Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Forrige bolk var Gudd Bei to Kosterfjorden. Turen gikk, som vanlig, til Kungshamn. Der hadde terminalen tatt kvelden. Noen hadde pirket i filler 'OK'-knappen. Så det ble verken betaling eller tilgang til faciliteter. Det var strøm på brygga, men ikke vann enda.

Da vi passerte Lysekil, viste svenskene oss hvordan man raffinerer olje på en effektiv måte:

20230418_111918.jpg.c5a16fbecea42392ec6e88440ece35c1.jpg

 

Neste stopp var ankomst Donsö lenge etter mørkets frembrudd. Der fikk vi betalt. Og det var vann og strøm på brygga. Diesel varierer fra drøye SEK 12 til drøye SEK 25 pr liter. Vel avhengig av hvor mye fisker man er. Vi var eneste gjestebåt på Donsö. På vei E i leden inn til Donsö (bekmørkt) holdt vi på å smelle rett i en stake. Garmins siste oppdaterte kart har ikke med staken med. Navionics, som er eid av Garmin, har hatt staken med i minst ett år. Det ble panikkreversering, stuptrøtt og stressa. Har pådratt meg en del sene/muskelplager i skuldre/nakke/bryst etter installasjon av lithium, lemping av 60 kg batterier, samt at jeg tok et svalestup fra cockpitkarmen og ned på setet. Slik at jeg fikk en knusing i hofta og så det knaset i hode, nakke og skulder. Jeg er for gammel til slike svalestup. Det gir komplikasjoner noen dager etterpå. Nå har jeg ikke trent på en uke. Om morgenen kl. 11:00 fra kai Donsö. Som vanlig skyfritt. Ansiktet badet i sinksalve, så ut som et spøkelse. Det var meldt en del bygevinder. Så vi seilte kun for genoa:

20230419_153243.jpg.a6d47a87bc3424bd36e90e3c22a12295.jpg

Og det gikk mellom 5- og 7 knop. Rett før vi passerte Onsalafjorden, løya det nesten ned. Men husket værmeldingen. Sjøen ble svart rett foran oss. Og kullingen var et faktum. Til de grader at Hulda var 'overpowered' med kun full genoa. Så jeg rullet inn ett rev. Og da lå vi i snitt 6 knop mot Varberg. Vi ankom havnen kl. 18:50. Da vi var halvveis i den merkede rennen inn mot Varberg bemerket jeg til Admiralen: "Den grå lastebåten ser ut som den beveger seg, men den har ingen AIS. Kanskje det er et militærfartøy?" 300 meter fra oss kom AIS'en på.

 

Siden har vi ligget i Varberg og ventet på vær til å gå sydover. Det er ikke noe poeng å ligge inneblåst i Gilleleje eller Odden. Det er ingenting der. I Varberg har de alt: Clas O, Kjell & Company, Systembolaget, Rusta, Biltema, Jula, parker, you name it, alt er her. Pluss at det er en fin, liten by.

20230420_140642.jpg.7f00e4cf7f75899c9eb8eff46ff0b10a.jpg

 

Hulda betaler SEK 270 havneleie som inkluderer wc, dusj med så mye vann du bare gidder å bruke, strøm så mye du gidder å bruke, vann på brygga. Drar Hulda til Halmstad, er det møkkabrygger kronglete til rundt 100 spenn mer pr. døgn. 

 

For et par dager siden sjøsatte de denne her:

20230420_154312.jpg.ce1dfd0c9548e334b7835e9ef0748d8a.jpg

Det er kopi av Getterö-skeppet. En båt de fant i mudderet ute på Getterön. Antakelig bygget på 1200-tallet. Og som noen entusiaster laget en tilnærmet kopi av for en del år siden. Den lakk så det spruta. Fire elektriske pumper og frenetisk mauring. Et døgn etter var det tilnærmet tett. Det som flyter på sjøen er sagflis. I min ungdom var det å maure klinkbyggede båter smekk over fingrene. Slik hestekur fører til sprengte nater og mer lekk neste år. Hvilket er trolig hva man opplever her. For båten lakk noe helt hinsides. 

 

I morgen er planen å fortsette med det elektriske om bord. I går hadde vi utmarsj med ryggsekker til Biltema. Fire timer senere og SEK 1500 fattigere tilbake på Hulda. Med kabler, sikringer og greier. Det var en prøvelse med defekt hofteledd og ditto skuldre. Omtrent 8 kilometer tur/retur. Det går sikkert buss.

 

Morgendagen skal starte med sprutregn. I skrivende stund er himmelen drapert med makrellskyer og revehaler. Så regnet det kommer garantert. Så kommer denne her:

20230420_211844.jpg.28cbf00d5da3294ea7f14c2ef325a03a.jpg

Og det blir utrivelig et døgns tid til. Men lenger ut i neste uke skal været bedre seg. Og som skrevet over, vi kan velge hvor vi vil ligge inneblåst.

Hulda

Hulda

Forrige bolk var Gudd Bei to Kosterfjorden. Turen gikk, som vanlig, til Kungshamn. Der hadde terminalen tatt kvelden. Noen hadde pirket i filler 'OK'-knappen. Så det ble verken betaling eller tilgang til faciliteter. Det var strøm på brygga, men ikke vann enda.

Da vi passerte Lysekil, viste svenskene oss hvordan man raffinerer olje på en effektiv måte:

20230418_111918.jpg.c5a16fbecea42392ec6e88440ece35c1.jpg

 

Neste stopp var ankomst Donsö lenge etter mørkets frembrudd. Der fikk vi betalt. Og det var vann og strøm på brygga. Diesel varierer fra drøye SEK 12 til drøye SEK 25 pr liter. Vel avhengig av hvor mye fisker man er. Vi var eneste gjestebåt på Donsö. På vei E i leden inn til Donsö (bekmørkt) holdt vi på å smelle rett i en stake. Garmins siste oppdaterte kart har ikke med staken med. Navionics, som er eid av Garmin, har hatt staken med i minst ett år. Det ble panikkreversering, stuptrøtt og stressa. Har pådratt meg en del sene/muskelplager i skuldre/nakke/bryst etter installasjon av lithium, lemping av 60 kg batterier, samt at jeg tok et svalestup fra cockpitkarmen og ned på setet. Slik at jeg fikk en knusing i hofta og så det knaset i hode, nakke og skulder. Jeg er for gammel til slike svalestup. Det gir komplikasjoner noen dager etterpå. Nå har jeg ikke trent på en uke. Om morgenen kl. 11:00 fra kai Donsö. Som vanlig skyfritt. Ansiktet badet i sinksalve, så ut som et spøkelse. Det var meldt en del bygevinder. Så vi seilte kun for genoa:

20230419_153243.jpg.a6d47a87bc3424bd36e90e3c22a12295.jpg

Og det gikk mellom 5- og 7 knop. Rett før vi passerte Onsalafjorden, løya det nesten ned. Men husket værmeldingen. Sjøen ble svart rett foran oss. Og kullingen var et faktum. Til de grader at Hulda var 'overpowered' med kun full genoa. Så jeg rullet inn ett rev. Og da lå vi i snitt 6 knop mot Varberg. Vi ankom havnen kl. 18:50. Da vi var halvveis i den merkede rennen inn mot Varberg bemerket jeg til Admiralen: "Den grå lastebåten ser ut som den beveger seg, men den har ingen AIS. Kanskje det er et militærfartøy?" 300 meter fra oss kom AIS'en på.

 

Siden har vi ligget i Varberg og ventet på vær til å gå sydover. Det er ikke noe poeng å ligge inneblåst i Gilleleje eller Odden. Det er ingenting der. I Varberg har de alt: Clas O, Kjell & Company, Systembolaget, Rusta, Biltema, Jula, parker, you name it, alt er her. Pluss at det er en fin, liten by.

 

Hulda betaler SEK 270 havneleie som inkluderer wc, dusj med så mye vann du bare gidder å bruke, strøm så mye du gidder å bruke, vann på brygga. Drar Hulda til Halmstad, er det møkkabrygger kronglete til rundt 100 spenn mer pr. døgn. 

 

For et par dager siden sjøsatte de denne her:

20230420_154312.jpg.ce1dfd0c9548e334b7835e9ef0748d8a.jpg

Det er kopi av Getterö-skeppet. En båt de fant i mudderet ute på Getterön. Antakelig bygget på 1200-tallet. Og som noen entusiaster laget en tilnærmet kopi av for en del år siden. Den lakk så det spruta. Fire elektriske pumper og frenetisk mauring. Et døgn etter var det tilnærmet tett. Det som flyter på sjøen er sagflis. I min ungdom var det å maure klinkbyggede båter smekk over fingrene. Slik hestekur fører til sprengte nater og mer lekk neste år. Hvilket er trolig hva man opplever her. For båten lakk noe helt hinsides. 

 

I morgen er planen å fortsette med det elektriske om bord. I går hadde vi utmarsj med ryggsekker til Biltema. Fire timer senere og SEK 1500 fattigere tilbake på Hulda. Med kabler, sikringer og greier. Det var en prøvelse med defekt hofteledd og ditto skuldre. Omtrent 8 kilometer tur/retur. Det går sikkert buss.

 

Morgendagen skal starte med sprutregn. I skrivende stund er himmelen drapert med makrellskyer og revehaler. Så regnet det kommer garantert. Så kommer denne her:

20230420_211844.jpg.28cbf00d5da3294ea7f14c2ef325a03a.jpg

Og det blir utrivelig et døgns tid til. Men lenger ut i neste uke skal været bedre seg. Og som skrevet over, vi kan velge hvor vi vil ligge inneblåst.

Hulda

Hulda

Forrige bolk var Gudd Bei to Kosterfjorden. Turen gikk, som vanlig, til Kungshamn. Der hadde terminalen tatt kvelden. Noen hadde pirket i filler 'OK'-knappen. Så det ble verken betaling eller tilgang til faciliteter. Det var strøm på brygga, men ikke vann enda.

Da vi passerte Lysekil, viste svenskene oss hvordan man raffinerer olje på en effektiv måte:

20230418_111918.jpg.c5a16fbecea42392ec6e88440ece35c1.jpg

 

Neste stopp var ankomst Donsö lenge etter mørkets frembrudd. Der fikk vi betalt. Og det var vann og strøm på brygga. Diesel varierer fra drøye SEK 12 til drøye SEK 25 pr liter. Vel avhengig av hvor mye fisker man er. Vi var eneste gjestebåt på Donsö. På vei E i leden inn til Donsö (bekmørkt) holdt vi på å smelle rett i en stake. Garmins siste oppdaterte kart har ikke med staken med. Navionics, som er eid av Garmin, har hatt staken med i minst ett år. Det ble panikkreversering, stuptrøtt og stressa. Har pådratt meg en del sene/muskelplager i skuldre/nakke/bryst etter installasjon av lithium, lemping av 60 kg batterier, samt at jeg tok et svalestup fra cockpitkarmen og ned på setet. Slik at jeg fikk en knusing i hofta og så det knaset i hode, nakke og skulder. Jeg er for gammel til slike svalestup. Det gir komplikasjoner noen dager etterpå. Nå har jeg ikke trent på en uke. Om morgenen kl. 11:00 fra kai Donsö. Som vanlig skyfritt. Ansiktet badet i sinksalve, så ut som et spøkelse. Det var meldt en del bygevinder. Så vi seilte kun for genoa:

20230419_153243.jpg.a6d47a87bc3424bd36e90e3c22a12295.jpg

Og det gikk mellom 5- og 7 knop. Rett før vi passerte Onsalafjorden, løya det nesten ned. Men husket værmeldingen. Sjøen ble svart rett foran oss. Og kullingen var et faktum. Til de grader at Hulda var 'overpowered' med kun full genoa. Så jeg rullet inn ett rev. Og da lå vi i snitt 6 knop mot Varberg. Vi ankom havnen kl. 18:50. Da vi var halvveis i den merkede rennen inn mot Varberg bemerket jeg til Admiralen: "Den grå lastebåten ser ut som den beveger seg, men den har ingen AIS. Kanskje det er et militærfartøy?" 300 meter fra oss kom AIS'en på.

 

Siden har vi ligget i Varberg og ventet på vær til å gå sydover. Det er ikke noe poeng å ligge inneblåst i Gilleleje eller Odden. Det er ingenting der. I Varberg har de alt: Clas O, Systembolag, Rusta, Biltema, Jula, parker, you name it, alt er her. Pluss at det er en fin, liten by. Hulda betaler SEK 270 havneleie som inkluderer wc, dusj med så mye vann du bare gidder å bruke, strøm så mye du gidder å bruke, vann på brygga. Drar Hulda til Halmstad, er det møkkabrygger kronglete til rundt 100 spenn mer pr. døgn. 

 

For et par dager siden sjøsatte de denne her:

20230420_154312.jpg.ce1dfd0c9548e334b7835e9ef0748d8a.jpg

Det er kopi av Getterö-skeppet. En båt de fant i mudderet ute på Getterön. Antakelig bygget på 1200-tallet. Og som noen entusiaster laget en tilnærmet kopi av for en del år siden. Den lakk så det spruta. Fire elektriske pumper og frenetisk mauring. Et døgn etter var det tilnærmet tett. Det som flyter på sjøen er sagflis. I min ungdom var det å maure klinkbyggede båter smekk over fingrene. Slik hestekur fører til sprengte nater og mer lekk neste år. Hvilket er trolig hva man opplever her. For båten lakk noe helt hinsides. 

 

I morgen er planen å fortsette med det elektriske om bord. I går hadde vi utmarsj med ryggsekker til Biltema. Fire timer senere og SEK 1500 fattigere tilbake på Hulda. Med kabler, sikringer og greier. Det var en prøvelse med defekt hofteledd og ditto skuldre. Omtrent 8 kilometer tur/retur. Det går sikkert buss.

 

Morgendagen skal starte med sprutregn. I skrivende stund er himmelen drapert med makrellskyer og revehaler. Så regnet det kommer garantert. Så kommer denne her:

20230420_211844.jpg.28cbf00d5da3294ea7f14c2ef325a03a.jpg

Og det blir utrivelig et døgns tid til. Men lenger ut i neste uke skal været bedre seg. Og som skrevet over, vi kan velge hvor vi vil ligge inneblåst.



×
×
  • Create New...