Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Om motoren ikke får nok strøm, skyldes del lav spenning, gjerne forårsaket av spenningstap i for tynn/lange kabler. Det er jo spenningen som "dytter" strømmen frem gjennom kablene til motoren.

For en motor på 1500W vil spenningsfallet ved 8m hver vei og 50mm² kabel bli rundt 0,8volt. Om det var 8m frem og tilbake blir det halvparten, 0,4V. Med 25mm² kabel blir tallene dobbelt så store.

En annen ting er hvordan forskjellige motortyper forsøker å trekke mer strøm ved lavere spenning med påfølgende temperaturøking. Men det kan jeg nok ikke nok om, jeg kan litt for lite om el-motorer. Men det er uansett viktig å få god spenning frem til selve motoren for at den skal yte det den er ment for og ha det godt.

Lars H.

Lars H.

Om motoren ikke får nok strøm, skyldes del lav spenning, gjerne forårsaket av spenningstap i for tynn/lange kabler. Det er jo spenningen som "dytter" strømmen frem gjennom kablene til motoren.

For en motor på 1500W vil spenningsfallet ved 8m hver vei og 50mm² kabel bli rundt 0,8volt. Om det var 8m frem og tilbake blir det halvparten, 0,4V. Med 25mm² kabel blir tallene dobbelt så store.

En annen ting er hvordan forskjellige motortyper forsøker å trekke mer strøm ved lavere spenning med påfølgende temperaturøking. Men det kan jeg nok om om, jeg kan litt for lite om el-motorer. Men det er uansett viktig å få god spenning frem til selve motoren for at den skal yte det den er ment for og ha det godt.

• Create New...