Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

On 3/19/2023 at 9:50 PM, Hulda said:

Om Epifanes herder i white spirit, så er det sannsynligvis ikke løsemiddelet i lakken.

Tilbake til 

Lakken skal tynnes ut med tynner som koster skjorta.  Jeg bruker white spirit.  Resutlatet blir bra av og til (andre ganger blir lakken matt ... men egentlig spiller det ikke så stor rolle bare siste strøket - uten tynner - blir bra - og det blir det forøvrig heller ikke med litt gammel epifanes - den er seig og tyktflytende, så uansett hvor mye jeg forsøker å spre den ut ender jeg opp med flekker med for lite lakk og flekker hvor lakken renner nedover skrogsiden i skjolder).  Jeg tror jeg tar lærdom av dine erfaringer og går over til Biltema-lakk etterhvert som jeg kommer meg tilbake til Biltema-land.

Jeg holder meg til enkomponent på lakken - når det skal legges mange strøk er det viktig at jeg kan utnytte tiden som er tilgjengelig - da er det fint å ha en lukket boks med en passelig mengde lakk tilgjengelig og en pensel "konservert" i en plastpose (og dersom penselen blir dårlig, har jeg råd til å kaste den og ta frem en ny pensel).  Med tokomponent blir det mer tidsbruk i forkant på å måle komponenter, blande, så må man prøve å beregne riktig mengde lakk til dagens lakkprosjekt, og til slutt må pensel vaskes veldig grundig om man skal ha håp om å bruke den igjen.  (Vi har en liten fryseboks i kjøleskapet, men jeg har uansett ikke lyst til å ha kjemikalier i kjøleskapet).

tobixen

tobixen

On 3/19/2023 at 9:50 PM, Hulda said:

Om Epifanes herder i white spirit, så er det sannsynligvis ikke løsemiddelet i lakken.

Tilbake til 

Lakken skal tynnes ut med tynner som koster skjorta.  Jeg bruker white spirit.  Det fungerer av og til.  Jeg tror jeg tar lærdom av dine erfaringer og går over til Biltema-lakk etterhvert som jeg kommer meg tilbake til Biltema-land.

Jeg holder meg til enkomponent på lakken - når det skal legges mange strøk er det viktig at jeg kan utnytte tiden som er tilgjengelig - da er det fint å ha en lukket boks med en passelig mengde lakk tilgjengelig og en pensel "konservert" i en plastpose (og dersom penselen blir dårlig, har jeg råd til å kaste den og ta frem en ny pensel).  Med tokomponent blir det mer tidsbruk i forkant på å måle komponenter, blande, så må man prøve å beregne riktig mengde lakk til dagens lakkprosjekt, og til slutt må pensel vaskes veldig grundig om man skal ha håp om å bruke den igjen.  (Vi har en liten fryseboks i kjøleskapet, men jeg har uansett ikke lyst til å ha kjemikalier i kjøleskapet).

• Create New...