Hulda
Vi gikk fra Kungshamn til Käringön. Slåss med TMC-dassen, finner ikke ut av det. Nå har jeg lagt opp 10 kvadrat ledning fra hovedtavlen til mottorrom lys og WC. Det gir TMC masse strøm. Kretsen er sikret med 150 A. Skal ned i 50 A, men har ikke så liten ANC-sikring om bord. ANC, heter'n ANC, i hvert fall et eller annet på 'A'. Da brenner motoren først. Allikevel går det så aluminiumsfolien spretter rundt de vanlige flatsikringene. Det må funderes. Må bare legge ut et bilde fra septiktømmingen i Kungshamn:
Her ligger det en tråler og roter med et eller annet, mens propellvannet går om trent tvers over fjorden. Vi tømte etter naturmetoden. Hadde ikke tjangs til å komme i nærheten.
Så, nada seilvind, gikk vi fra Käringön til Hönö-Klova langs 'the Senic Route'. Det blir tvers over fjorden til Mollösund (tomt for båter), og videre. Da vi gikk inn mellom skjæra, lå det en liten båt og dorget. Han dro inn snørene og kom etter oss. Her er det hundre meter før Mollösund, sjekk 'Free Ride'-passasjeren på taket. Tydelig at båten og gubben er kjent blant de lokale:
Det var kaldt og ufyselig, rett før Rörö kom tåken sigende:
Radar på, og den funker utmerket med den nye Garmin 1022. Nå brygget det opp til seilvind, men vi gad ikke. Satt for det meste inne og holdt utkikk.
Da ligger vi i Hönö-Klova. Langsetter første kaia etter moloåpningen. Sjefen er bestandig så redd for at det ikke er plass. Derfor vil hun at vi skal bli liggende så lenge som mulig når vi først har binni fast båten. Hönö-Klova er litt spesielt. Det er en havn driftet (eid) av det lokale fiskerlaget. De hater lystbåter generelt og gjestebåter spesielt. Vi er et nødvendig onde for å få regnskapet til å gå i balanse for fiskerene. Det har jeg fra den forrige havnekapteinen. Så nå er den innerste 'pollen' stengt for gjestebåter. Vannslangene er borte og det er en tre/fire 400 V strømuttak igjen. Selve gjestehavnen kan ta 40 båter, bøye mot kai. Det er så lenge ingen gjester legger beslag på mer enn 1 bøye. De fleste bruker to. Man må ligge med baugen inn, for det er steinkai. Her er det ett vannuttak og strøm. Er båten din mer enn 12 meter, dunker baugen i kaia og bøya dunker i hekken. Da blir det langsetter i ytterhavnen. Og har ligger vi, trangt om plassen:
Mønet som skimtes til venstre er 'vajerboa'. Her kommer trålerene for å skifte ståltau. Ligger du der, er det på eget ansvar. Det positive er at dusjer og toaletter er førsteklasses. Nytt og gullende rent. Så her er reisen så langt:
Prisen i Hönö-Klova er SEK 280 for båter mellom 12- og 18 meter. Da er det liksom ikke noe å krangle om når Hulda måler 12995 mm over stevner. Havner blant de store gutta uansett. Prisen inkluderer strøm og fri dusj. Det er ikke så galt, i og for seg. Bare litt under doble prisen av Kungshamn. For å få vann i ytterhavnen, eller i det hele tatt om man er over 12 meter, så er det en vannslange borte ved kanten av kaien på bildet over. Kombinert vann, septik og diesel. Prisen på 'blank' diesel SEK 28,70. Grønn diesel, som svenske lystbåter ikke får bruke, koster nesten en femmer mindre.
Nå har jeg gjennom flere år forbannet Garmin-nettverket mitt nord og ned. Og det står jeg ved. Så kom den smellen at Garmin 1022 ikke vil snakke med Garmin 4008. Så da gjorde jeg det slik:
Foruten en strategisk plassert 'Budapest-tårta', har jeg montert den originale Garmin 17X GPS-antennen som fulgte med 4000-serien. Den står bare limt fast på benken, og kjører via NMEA 2000. Nå har 4008 fått nytt liv, den slipper å drasse på 4012, og er absolutt brukbar. Ref. tidligere kommentar fra @ebonita, helt enig at 4008 kjører brukbart (som Stand Alone Unit). Jeg har ikke behov for noe bedre. Eneste er å dele AIS, ekkolodd og radar med 1022, det tror jeg ikke går. Da må det i så fall bli over NMEA 0183. Jobb for vinteren.
Så var det TMC-dassen. Nå har jeg blitt spesialist på TMC. Så hvis noen har problemer med TMC, ikke kontakt meg. Av profesjon er jeg blant annet rørlegger (store rør). Det som kommer ut av endetarmen er ikke noe jeg dør av å håndtere. Man bør ikke rense neglene mot fortenna etter endt jobb. Så problemet:
Over er bildet av hullet som kniven skal inn i. Sengrifugalpumpen som pumper den opphakkede møkka, sitter rett på utsiden og inn i dette huset. Avstanden mellom bunnen av huset og dørken er ikke mer enn maks. 3 mm. Her er det trangt og ikke mulig å holde kontroll med basen av toalettet når montert i båten. Legger pakningen seg feil her, blir det enten lekkasje. Eller så legger pakningen seg skjevt og impelleren til sentrifugalpumpen låser seg. Derfor:
En ring med lim (Biltema Multibond Rapid). Først tørke over med aceton og gjøre helt rent.
Deretter limte jeg pakningen på plass. Og bukte innsatsen som danner pumpehuset for setrifugalpumpe og kniv for å holde styr på pakningens indre omkrets. Da kjører det som smurt, og bruker en fraksjon av tidligere strømtrekk. Tidligere blunket lysene i motorrom og toalett. Nå er det ikke ett eneste blunk. Unasett, om dassen konker nå, kommer jeg aldri til å innrømme det.
I dag er første dagen med T-skjorte ute uten å fryse i solskinnet. Nå, klokken 17:00, har det så smått startet å regne.
Bildet under er fra mellom Kungshamn og Käringön. Bare stor, gammel rotesjø og nær null vind. Kunne seile et stykke, men så døde vinden så seilene slo så jeg trodde hele riggen skulle komme ned. Jeg holder ikke mobilen på skrå, bølgene var virkelig så store. Da er det noe skitt med seilbåt og null vind.