Hulda
Sitter og pikler på nettbrett. Første gang med bilder. Så får vi se om jeg får det til.
Stålbåter er et sant mareritt når det gjelder vedlikehold. For de ruster som ville helvete. Så nå må jeg til pers. Jeg har en del flekker som må pusses til bart jern. Og så må det males. Sist hele skroget ble vasket med såpe var før corona. Og coronaen avbrøt den prosessen. Sist gang båtsidene over vann ble malt, var våren 2007. Polering og denslags bryr jeg meg lite om. Og jeg har et vanvittig rustangrep under ankerwinchen. Den er en Vetus Alexander fra rundt 1985. Ble smurt opp og montert ca. 2003. Siden har den sittet boltet ned med gjennomgående 10 mm elektroforsinkede bolter:
Boltene virker til å ha greid seg relativt bra etter 19 år.
Etter å ha fjernet winchen fra dekket, var det voldsomme rustangrepet en bagatell. Dog er det greit, med jevne mellomrom å sjekke tilstanden:
Terminalene på elektromotoren virker til å ha overlevd inspeksjonsintervallet. Men selve aluminiumshuset må renses for korrosjonsprodukt og gammel maling. Ny grunning innkjøpt. 1600 norske kroner for 5 liter maling. Det er så billig at jeg holdt på å dette på ryggen.
Har også sjekket børstene og collector, helt greit. Litt bremserens og trykkluft. Fiksing av winchen er ikke væravhengig. Så nå konsentrerer jeg meg i første omgang om utevendig skrog og dekk. Innvendig er skroget som etter sandblåsing og maling våren 2000.
Dette vedlikeholdet tar livet av meg. Det blir like mange timer som en plastbåt trenger hvert år :-)
Fortsettelse følger. Festeboltene til winchen tenker jeg å erstatte med pinneskruer. Tettingen rundt bolter og winch mot dekk er butyl på patron fra Biltema. Den nye butylen fra Biltema virker til å ha en bedre konsistens. Bruker nok den omigjen. Kan ikke si annet enn at butylen har vært en suksess, fremdeles elastisk og limer til underlaget.