Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Nå ser jeg det ikke som min oppgave å regne ut strømmer i kretser. Men jeg kan gjøre det, om det er et sterkt ønske fra mange. Mener jeg fikk 'fire null, god som gull' innen elektrolære på høgskulen. 4,0 var laveste ståkarakter. 

 

Turen fra Varberg til neste havn Hälsingborg gikk stort sett for motor. Lett vind i baugen og skvalpesjø forenom tvers stort sett hele turen:

20230429_072851.jpg.f920fc98e26bff1946d2d40dd2f66b37.jpg

Sa jeg at Hulda er en typisk fem-knoper? Snitt forbruk på turen var 6,1 liter i timen. Sitte og skvalpe for motor 14 timer i ett strekk er forferdelig. 

 

Da reiser vi heller videre. Mye handler om rett havn til å tygge kuling på en sikker måte. Vi lå inneblåst i Varberg en ukes tid mens det blåste SE så det peip utpå. Så en video fra Samsø, Ballen. Mens vi lå i relativt stille vær, gikk det fullstendig i ball på Ballen. Båter som lå tre utenpå hverandre i pålandsvind med fendere som måtte fysisk holdes nede for ikke å hoppe opp. Vi fikk et rimelig værvindu og gikk hovedsak for motor til Hälsingborg. Innseilingen er problemfri. Men det er noen ting å merke seg. For dem som skal hit. Flytebryggene er for småbåter, maks 8 tonn. Det står det ikke noe om i den vanlige informasjonen. Derimot står det i den vanlige informasjonen til gjestebåter at man må ha kWh-måler, ellers kan man bli avkrevd SEK 1000 i gebyr. Ingen bryr seg om det. Så vi la oss ytterst på en av flytebryggene. Det var meldt kraftig E vind, og vi fant at plasseringen ikke var optimal. 20230429_072052.jpg.21fd5454f10cba9b8b37d867052e12b9.jpg

Den eneste ledige muligheten var, etter anvisning, å gå inn og fortøye til moloen:

20230429_120723.jpg.1a1e8a9776295f2ec6bdf007466094ae.jpg

Så der ligger Hulda trygt fortøyd. Nå er det lunch, mer siden i dag. 

 

Så her lå vi trygt. Men, bryggene er som skrevet beregnet for båter maks 8 tonn. Avstanden mellom bryggene gjør at hele systemet er beregnet for båter med maks lengde rundt 35 fot. Så når det begynte å blåse NE, var Hulda effektivt låst inne. Båten ville ikke greie å få baugen rundt for å komme ut. Langs med land er det en strandpromenade der man kan legge seg. Der var det fullt grunnet langhelg. Valborgsafton og saker. Noe man tar med største alvor i de baltiske land, Finland og Sverige. Stort sett et evenement der man kan drikke seg dritings, og det er lov. Som St. Hans hos oss. Ellers er Hälsingborg en by med ny 'waterfront'. Alt gammelt rask er fjernet. Nye, brede fortau og gater anlagt, med fokus på fotgjengere og sykkel. Borti en bakgate fant vi et bygg som minnet om hanseatene og Tallin. 

 

Mye hyggelige mennesker og et flott miljø i havnen. Mange som kom bortom og slo av en prat. En herre var spesiell. "Dom kallar mig Paramount. Har bodd i båten i 25 år":

Paramount.jpg.18fb2c25831b6067f57795f08b7bf277.jpg

 

En annen hadde vært sjøoffiser. Seilt Kristiansand, Murmansk, Brasil, 'hela planeten'. Den siste båten han førte var en av fergene mellom Hälsingborg og Helsingør, før han gikk av med pensjon. I det hele tatt fantastisk mye hyggelige folk som kom bortom og slo av en prat. Mens vi lå blåst inne. Unntatt en brysk herremann av eldre garde med to krykker. Han var egenoppnevnt sjef, tror jeg. Der jeg lå skulle man sjøstte noen båter. Og jeg måtte bare flytte meg. 'Det kommer en mobilkran klokkan fyra!" Jeg mente at løftene burde gå greit. Andre av bryggegutta var enig. Det gikk greit:

20230429_150615.jpg.df28f71da22d4e57fc56196449590dc8.jpg

Kranføreren var en rutinert herremann. Og båten skled klar akterstagene til Hulda med sikker klaring. 

 

En annen ting å være oppmerksom på i Hälsingborg er at det er et sterkt drag gjennom havnen. Muligens grunnet skipstrafikken. Bryggene har noen heftige fortøyninger, fortøyningene andre plasser jeg kjenner er hyssing i forhold:

20230501_080528.jpg.19bd0d1b21b02d9ac1691b530d157ced.jpg

 

Vi hadde som plan og seile syd til Heiligenhafen i Tyskland. Vi lå inneblåst i Varberg nesten en uke. Låst i Hälsingborg et par dager for lenge. Windy meldte S bris rundt 9 m/s opp langs danskekysten de neste dagene. I løpet av to timer endret Windy seg fra S frisk bris til NW frisk bris/liten kuling. Da kunne vi gått. Men så kommer dette systemet:

20230430_155536.jpg.a3f4c8052712c8c5543134ca066abff2.jpg

Det trekker seg en smule nordover i løpet av de neste dagene. Starter på torsdag 4. mai. Og blåser fra seg lørdag 6. mai. Da har vi ikke tid til å fikle rundt der syd. Vinduet for Tyskland har lukket seg. Og, jeg har ikke noe jeg trenger å bevise. Vi kjører 'safety first'. Jeg gidder ikke havner som er åpne for E vinder. Og det gjelder havner som Dragør, Rødvig osv sydover. Og det er langt mellom havnene som kan ta båt med dypgående mer enn 2 meter.

 

Mer i neste kapittel.

Hulda

Hulda

Nå ser jeg det ikke som min oppgave å regne ut strømmer i kretser. Men jeg kan gjøre det om det er et sterkt ønske fra mange. Mener jeg fikk 'fire null, god som gull' innen elektrolære på høgskulen. 4,0 var laveste ståkarakter. 

 

Da reiser vi heller videre. Mye handler om rett havn til å tygge kuling på en sikker måte. Vi lå inneblåst i Varberg en ukes tid mens det blåste SE så det peip utpå. Så en video fra Samsø, Ballen. Mens vi lå i relativt stille vær, gikk det fullstendig i ball på Ballen. Båter som lå tre utenpå hverandre i pålandsvind med fendere som måtte fysisk holdes nede for ikke å hoppe opp. Vi fikk et rimelig værvindu og gikk hovedsak for motor til Hälsingborg. Innseilingen er problemfri. Men det er noen ting å merke seg. For dem som skal hit. Flytebryggene er for småbåter, maks 8 tonn. Det står det ikke noe om i den vanlige informasjonen. Derimot står det i den vanlige informasjonen til gjestebåter at man må ha kWh-måler, ellers kan man bli avkrevd SEK 1000 i gebyr. Ingen bryr seg om det. Så vi la oss ytterst på en av flytebryggene. Det var meldt kraftig E vind, og vi fant at plasseringen ikke var optimal. 20230429_072052.jpg.21fd5454f10cba9b8b37d867052e12b9.jpg

Den eneste ledige muligheten var, etter anvisning, å gå inn og fortøye til moloen:

20230429_120723.jpg.1a1e8a9776295f2ec6bdf007466094ae.jpg

Så der ligger Hulda trygt fortøyd. Nå er det lunch, mer siden i dag.



×
×
  • Create New...