Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Vet ikke om det er så interessant det jeg skriver. Men kan jo holde på litt til. 

 

Litt fra loggen som omhandler turen mellom Varberg og Hälsingborg. Lite vind og gikk stort sett for motor. Det går litt på forbruk av diesel, som regel seiler vi. Motor blir i hovedsak ut og inn av havn og i trange løp/trafikkerte farvann. Turen hadde et dieselforbruk på 6 liter/time (skrevet over, er ikke senil). Dieselforbruk pr. Nm var 1,3 liter. Og vi hadde 0- til 1 knop motstrøm. Da vi landet ytterst på flytebryggen i Hälsingør, noterte jeg at ekkoloddet anga dybder mellom 1,0- og 6,2 meter. Trolig som følge av sterk strøm. Båten suser frem og tilbake, selv om det er vindstille. Garmin registrerer 0,3 knop. Flyttet oss inn til stenmoloen. Loggen sier "Det er svært kaldt. Vinden ligger på 12- til 14 m/s. La ut de tunge fortøyningene, redd for at de vanlige skulle ryke. Meget sterk strøm. De første svalene klipper luften over moloen. Det blåser så snørra driver". 

 

Så da forlot vi Hälsingborg 1. mai kl. 08:10. Vinden var S 3 m/s og temperaturen 4 grader. Dette med vinden, vi har ikke vindistrument. Vinden er hva vi finner på nærmeste målestasjon, og så litt synsing. Gikk tvers over sundet mot Kronborg slott:

20230501_083157.jpg.5c141ae285260a34708afc53bf259288.jpg

 

20230501_084310.jpg.808f16cdf640dd7f6345c4fef5cade87.jpg

 

Brukte autorouting'en til Garmin, den fungerer faktisk ganske bra. Med litt finjusteringer. Så drev i mer eller mindre nordover langs Whisky-bæltet. Det er her den danske fiffen har sine residenser. Etter at jeg ble pensjonist, var vi her inne på biltur. Lå over en natt på hotellet rett etter Kronborg havn:

20230501_084355.jpg.17463ff4e6419e5cfe0d99b3e4bd3e87.jpg

Digert og fasjonabelt, meget få gjester.

Vinden skulle, i hht. Windy ta seg opp utover formiddagen til litt rødt nivå. Og merk, vinden når det er rundt 5 grader er 'tyngre' enn om det er 25 varmegrader. Så det er lurt å være litt forsiktig med seilføringen. Hulda bryr seg ikke så mye om den berømte 'balansen i båten'. Hulda balanserer uansett. Takknemlig båt å seile. Vi passerte Hornbæk Havn langt der inne:

20230501_101859.jpg.74b45c2e762691d58fb50e9601e827f6.jpg

Det er en liten, trang og charmerende sommerhavn. Litt for trang og litt for grunn for å huse Hulda. Som man ser, det er ikke den store vinden. Vi ligger for kun genoa og glir langs kysten. Men sånt endrer seg:

20230501_100442.jpg.9add281c9200ac568322f190e8391dc2.jpg

Oppe på horisonten ligger Gilleleje rett rundt pynten. Og nå kom vinden. Om man kan kalle vind over land i Danmark fallvinder, så var dette fallvinder som ramlet ned på sjøen fra 50 meters høyde. Hulda er tung, slik at kastevinder materialiserer seg i krenging før båten skyter fart. Så vi ble bretta ned i opp til 24 grader, farten guffer på til 7 knop og båten retter seg opp. Kaldt, no Bikini and Champagne. Solen skinner. Går hele tiden for autopilot. Når de heftigste vindkulene kommer, styrer autopiloten kanskje 10 grader opp, for så etter noen sekunder å sette roret i nøytral posisjon. Jeg har hatt flaks med designet av båten.

 

Innseilingen til Gilleleje havn:

20230501_112658.jpg.1f3eb30529f02e832c5c57e24f475539.jpg

Helt ukomplisert. Vær obs på fiskebåter, de viser null hensyn til gjestebåter. Flesker på inne i havna for full spiker.

 

Og nå, med vinden som har passert over hele Sjælland, lukt av vår og sommer. Vi parkerte ytterst på en av 'broene':

20230501_115924.jpg.c1fe7992bc6fa0cc5b7391fcb8fa0540.jpg

Og Garmin sier:

20230501_120037.jpg.da718e865f32c5996a514688988520ed.jpg

 

Og her ligger Hulda:

20230502_123522-PANO.jpg.1f159b6604a8c6968691fd8d0040eecd.jpg

 

Ytterst på:

20230502_122048.jpg.536f0948805f4b3dabb9293dde06bb0a.jpg

 

Akkurat: ADMIRAL KAJ.

 

Da blir det mer i morgen. Eller senere i dag, muligens. 

 

 

 

Hulda

Hulda

Vet ikke om det er så interessant det jeg skriver. Men kan jo holde på litt til. 

 

Litt fra loggen som omhandler turen mellom Varberg og Hälsingborg. Lite vind og gikk stort sett for motor. Det går litt på forbruk av diesel, som regel seiler vi. Motor blir i hovedsak ut og inn av havn og i trange løp/trafikkerte farvann. Turen hadde et dieselforbruk på 6 liter/time (skrevet over, er ikke senil). Dieselforbruk pr. Nm var 1,3 liter. Og vi hadde 0- til 1 knop motstrøm. Da vi landet ytterst på flytebryggen i Hälsingør, noterte jeg at ekkoloddet anga dybder mellom 1,0- og 6,2 meter. Trolig som følge av sterk strøm. Båten suser frem og tilbake, selv om det er vindstille. Garmin registrerer 0,3 knop. Flyttet oss inn til stenmoloen. Loggen sier "Det er svært kaldt. Vinden ligger på 12- til 14 m/s. La ut de tunge fortøyningene, redd for at de vanlige skulle ryke. Meget sterk strøm. De første svalene klipper luften over moloen. Det blåser så snørra driver". 

 

Så da forlot vi Hälsingborg 1. mai kl. 08:10. Vinden var S 3 m/s og temperaturen 4 grader. Dette med vinden, vi har ikke vindistrument. Vinden er hva vi finner på nærmeste målestasjon, og så litt synsing. Gikk tvers over sundet mot Kronborg slott:

20230501_083157.jpg.5c141ae285260a34708afc53bf259288.jpg

 

20230501_084310.jpg.808f16cdf640dd7f6345c4fef5cade87.jpg

 

Brukte autorouting'en til Garmin, den fungerer faktisk ganske bra. Med litt finjusteringer. Så drev i mer eller mindre nordover langs Whisky-bæltet. Det er her den danske fiffen har sine residenser. Etter at jeg ble pensjonist, var vi her inne på biltur. Lå over en natt på hotellet rett etter Kronborg havn:

20230501_084355.jpg.17463ff4e6419e5cfe0d99b3e4bd3e87.jpg

Digert og fasjonabelt, meget få gjester.

Vinden skulle, i hht. Windy ta seg opp utover formiddagen til litt rødt nivå. Og merk, vinden når det er rundt 5 grader er 'tyngre' enn om det er 25 varmegrader. Så det er lurt å være litt forsiktig med seilføringen. Hulda bryr seg ikke så mye om den berømte 'balansen i båten'. Hulda balanserer uansett. Takknemlig båt å seile. Vi passerte Hornbæk Havn langt der inne:

20230501_101859.jpg.74b45c2e762691d58fb50e9601e827f6.jpg

Det er en liten, trang og charmerende sommerhavn. Litt for trang og litt for grunn for å huse Hulda. Som man ser, det er ikke den store vinden. Vi ligger for kun genoa og glir langs kysten. Men sånt endrer seg:

20230501_100442.jpg.9add281c9200ac568322f190e8391dc2.jpg

Oppe på horisonten ligger Gilleleje rett rundt pynten. Og nå kom vinden. Om man kan kalle vind over land i Danmark fallvinder, så var dette fallvinder som ramlet ned på sjøen fra 50 meters høyde. Hulda er tung, slik at kastevinder materialiserer seg i krenging før båten skyter fart. Så vi ble bretta ned i opp til 24 grader, farten guffer på til 7 knop og båten retter seg opp. Kaldt, no Bikini and Champagne. Solen skinner. Går hele tiden for autopilot. Når de heftigste vindkulene kommer, styrer autopiloten kanskje 10 grader opp, for så etter noen sekunder å sette roret i nøytral posisjon. Jeg har hatt flaks med designet av båten.

 

Innseilingen til Gilleleje havn:

20230501_112658.jpg.1f3eb30529f02e832c5c57e24f475539.jpg

Helt ukomplisert. Vær obs på fiskebåter, de viser null hensyn til gjestebåter. Flesker på inne i havna for full spiker.

 

Og nå, med vinden som har passert over hele Sjælland, lukt av vår og sommer. Vi parkerte ytterst på en av 'broene':

20230501_115924.jpg.c1fe7992bc6fa0cc5b7391fcb8fa0540.jpg

Og Garmin sier:

20230501_120037.jpg.da718e865f32c5996a514688988520ed.jpg

 

 

 



×
×
  • Create New...