Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Hmm, ja, alt har sine sider. Det skal være sikkert. 

 

Jeg overtalte Seatronic til å selge meg et Skanbat 200 Ah batteri med 150 BMS. Så prakket Seatronic på meg en Victron DC/DC-lader. Jo mer jeg leser bruksanvisningen, des mer skeptisk blir jeg. For den bestemmer selv når- og hvor mye den skal lade. Og det skal kobles hit og dit, etter en nokså lodden beskrivelse, så er det overhode ikke sikkert at den vil lade. Fordi spenningen fra dynamoen er for lav. Jeg har ikke IQ som samsvarer. Og i tillegg får jeg en shunt som jeg kan lese av batteriets status via blutooth. Den siste der er grei. 

 

Så kommer bruksområdet. Vi seiler. Da bruker vi rundt 10 A til å drifte det forskjellige om bord. Kanskje opp mot 15 A. Men snittet ligger vel på så der drøyt 10 A. Om vi trenger å lade under veis starter vi ikke V8'ern. Vi starter aggregatet. Og når vi kommer til en stikkontakt, plugger vi inn. I begge tilfeller er det Stirling 1250 som lader. Stirling'en er 15 år gammel og har gått ut på dato. Det har skjedd mye innen elektronikk på 15 år. Hadde det ikke vært for 'ripple-funksjonen', muligens hadde Stirling fått være med videre. Så spørsmålet er, trenger vi egentlig en DC/DC-lader? Svaret er vel egentlig 'nei'. Vi trenger en stasjonær lader med 220 V AC inn som sparker litt ut. Så da luftet jeg problematikken for Admiralen, som samtidig er konsernets finansansvarlige. Svaret var: "Jeg skjønner ikke hva du prater om". Tok det én gang til. Svar: "Men du har jo sagt at vi trenger ett batteri til?" Jo, jo, men det er på litt sikt. Og slik holdt vi på. "Stedet for å jatte om at du kanskje må ha et lithium til om ett år eller noe slik, kan du ikke kjøpe to med én gang?"

 

Det er ikke jeg som steller med finansene her. 

 

Så da blir det to lithium og en stasjonær lader på 60 A. Alt kommer fra Skanbat. 

 

Nå blir det snart så Seatronic ruller ut den røde løper'n når de ser den løene pizzabilen komme rundt hjørnet.

 

Dette er en jobb jeg virkelig gruer meg til. Nede til høyre sitter Striling. Så går ladekablene i bue til hver sin sorte boks på motsatt vegg. Det er sikringsboksene for ladingen og videre fordeling. Det blir enklere å vippe ut Stirling og skru opp en Nor Charger 1260. 

20230407_083522.jpg.818436dc7a1e93f3fc5dbf0aec844d59.jpg

Så blir det å gre ut kaoset på andre siden av veggen.

20230407_084400.jpg.444613f5dbf49182096d56d32acfc449.jpg

Hulda

Hulda

Hmm, ja, alt har sine sider. Det skal være sikkert. 

 

Jeg overtalte Seatronic til å selge meg et Skanbat 200 Ah batteri med 150 BMS. Så prakket Seatronic på meg en Victron DC/DC-lader. Jo mer jeg leser bruksanvisningen, des mer skeptisk blir jeg. For den bestemmer selv når- og hvor mye den skal lade. Og det skal kobles hit og dit, etter en nokså lodden beskrivelse, så er det overhode ikke sikkert at den vil lade. Fordi spenningen fra dynamoen er for lav. Jeg har ikke IQ som samsvarer. Og i tillegg får jeg en shunt som jeg kan lese av batteriets status via blutooth. Den siste der er grei. 

 

Så kommer bruksområdet. Vi seiler. Da bruker vi rundt 10 A til å drifte det forskjellige om bord. Kanskje opp mot 15 A. Men snittet ligger vel på så der drøyt 10 A. Om vi trenger å lade under veis starter vi ikke V8'ern. Vi starter aggregatet. Og når vi kommer til en stikkontakt, plugger vi inn. I begge tilfeller er det Stirling 1250 som lader. Stirling'en er 15 år gammel og har gått ut på dato. Det har skjedd mye innen elektronikk på 15 år. Hadde det ikke vært for 'ripple-funksjonen', muligens hadde Stirling fått være med videre. Så spørsmålet er, trenger vi egentlig en DC/DC-lader? Svaret er vel egentlig 'nei'. Vi trenger en stasjonær lader med 220 V AC inn som sparker litt ut. Så da luftet jeg problematikken for Admiralen, som samtidig er konsernets finansansvarlige. Svaret var: "Jeg skjønner ikke hva du prater om". Tok det én gang til. Svar: "Men du har jo sagt at vi trenger ett batteri til?" Jo, jo, men det er på litt sikt. Og slik holdt vi på. "Stedet for å jatte om at du kanskje må ha et lithium til om ett år eller noe slik, kan du ikke kjøpe to med én gang?"

 

Det er ikke jeg som steller med finansene her. 

 

Så da blir det to lithium og en stasjonær lader på 60 A. Alt kommer fra Skanbat. 

 

Nå blir det snart så Seatronic ruller ut den røde løper'n når de ser den løene pizzabilen komme rundt hjørnet.

 

Dette er en jobb jeg virkelig gruer meg til. Nede til høyre sitter Striling. Så går ladekablene i bue til hver sin sorte boks på motsatt vegg. Det er sikringsboksene for ladingen og videre fordeling. Det blir enklere å vippe ut Stirling og skru opp en Nor Charger 1260. 

20230407_083522.jpg.818436dc7a1e93f3fc5dbf0aec844d59.jpg

Så blir det å gre ut kaoset på andre siden av veggen.



×
×
  • Create New...