Hulda
Driver og lager noen småsaker.
Til høyre i bildet er en kikkertholder i Honduras. Som, riktig gjettet, kommer fra Honduras. Legg merke til fargen. Til venstre er en holder for lommelykten. Ikke at jeg har så mye behov for lommelykt lenger. Det er en Maglite, mer et våpen enn lommelykt. Den er uansett for stor og tung til å ha i lommen. Poenget er imidlertid at bakstykket er av Iroko. Det stykket her er så fett at jeg får voks på fingrene når jeg jobber med det. Afrikas svar på teak. Det lykten skal henge i er av Meranti. Afrikas svar på Honduras. Vel, egentlig ikke, for Meranti kommer i en rekke avskygninger fra avispapir til 'jerntre'. Avhengig av hvor på stokken materialet kommer fra. Nå kommer jeg straks til poenget. Fargen. Iroko er gråbrun og blir som en lakkert kaffebønne. Merantien er nokså rød i fargen, blir omtrent like kaffebønnebrun som Iroko'en. Mens Honduras, som er nokså rød, blir lysebrun etter lakkering.
Den gangen Forgus, Najad og HR bygde skikkelige innredninger av tre, bygget de innredningen til en båt i treverk fra samme stokken. Bare som et innspill av hvor vanskelig det er å fikse homogen farge uten å beise.