Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

I forrigårs kveld, det blir søndag kveld, var brygga tom for båter, med unntak av Hulda og en HR42 som ligger foran Hulda. HR'en har ligget i Hönö-Klova i mange år og sett stadig mer miserabel ut. Nå har den blitt shinet opp og vært på Najadvarvet og fått nytt teakdekk. Slike båter holder i tusen år, om de blir vedlikeholdt. Og der cabincruiseren lå søndag kveld, dukket en av de store trølerene opp på mandag morgen og skulle fikse saker. Deretter kom en fiskebåt til, ved 10-tiden stengte portene, og det var tydeligvis ferdige for dagen. Men, altså, respekter reservertskiltene bortover kaikanten i Hönö-Klova. Dette er presumtivt en yrkeshavn.

 

Vi hadde bestemt oss for at mandagen, i går, skulle bli en lang dags seilas syd til Varberg. Som er en fin plass. Først skulle vi bort til septiksuget so ligger på enden av bryggen der vi lå. Ute på nokken der har man plassert dieselstasjon og septiksug. La til, med riktig side til kaien. En liten fiskebåt holdt på å kjøre på oss. Grabbarna er nok ikke vant til at det ligger båter der. Sugeslangen for kort, bare så vidt den rekker over kaikanten. Forhalte, og startet sugingen. Sugestussen så slitt/defekt at det var problemer med å opprette undertrykk nok til å tømme. 

 

Deretter for motor ut til et skjær N av Vinga som heter 'Kjøttstykket'. Ut N om Vinga:
20220619_094035.jpg.aa3a82a065bcf23b4cd1e6c9410c1e9c.jpg

Bildet tatt fra vanntårnet på Hönö.

 

"Du Admiral" sa jeg, "det er egentlig mye kortere til Læsø enn til Varberg. Vinden er også gunstigere". Så da satte vi seil for Østerby havn på Læsø:

20220620_162812.jpg.3987331462da5052d720df48a4f74c45.jpg

Bildet over er rett ved Læsø. Skjæret ble kalt for 'Norskeskjæret'. Den gangen vi traffikerte området, før GPS, Decca og saker, var klokke og kompass greia. Noen avanserte hadde slepelogg. Det var lett, i tåka, å forregne seg og komme på feil side av bøya som ligger der. På folkemunne grodde det ikke på skjæret fordi det var stoffa etter grunnstøtinger fra norske båter. Som man ser av kursen, rorgjengeren var ikke helt våken i går heller. Så her er innløpet fra land:

20220621_095527.jpg.39fedffd816797c6739a5517c51a4487.jpg

Fra redningskrysseren og vestover, er lystbåthavn. Østover er yrkeshavn. Ved midtsommertider blir yrkesgutta forflyttet til ytterhavnen og vestre innerhavn. Da blir det lystbåter helt bort til det sorte bygget. Hvilket er det gamle havnekontoret, blant annet. Her hvor vi ligger nå, er det langsetter, strøm og vann på kaiene bortover. Helt topp. Dette er en strigla og velholdt plass.  Lenger vestover i havnen er det pæler:

20220621_095800.jpg.4ecc1e2d346310c42079b51968ba7483.jpg

Og helt innerst noen langsetter mot moloen. Strøm og vann hele veien. 

 

De som skal hit: Oppe ved havnekontorautomaten kan man få kort for å bruke på strømuttaket. Kort med strøm koster DKK 100 (hvorav strøm DKK 50). Når man drar, dytter man kortet inn igjen med 'retur', så blir kortpris og rest strøm debitert. Så, etter heftig plunder, fant jeg ut at den ene strømstolpen var defekt. Gikk til neste stolpe, plugget inn støpselet. Vips spratt det opp en melding i displayet at saldo på denne kontakten var DKK 36,10. Så da hadde jeg sluppet hele kortballet. Nå ligger vi med strøm fra en tidligere kunde. Normalbruk for oss er ikke mange kWh i døgnet. I morgen er planen å gå syd til Anholt.

 

Hulda

Hulda

I forrigårs kveld, det blir søndag kveld, var brygga tom for båter, med unntak av Hulda og en HR42 som ligger foran Hulda. HR'en har ligget i Hönö-Klova i mange år og sett stadig mer miserabel ut. Nå har den blitt shinet opp og vært på Najadvarvet og fått nytt teakdekk. Slike båter holder i tusen år, om de blir vedlikeholdt. Og der cabincruiseren lå søndag kveld, dukket en av de store trølerene opp på mandag morgen og skulle fikse saker. Deretter kom en fiskebåt til, ved 10-tiden stengte portene, og det var tydeligvis ferdige for dagen. Men, altså, respekter reservertskiltene bortover kaikanten i Hönö-Klova. Dette er presumtivt en yrkeshavn.

 

Vi hadde bestemt oss for at mandagen, i går, skulle bli en lang dags seilas syd til Varberg. Som er en fin plass. Først skulle vi bort til septiksuget so ligger på enden av bryggen der vi lå. Ute på nokken der har man plassert dieselstasjon og septiksug. La til, med riktig side til kaien. En liten fiskebåt holdt på å kjøre på oss. Grabbarna er nok ikke vant til at det ligger båter der. Sugeslangen for kort, bare så vidt den rekker over kaikanten. Forhalte, og startet sugingen. Sugestussen så slitt/defekt at det var problemer med å opprette undertrykk nok til å tømme. 

 

Deretter for motor ut til et skjær N av Vinga som heter 'Kjøttstykket'. Ut N om Vinga:
20220619_094035.jpg.aa3a82a065bcf23b4cd1e6c9410c1e9c.jpg

Bildet tatt fra vanntårnet på Hönö.

 

"Du Admiral" sa jeg, "det er egentlig mye kortere til Læsø enn til Varberg. Vinden er også gunstigere". Så da satte vi seil for Østerby havn på Læsø:

20220620_162812.jpg.3987331462da5052d720df48a4f74c45.jpg

Bildet over er rett ved Læsø. Skjæret ble kalt for 'Norskeskjæret'. Den gangen vi traffikerte området, før GPS, Decca og saker, var klokke og kompass greia. Noen avanserte hadde slepelogg. Det var lett, i tåka, å forregne seg og komme på feil side av bøya som ligger der. På folkemunne grodde det ikke på skjæret fordi det var stoffa etter grunnstøtinger fra norske båter. Som man ser av kursen, rorgjengeren var ikke helt våken i går heller. Så her er innløpet fra land:

20220621_095527.jpg.39fedffd816797c6739a5517c51a4487.jpg

Fra redningskrysseren og vestover, er lystbåthavn. Østover er yrkeshavn. Ved midtsommertider blir yrkesgutta forflyttet til ytterhavnen og vestre innerhavn. Da blir det lystbåter helt bort til det sorte bygget. Hvilket er det gamle havnekontoret, blant annet. Her hvor vi ligger nå, er det langsetter, strøm og vann på kaiene bortover. Helt topp. Dette er en strigla og velholdt plass.  Lenger vestover i havnen er det pæler:

20220621_095800.jpg.4ecc1e2d346310c42079b51968ba7483.jpg

Og helt innerst noen langsetter mot moloen. Strøm og vann hele veien. 

 

De som skal hit: Oppe ved havnekontorautomaten kan man få kort for å bruke på strømuttaket. Kort med strøm koster DKK 100 (hvorav strøm DKK 50). Når man drar, dytter man kortet inn igjen med 'retur', så blir kortpris og rest strøm debitert. Så, etter heftig plunder, fant jeg ut at den ene strømstolpen var defekt. Gikk til neste stolpe, plugget inn støpselet. Vips spratt det opp en melding i displayet at saldo på denne kontakten var DKK 36,10. Så da hadde jeg sluppet hele kortballet. Nå ligger vi med strøm fra en tidligere kunde. Normalbruk for oss er ikke mange kWh i døgnet. I morgen er planen å gå syd til Anholt.

20220618_132741.jpg



×
×
  • Create New...