Hulda
Takker for gode ord!
Plugger/kapuner/propper/bongs, skal i hht boka være laget av samme trestykket som produktet man jobber med. Skåret på samme måten. Treverket skal følge mønsteret. Og alt det der. Problemet kommer blant annet når ting blir prefabrikert, beiset og lakket. Deretter blir produktet montert opp et annet sted. Men er man flink, blir det for alle praktiske hensyn slik:
Som man ser, helt perfekt proppet. Så da var jeg ferdig med den biten. Jeg har en hylle med kapp. Mesteparten var med da vi flyttet fra Oslo til Son i 1977. Treverket er tørt.
Her er det diverse mahogny, teak, iroko og eik. Greit nok for slike småjobber.
Ellers er nå Hulda på 'shake down cruise'. Så langt har alt fungert. Garmin er litt rar av seg. Mine to tidligere 4000-serie kunne kjøre uavhengig av hverandre. Nå må Garmin cockpit kobles opp og strømsettes. Så kan jeg gå inn og starte 'hovedmaskinen'. Da starter også Garmin cockpit, som om den skulle være en slavemaskin. Andre metoder gir frys og feilmelding.
Så nå ligger Hulda og jeg og sveiver for anker nord på S. Hällesö. Da ser vi rett over til Hvaler. Grensen går noen hundre meter oppi her. Vi ankret kl. 12:00. Og har siden puslet om bord. Vinden har vær oppe i 8 m/s fra nordlig retning. Nå går snart solen ned og det begynner å bli kjølig.
Slapp anker på ca. 7 meter og la ut 40 meter kjetting, bakket til det peip i sikringstauet. Rikket seg ikke en millimeter, ankeret satt dønn i sandbunnen. Jeg trener på å ankre, har lagt ut ankerbøye:
Langt borti der, foran baugen. Ankeralarmen:
Gikk litt hit og dit før jeg slapp ankeret. Og så har Hulda ligget akkurat der.
Ha en fortreffelig aften. Må sette på Eber, det begynner å bli kjølig.
Må legge til, en blemme. Når fryser, kjøler og noen andre mindre dingser kjører samtidig, klager Garmin på lav spenning. Så her er det en jobb å gjøre med å legge opp mer kabel fra 'hovedtavlen'. Mener jeg har 16 kvadrat, som vel burde holde på 6 meter. Jeg må ettergå den biten.