. Boksen til venstre har den egenskapen at den transformerer ned. Ethernet-dingsen (nede til venstre) har behov for 5 V. Ellers så er det ikke så mye mer gøy under der. Det skal ryddes og festes litt ledninger. Jeg har ikke energi til å klusse mer akkurat nå.
Så er det greia med at Garmin 1022 ikke kan snakke med tidligere versjoner, slik som min cockpitmonterte 4008. Nå som 4008 har blitt kvitt å gå i nettverk med 4012, har 4008 rett og slett blitt en 'ny' maskin. Den kan funke så lenge den orker. Problemet er at når jeg kjører 1022 og 4008 i nett, kommer 1022 med denne meldingen:
'Recovery Leader Ready', hva nå enn det måtte være for noe kryptiske greier. Meldingen kan bety flere saker. Men plotteren fryser i sju stein, er vanskelig å restarte. Blant annet betyr meldingen at et PoE-nett i visse tilfeller trenger en isolator. Den koster et par hundre kroner. Det må til for at jeg skal kunne kjøre et stabilt nett der jeg kan plukke ned radaren ute i cockpit, mao dele radaren mellom de to plotterne over Ethernet. Men når jeg trenger radaren, er det gjerne så ufyselig ute at jeg sitter ved innvendig styreposisjon.
Jeg snakket med en båtnabo og beklaget mine aversjoner mot Garmin. Han installerte B&G rett før corona. B&G kjører kun NMEA 2000. Han har AIS på NMEA 0183. Noe han ikke visste før han pakket ut plotteren. Han er virkelig forbanna på B&G. Like før han pælma B&G på sjøen. Og så fikk jeg opplyst at Garmin visstnok har kjøpt Raymarine. Så da så. Uansett har jeg nå en PC som kan kjøre kart, ett Samsung nettbrett som kjører Navionics og kan speile Garmin 1022, så har jeg ute i cockpit 'stand alone' Garmin 4008. Det som imponerer mest er Samsung nettbrett med Navionics. Kartet fra Navionics på Samsung brett er klart bedre enn kartet fra Garmin på 1022.
Til slutten av uken drar vi på seiltur. Antar sydover svenskekysten, men kan like gjerne bli Sørlandet. Time Will Show.