Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Ask skrev for 6 timer siden:

Hei.

 

Artig tråd. Eg har følgt med i årevis.

Eit spørsmål. Det ser ut som om de seglar om lag same ruta år etter år, og blir "inneblåst" i dagar og veker kvart år. Kva gjer dette området så attraktivt at de kjem att år etter år?

 

 

 

Egentlig, hvorfor seiler vi? Faktum er at vi har båtplass midt i paradiset. Men om du tar en titt på kartet, Ask, hvor mange plasser er det å gå inn mellom Onsalafjorden og Hälsingborg? Onsalafjorden har forresten ingen havn der Hulda går inn. Men la oss si Donsö og Hälsingborg? Den eneste jeg vet om er en knøttliten og rådyr havn som heter Torekov. Bortsett fra favoritten som er Varberg. Vi kunne gått tidligere fra Varberg, men alt på østsiden var blåst sønder og sammen. Og merk, i morges var det 1 grad pluss. Mens vi nå har seilt har dagtemperaturen ligget mellom 4- og 8 grader. Vi gikk for motor fra Varberg til Hälsingborg, en lidelse på 12 timer motorkjøring, vasket i diesel. Hvor mange ruter er det sydover? Det er en langs kysten av Danmark. Det er en langs kysten av Sverige, og Hallandskysten er en lang pine. Det er ikke flere. Så kan vi ta Sundet, Storebælt eller Lillebælt. I år tok vi Sundet. For det er første gangen vi er i Hälsingborg. Til neste tur tar vi sikte direkte til Storebælt. Det er en del plasser som vi gjerne vil besøke der. 

 

Hadde ikke Windy meldt S 10 m/s på morgenen, og snudd trill rundt til NW 8 m/s noen timer etterpå, ville vi vært i Hailigenhafen nå. Og der melder Windy mer enn 20 m/s, som starter i morgen og løyer på lørdag. Noe slikt. 

 

Og, jeg har ingenting jeg må bevise. Jeg er straks 77, har seilt siden jeg var 15, med avbrudd. Jeg har seilt 24 timer i ett strekk fra Son til Skagen, på fylla en dag og 24 timer tilbake. Her nedover er det molohavner. Har seilt inn på Skagen havn da været var slik at havneinnløpet var stengt. Winchene på cockpitkarmene var under vann.

 

Gilleleje, med den aktiviteten og området her, er absolutt en av favorittene. Og nå er det flere år siden vi har var her sist.

 

Kunne naturligvis seilt på norskekysten. Men det er artig å komme til andre land. På norskekysten har jeg ikke vært lenger enn til Nevlunghavn.

 

Men nå går vi nordover. Skal være i Son den tyvende.

 

Og, for å legge til, Hulda fungerer helt fint. Lithiumbatteriene fungerer absolutt etter planen. Eller, egentlig en god del bedre. Laderen leverer etter Smart Shunt rundt 50 A inn på batteriene. Etter et par/tre dager har batteriene blitt tappet ned fra ca. 80- til drøyt 40 %. Og det er et par dager før vi er nede på 20 %, som jeg har satt som minimum utlading. Nå kjører vi kjøl og frys som de største lastene. Lysene om bord er alle LED.

Hulda

Hulda

Ask skrev for 5 timer siden:

Hei.

 

Artig tråd. Eg har følgt med i årevis.

Eit spørsmål. Det ser ut som om de seglar om lag same ruta år etter år, og blir "inneblåst" i dagar og veker kvart år. Kva gjer dette området så attraktivt at de kjem att år etter år?

 

 

 

Egentlig, hvorfor seiler vi? Faktum er at vi har båtplass midt i paradiset. Men om du tar en titt på kartet, Ask, hvor mange plasser er det å gå inn mellom Onsalafjorden og Hälsingborg? Onsalafjorden har forresten ingen havn der Hulda går inn. Men la oss si Donsö og Hälsingborg? Den eneste jeg vet om er en knøttliten og rådyr havn som heter Torekov. Bortsett fra favoritten som er Varberg. Vi kunne gått tidligere fra Varberg, men alt på østsiden var blåst sønder og sammen. Og merk, i morges var det 1 grad pluss. Mens vi nå har seilt har dagtemperaturen ligget mellom 4- og 8 grader. Vi gikk for motor fra Varberg til Hälsingborg, en lidelse på 12 timer motorkjøring, vasket i diesel. Hvor mange ruter er det sydover? Det er en langs kysten av Danmark. Det er en langs kysten av Sverige, og Hallandskysten er en lang pine. Det er ikke flere. Så kan vi ta Sundet, Storebælt eller Lillebælt. I år tok vi Sundet. For det er første gangen vi er i Hälsingborg. Til neste tur tar vi sikte direkte til Storebælt. Det er en del plasser som vi gjerne vil besøke der. 

 

Hadde ikke Windy meldt S 10 m/s på morgenen, og snudd trill rundt til NW 8 m/s noen timer etterpå, ville vi vært i Hailigenhafen nå. Og der melder Windy mer enn 20 m/s, som starter i morgen og løyer på lørdag. Noe slikt. 

 

Og, jeg har ingenting jeg må bevise. Jeg er straks 77, har seilt siden jeg var 15, med avbrudd. Jeg har seilt 24 timer i ett strekk fra Son til Skagen, på fylla en dag og 24 timer tilbake. Her nedover er det molohavner. Har seilt inn på Skagen havn da været var slik at havneinnløpet var stengt. Winchene på cockpitkarmene var under vann.

 

Gilleleje, med den aktiviteten og området her, er absolutt en av favorittene. Og nå er det flere år siden vi har var her sist.

 

Kunne naturligvis seilt på norskekysten. Men det er artig å komme til andre land. På norskekysten har jeg ikke vært lenger enn til Nevlunghavn.

 

Men nå går vi nordover. Skal være i Son den tyvende.

 

Og, for å legge til, Hulda fungerer helt fint. Lithiumbatteriene fungerer absolutt etter planen. Eller, egentlig en god del bedre. Laderen leverer etter Smart Shunt rundt 50 A inn på batteriene. Etter et par/tre dager har batteriene blitt tappet ned fra ca. 80- til drøyt 40 %. Og det er et par dager før vi er nede på 20 %, som jeg har satt som minimum utlading. Og det tar et par dager til å komme dit. Nå kjører vi kjøl og frys som de største lastene. Lysene om bord er alle LED.

Hulda

Hulda

Ask skrev for 5 timer siden:

Hei.

 

Artig tråd. Eg har følgt med i årevis.

Eit spørsmål. Det ser ut som om de seglar om lag same ruta år etter år, og blir "inneblåst" i dagar og veker kvart år. Kva gjer dette området så attraktivt at de kjem att år etter år?

 

 

 

Egentlig, hvorfor seiler vi? Faktum er at vi har båtplass midt i paradiset. Men om du tar en titt på kartet, Ask, hvor mange plasser er det å gå inn mellom Onsalafjorden og Hälsingborg? Onsalafjorden har forresten ingen havn der Hulda går inn. Men la oss si Donsö og Hälsingborg? Den eneste jeg vet om er en knøttliten og rådyr havn som heter Torekov. Bortsett fra favoritten som er Varberg. Vi kunne gått tidligere fra Varberg, men alt på østsiden var blåst sønder og sammen. Og merk, i morges var det 1 grad pluss. Mens vi nå har seilt har dagtemperaturen ligget mellom 4- og 8 grader. Vi gikk for motor fra Varberg til Hälsingborg, en lidelse på 12 timer motorkjøring, vasket i diesel. Hvor mange ruter er det sydover? Det er en langs kysten av Danmark. Det er en langs kysten av Sverige, og Hallandskysten er en lang pine. Det er ikke flere. Så kan vi ta Sundet, Storebælt eller Lillebælt. I år tok vi Sundet. For det er første gangen vi er i Hälsingborg. Til neste tur tar vi sikte direkte til Storebælt. Det er en del plasser som vi gjerne vil besøke der. 

 

Hadde ikke Windy meldt S 10 m/s på morgenen, og snudd trill rundt til NW 8 m/s noen timer etterpå, ville vi vært i Hailigenhafen nå. Og der melder Windy mer enn 20 m/s, som starter i morgen og løyer på lørdag. Noe slikt. 

 

Og, jeg har ingenting jeg må bevise. Jeg er straks 77, har seilt siden jeg var 15, med avbrudd. Jeg har seilt 24 timer i ett strekk fra Son til Skagen, på fylla en dag og 24 timer tilbake. Her nedover er det molohavner. Har seilt inn på Skagen havn da været var slik at havneinnløpet var stengt. Winchene på cockpitkarmene var under vann.

 

Gilleleje, med den aktiviteten og området her, er absolutt en av favorittene. Og nå er det flere år siden vi har var her sist.

 

Kunne naturligvis seilt på norskekysten. Men det er artig å komme til andre land. På norskekysten har jeg ikke vært lenger enn til Nevlunghavn.

 

Men nå går vi nordover. Skal være i Son den tyvende.



×
×
  • Create New...