Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Winch, Windlas, Ankerwinch.

Den gamle Vetus Alexander er nå pensjonert.20220916_133645.jpg.f208b3bba97ec8f657c67cc63105e678.jpg

Den er av konstruksjon ca. 1985 og har tjent oss i 22 år. Med heder. Den har en genial konstruksjon. Lofrans Tigres ser ut til å ha knabbet en del detaljer. Alexander er enkel og grei, er Tigres mer som å mekke Citroen. Men det er greit. Om man titter på motorlokket til Alexander over, så er det malt og helt glatt innvendig. Tigres er umalt og har en grovstøpt overflate som smergel korning 20. Det ga noen utfordringer. Naturligvis stemte ikke hullet for kabelgjennomføring eller bolthullene. Begge kjører M10 bolter. Jeg har fra starten av sveiset inn en stålplate som fundament for winchen. Det eneste faste punktet jeg forlangte er at kjettingen må ned i samme hullet i dekket. Boltene til Tigres havnet på utsiden av denne innsveiste stålplaten. Støpte derfor et fundament av Biltema Glassfibersparkel. For å få det plant, kledde jeg en kryssfinér med gladpack og bruke Tigres som presse:

20221003_131813.jpg.e4255a89df0e7a338558d48092de4f7e.jpg

Deretter var det å fikse et dia. 45 mm hull for kablene. Her har jeg et nokså slitt hullsagsett fra Biltema. Sammen med DeWalt og Cutting Oil gnagde jeg et hull uten dramatikk:

20221004_110838.jpg.309e504a74bd606c864c8df796f32f1b.jpg

Det funket utmerket. Det rare hullet er kjettinghullet, litt sliping av sparkel, så ble det rundt. Glassfibersparkelen sitter som sveist fast. I dette området er dekket nokså tykt:

20221004_111711.jpg.f533d8ded2d86a08155788c79eaac01c.jpg

Så ble hullet rensket for sagspon:

20221004_132927.jpg.e20ba577bafc30d4b833e53e23fe34f5.jpg

Og deretter satte jeg inn et 'elektrikerrør' dia 40 mm som jeg limte fast, sett fra undersiden:

20221011_105136.jpg.c0521211eeb4dd313a7f13bee3a1e866.jpg

Her kommer kablene ned. Det rustfrie røret til høyre er nedføringen for kjettingen. Isolasjonsskummet her er omtrent 10 cm tykt. Etter mye banning og kråling, ble Tigres skrudd fast måtte ut/opp/ned minst en gang for hver bolt:

 

Tigres står litt skjevt, fordi ankerkjettingen ikke sitter midt i baugen, men litt ut på siden. 20221004_143827.jpg.1749b0e25341505aa60ca0ef65a630e9.jpg

Før vi kom så langt, hadde jeg en del moro. Lofrans sier at <25 meter kabelstrekk skal man bruke 50 kvadrat. Fra >25 meter skal man bruke 70 kvadrat. Det skal tre kabler inn til bakkant av elektromotoren. Med tilkobling oppå motoren. Testkjørte, gikk som smør den ene veien, gikk ett sekund den andre veien. 150 A sikring brant rett av.

20221010_084435.jpg.12ba95aa7b5633cd49bbe81b31b1dbaa.jpg

Plundret. For å teste, satte jeg inn en 350 A sikring. Det ruslet og gikk noen sekunder. Målte mellom utgående terminaler og stålet på Hulda. Plusslekkasje på 10 A, vanvittig. Sikringen og plussterminalene ble varme. Minuslederen uendelig A, altså tett. Sjekket strømtrekket i minuslederen, 520 A ved start! Konklusjon: Korstslutning. Av med motorlokket. Støpepiggene i motordekselet (lokket) hadde gnagd hull i isolasjonen på ledningene. 

Så ga jeg egentlig faen. Når 35 kvadrat ledninger tåler 520 A (for jeg hadde foretatt modifikasjoner, umulig å få på lokket med to 50 A parallelt) uten å gå varme, så er det greit for meg. Da ble det slik:

20221011_105343.jpg.b89c6e06cb98418771be97104484745e.jpg

35-kvadratene som kommer ned gjennom dekket har lengde ca 1 meter hver. De sorte horisontale kablene er en 70 kvadrat og to 50 kvadrat. Minuslederen er rundt 80 kvadrat.

Sikringsskap alá Alexander:

20221005_113914.jpg.bbce5ab56685636c54f6cb7e3065f952.jpg

Her satt det to trege 80 A sikringer, og et gammelt 'industrirelé, til høyre. Dette har kjørt siden dag 1. Det andre som er inni skapet er SB/BB lanterne og lyskastere.

Samme skap alá Tigres:

20221011_101906.jpg.907962baabc8dad78fed826477126c38.jpg

Alexander på 1000 W greide seg med ca. 10 kvadrat husledninger, stive og 'få-trådet'.

 

Så da er 98 meter kjetting kjørt ut, og 98 meter kjetting kjørt inn igjen. Tigres går som fløte. Kjettingen spoler pent ned i hullet og blir borte. Malte også kjettingboksen mens kjettingen lå på brygga. Og hele stasen ligger bak denne veggen her:

20221011_111736.jpg.205a482940dfd0914902f61d5004bb79.jpg

Geriatrikeren har holdt på å sette seg fast et antall ganger. 

Det er to grunner til at Alexander ble skiftet ut:

Alexander trenger overhaling. Det er enkelt å få til, ett lager og en tetningsring.

Alexander sliter tungt med det nye ankeret på 30 kg ved ankring på, la oss si, 20 meter vann og vind når kjettingen skal inn.

Men, igjen, Alexander er virkelig et flott produkt. Nå havner'n på hylla i påvente at jeg skal bli arbeidsledig. 

Forresten:

20221011_101911.jpg.0723e9e92be07b8b3e25961513889629.jpg

Monteringsanvisningen som fulgte med Tigres. De observante finner at anvisningen ikke er Tigres. Og merkingen med M1 og M2 er ikke stemplet inn på motoren til Tigres. Men det funker allikevel. Kontrolleren min er den trådløse kontrolleren til Sleipner baugpropell. Den kjører helt fint. Jeg skulle montere fotbryter fra Quick kjøpt hos Seatronic. Den var så frøkenaktig at den var umulig å montere på et ståldekk av Huldas kaliber. Fikk byttet den uten problemer med en kontroll med ledning fra Quick. Seatronic er meget bra. Så har jeg vel også snart kjøpt utstyr for en halv årslønn der. Ledningene/kablene hadde jeg på hylla i garasjen. Jeg har fremdeles rundt 50 kg liggende for fremtidige høy-A prosjekter. 

 

Måtte forresten kjøpet uisolerte ringkabelsko 70 kvadrat hos Elfa. De har DHL Express som eneste transportalternativ. Ekspressen bruker 1 uke fra Kolbotn til Son, kr. 186. Det er imponerende.

 

Uttak av høyamp + strøm tok jeg fra oppstrøms 400 A sikring til Sleipner baugpropell. Minusen tok jeg fra minuskoblingen på motoren til baugpropellen. Og veien til batteriet er en snau meter, og 70 A kabler.

Hulda

Hulda

Winch, Windlas, Ankerwinch.

Den gamle Vetus Alexander er nå pensjonert.20220916_133645.jpg.f208b3bba97ec8f657c67cc63105e678.jpg

Den er av konstruksjon ca. 1985 og har tjent oss i 22 år. Med heder. Den har en genial konstruksjon. Lofrans Tigres ser ut til å ha knabbet en del detaljer. Alexander er enkel og grei, er Tigres mer som å mekke Citroen. Men det er greit. Om man titter på motorlokket til Alexander over, så er det malt og helt glatt innvendig. Tigres er umalt og har en grovstøpt overflate som smergel korning 20. Det ga noen utfordringer. Naturligvis stemte ikke hullene for kabelgjennomføring eller bolthullene. Begge kjører M10 bolter. Jeg har fra starten sveiset inn en stålplate som fundament for winchen. Det eneste faste punktet jeg forlangte er at kjettingen må ned i samme hullet i dekket. Boltene til Tigres havnet på utsiden av denne platen. Støpte derfor et fundament av Biltema Glassfibersparkel. For å få det plant, kledde jeg en kryssfinér med gladpack og bruke Tigres som presse:

20221003_131813.jpg.e4255a89df0e7a338558d48092de4f7e.jpg

Deretter var det å fikse et dia. 45 mm hull for kablene. Her har jeg et nokså slitt hullsagsett fra Biltema. Sammen med DeWalt og Cutting Oil gnagde jeg et hull uten dramatikk:

20221004_110838.jpg.309e504a74bd606c864c8df796f32f1b.jpg

Det funket utmerket. Det rare hullet er kjettinghullet, litt sliping av sparkel, så ble det rundt. I dette området er dekket nokså tykt:

20221004_111711.jpg.f533d8ded2d86a08155788c79eaac01c.jpg

Så ble hullet rensket for sagspon:

20221004_132927.jpg.e20ba577bafc30d4b833e53e23fe34f5.jpg

Og deretter satte jeg inn et elektrikerrør dia 40 mm som jeg limte fast, sett fra undersiden:

20221011_105136.jpg.c0521211eeb4dd313a7f13bee3a1e866.jpg

Her kommer kablene ned. Det rustfrie røret til høyre er nedføringen for kjettingen. Isolasjonsskummet her er omtrent 10 cm tykt. Etter mye banning og kråling, ble Tigres skrudd fast:

 

Tigres står litt skjevt, fordi ankerkjettingen ikke sitter midt i baugen, men litt ut på siden. 20221004_143827.jpg.1749b0e25341505aa60ca0ef65a630e9.jpg

Før vi kom så langt, hadde jeg en del moro. Lofrans sier at <25 meter kable skal man bruke 50 kvadrat. Fra >25 meter skal man bruke 70 kvadrat. Det skal tre kabler inn til bakkant av elektromotoren. Med tilkobling oppå motoren. Testkjørte, gikk som smør den ene veien, gikk ett sekund den andre veien. 150 A sikring brant rett av.

20221010_084435.jpg.12ba95aa7b5633cd49bbe81b31b1dbaa.jpg

Plundret. For å teste, satte jeg inn en 350 A sikring. Det ruslet og gikk noen sekunder. Målte mellom utgående terminaler og stølet på Hulda. Plusslekkasje på 10 A, vanvittig. Minuslederen uendelig A, altså tett. Sjekket strømtrekket i minuslederen, 520 A ved start! Konklusjon: Korstslutning. Av med motorlokket. Støpepiggene i motordekselet (lokket) hadde gnagd hull i isolasjonen på ledningene. 

Så ga jeg egentlig faen. Når 35 kvadrat ledninger tåler 520 A (for jeg hadde foretatt modifikasjoner, umulig å få på lokket med to 50 A parallelt) uten å gå varme, så er det greit for meg. Da ble det slik:

20221011_105343.jpg.b89c6e06cb98418771be97104484745e.jpg

35-kvadratene har lengde ca 1 meter hver. De sorte er en 70 kvadrat og to 50 kvadrat. 

Sikringsskap alá Alexander:

20221005_113914.jpg.bbce5ab56685636c54f6cb7e3065f952.jpg

Her satt det to trege 80 A sikringer, og et gammelt 'industrirelé, til høyre. Dette har kjørt siden dag 1. Det andre som er inni skapet er SB/BB lanterne og lyskastere.

Samme skap alá Tigres:

20221011_101906.jpg.907962baabc8dad78fed826477126c38.jpg

Alexander på 1000 W greide seg med ca. 10 kvadrat husledninger, stive og 'få-trådet'.

 

Så da er 98 meter kjetting kjørt ut, og 98 meter kjetting kjørt inn igjen. Tigres går som fløte. Kjettingen spoler pent ned i hullet og blir borte. Malte også kjettingboksen mens kjettingen lå på brygga. Og hele stasen ligger bak denne veggen her:

20221011_111736.jpg.205a482940dfd0914902f61d5004bb79.jpg

Geriatrikeren har holdt på å sette seg fast et antall ganger. 

Det er to grunner til at Alexander ble skiftet ut:

Alexander trenger overhaling. Det er enkelt å få til, ett lager og en tetningsring.

Alexander sliter tungt med det nye ankeret på 30 kg ved ankring på, la oss si, 20 meter vann og vind når kjettingen skal inn.

Men, igjen, Alexander er virkelig et flott produkt. Nå havner'n på hylla i påvente at jeg skal bli arbeidsledig. 

Forresten:

20221011_101911.jpg.0723e9e92be07b8b3e25961513889629.jpg

Monteringsanvisningen som fulgte med Tigres. De observante finner at anvisningen ikke er Tigres. Og merkingen med M1 og M2 er ikke stemplet inn på motoren til Tigres. Men det funker allikevel. Kontrolleren min er den trådløse kontrolleren til Sleipner baugpropell. Den kjører helt fint. Jeg skulle montere fotbryter fra Quick kjøpt hos Seatronic. Den var så frøkenaktig at den var umulig å montere på et ståldekk av Huldas kaliber. Fikk byttet den uten problemer med en kontroll med ledning fra Quick. Seatronic er meget bra. Så har jeg vel også snart kjøpt utstyr for en halv årslønn der. Ledningene hadde jeg på hylla i garasjen. 

 

Måtte forresten kjøpet uisolerte ringkabelsko 70 kvadrat hos Elfa. De har DHL Express som eneste transportalternativ. Ekspressen bruker 1 uke fra Kolbotn til Son, kr. 186. Det er imponerende.

 

Uttak av høyamp + strøm tok jeg fra oppstrøms 400 A sikring til Sleipner baugpropell. Minusen tok jeg fra minuskoblingen på motoren til baugpropellen. 



×
×
  • Create New...