Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Gratzi skal vel være med to z'er, grazzi- som i pizza. Rart ingen har plukket på det. 

 

Vi gikk fra Gilleleje kl. 08:15 den 7. mai. Vi skulle egentlig reist ved femtiden, men gad ikke da tiden kom. Var for jævelig kaldt i hutrig. Det skal være et visst innslag av fornøyelse. 

 

Gilleleje havn har kort for å kunne dusje. Penger lastes opp på kortet og man betaler depositum DKK 40 for kortet. Så da vi dagen før skulle dytte inn kortet og få refundert depositum og rest dusjpenger, repliserte maskinen 'out of order'. Da betalte vi heller ikke DKK 230 i havneleie. Ellers pleier vi ikke å snyte. I særlig grad. Men havneleien er ikke billig, tatt i betraktning at vi ligger ved en kai som i følge Garmin ikke er der. 

 

Ut fra havn, satte seil da vi var så langt ut at vi ikke var til sjenanse for innkommende fiskebåter. Av alle fiskebåtene som ligger der, registrerte vi fire som var aktive. 

 

Satte genoa og storseil. Kurs 20 grader og fart drøye 6 knop. Det gikk som et tog med kurs rett N av Kullen. De gangene vi har krysset TSS på denne turen, har det vært veldig lite yrkestrafikk, sammenlignet med tidligere år. Overhode ikke noe stress. 

 

Kl.13:00 døde vinden hen. Helt i hht Windy. Det var derfor vi skulle vært av gårde senest kl. 05:00. Vår egen feil. Så da ble det timesvis med ramlingen fra GM'en. Den rakler som en steinknuser. Motoren er langt fra lydløs inne i båten. Ute er det lite å høre fra den. Det ble en skyfri dag i 1400 rpm, +/- 4 knop og skyfritt. Kaldt. 4 knop, 3,5 knop, 4,5 knop, alt ettersom strømmen dyttet oss hit og dit. Noen ganger ganske kraftig. Lett å merke når det ikke er vind:

20230507_204949.jpg.ea058809c22ec977ed9035ccac436ad0.jpg

 

Skulle ta det magiske bildet da solen tippet under horisonten med gjenskinn i havet:

20230507_210048.jpg.6d0cc0bfd0f56e09af91879ca0ea4801.jpg

Så kom det et vinddrag som ødela hele seansen. Slik er det hver gang. Hulda krøp av gårde på kartet. Båten flyttet seg liksom ikke. Langt ute fra den flate Halland-kysten. Flyttet seg ikke i forhold til kysten heller. 'Hvem kan sägla för utan vind', sang en eller annen i forrige årtusen. Gjelder fremdeles.

 

Da mørket hadde senket seg, var vi ved lysbøyen som markerer renna inn til Varberg. Det er en femti meter bred renne, markert med et par røde og grønne lysbøyer på hver side av renna. Inne på land er det overrett-lys man kan følge. Hvis det ikke er laste/losse-operasjoner på gang. Som gir dagslys for de om jobber der inne. Motlys så alle navigasjonslys forsvinner i lyshavet. Da er det greit med GPS. For veien inn i havnen er litt komplisert når merkingen forsvinner. Innseilingen gikk uten videre stress i og med at jeg er kjent. Fortøyd Varberg kl. 22:50. Slik så dagen ut:

20230508_003309.jpg.fd8f7bd7b0ee3e98573df0f0641c6ca0.jpg

Dagen etter ble status for blant annet dieselforbruk gjort opp. Fordelt på motortid, hadde dieselforbruket vært 2,2 liter i timen. Inkludert bruk av Eber. Dra på fra 1400- til 1700 rpm gir forbruk 6 liter i timen og fartsøkning fra 4- til 6 knop. Oljeforbruket på 10 timer skal være 1/4 liter olje, fordi motoren heller for mye akterover. Nå var oljeforbruket 0 på 10 timer. Tror jeg må gjøre noe med den situasjonen. Som betinger vinkelsliper og kutte ut hylsen til propellakslingen og heve denne, samt endre vinkelen fra 15- til 10 grader. En av konstruksjonsblemmene fra den gangen jeg bygget Hulda. Jeg feilberegnet hvordan Hulda ville ligge i sjøen. Damen fikk for mye bæring i baugen. Hvilket kun er en fordel om man ser på hvordan en båt skal oppføre seg i sjøen. Fra den gangen:Beregningpropellaksling010500.jpg.94ecddc128ab4adbedaa16c8807eaa38.jpg

Feilen jeg gjorde den gangen i 2019. Så da må akselhylsen skjæres ut, heves og vinkles mer mot water. Så må motoren heises opp og redusere høyden på fremre motorfundamenter. Rette braketten som holder trykklageret tilsvarende. Bytte Volvo-kondom og stevn(cutless)lager. Tetning og lager har ikke vært byttet siden originalmontasjen i 2000. Fremdeles verken slakk eller lekkasje. Hulda har CV-ledd. Den ene knuten begynner å få noe slark. Motoren har gått borti 1400 timer. Men propellakslingen har snurret ganske mye mer, i og med at vi seiler når vi har mulighet.

 

Nå blir vi liggende i Varberg et par dager og vente ut neste kuling. I dag er det meld bygevinder på 19 m/s her i havnen. Nå klokken 08:30 begynner det å ta seg opp for alvor. Temperaturen i dag skal bli 18 grader. De neste dagene 20 grader. Vinteren er over.

 

Må bare legge til:

Det stod en gammel, tørr gubbe å glodde på Hulda i går. Nå er jeg, i hht fødselsattesten, selv en gammel gubbe. Denne var vesentlig eldre, og tunghørt. Sikkelig tunghørt. Han lurte på om jeg kjente til Colin Archer. Hahh- om jeg har. Har til og med jobbet på dem! Og bla, bla bla. "Jag har byggd tre stycken. Den ene har seglat två varv (jorden rundt). En har gått Nordvestpassasjen. Seglade upp seg på et isflak. Hadde problemer med att komma sig av. En av båtarna seglade jeg upp och ner til Grönland. Har du seglat til Grönland?" Kom det stillferdig fra gubben. Noen ganger bør man være en smule beskjeden i møte med fremmede. Måtte innrømme at jeg kun har bygget kun en båt, Hulda, fra grunnen av. Og aldri kommet lenger enn til Danmark. Hvilket gubben fant OK. Hjalp til å kveile vannslangen med stor iver. 

 

 

 

Hulda

Hulda

Gratzi skal vel være med to z'er, grazzi- som i pizza. Rart ingen har plukket på det. 

 

Vi gikk fra Gilleleje kl. 08:15 den 7. mai. Vi skulle egentlig reist ved femtiden, men gad ikke da tiden kom. Var for jævelig kaldt i hutrig. Det skal være et visst innslag av fornøyelse. 

 

Gilleleje havn har kort for å kunne dusje. Penger lastes opp på kortet og man betaler depositum DKK 40 for kortet. Så da vi dagen før skulle dytte inn kortet og få refundert depositum og rest dusjpenger, repliserte maskinen 'out of order'. Da betalte vi heller ikke DKK 230 i havneleie. Ellers pleier vi ikke å snyte. I særlig grad. Men havneleien er ikke billig, tatt i betraktning at vi ligger ved en kai som i følge Garmin ikke er der. 

 

Ut fra havn, satte seil da vi var så langt ut at vi ikke var til sjenanse for innkommende fiskebåter. Av alle fiskebåtene som ligger der, registrerte vi fire som var aktive. 

 

Satte genoa og storseil. Kurs 20 grader og fart drøye 6 knop. Det gikk som et tog med kurs rett N av Kullen. De gangene vi har krysset TSS på denne turen, har det vært veldig lite yrkestrafikk, sammenlignet med tidligere år. Overhode ikke noe stress. 

 

Kl.13:00 døde vinden hen. Helt i hht Windy. Det var derfor vi skulle vært av gårde senest kl. 05:00. Vår egen feil. Så da ble det timesvis med ramlingen fra GM'en. Den rakler som en steinknuser. Motoren er langt fra lydløs inne i båten. Ute er det lite å høre fra den. Det ble en skyfri dag i 1400 rpm, +/- 4 knop og skyfritt. Kaldt. 4 knop, 3,5 knop, 4,5 knop, alt ettersom strømmen dyttet oss hit og dit. Noen ganger ganske kraftig. Lett å merke når det ikke er vind:

20230507_204949.jpg.ea058809c22ec977ed9035ccac436ad0.jpg

 

Skulle ta det magiske bildet da solen tippet under horisonten med gjenskinn i havet:

20230507_210048.jpg.6d0cc0bfd0f56e09af91879ca0ea4801.jpg

Så kom det et vinddrag som ødela hele seansen. Slik er det hver gang. Hulda krøp av gårde på kartet. Båten flyttet seg liksom ikke. Langt ute fra den flate Halland-kysten. Flyttet seg ikke i forhold til kysten heller. 'Hvem kan sägla för utan vind', sang en eller annen i forrige årtusen. Gjelder fremdeles.

 

Da mørket hadde senket seg, var vi ved lysbøyen som markerer renna inn til Varberg. Det er en femti meter bred renne, markert med et par røde og grønne lysbøyer på hver side av renna. Inne på land er det overrett-lys man kan følge. Hvis det ikke er laste/losse-operasjoner på gang. Som gir dagslys for de om jobber der inne. Motlys så alle navigasjonslys forsvinner i lyshavet. Da er det greit med GPS. For veien inn i havnen er litt komplisert når merkingen forsvinner. Innseilingen gikk uten videre stress i og med at jeg er kjent. Fortøyd Varberg kl. 22:50. Slik så dagen ut:

20230508_003309.jpg.fd8f7bd7b0ee3e98573df0f0641c6ca0.jpg

Dagen etter ble status for blant annet dieselforbruk gjort opp. Fordelt på motortid, hadde dieselforbruket vært 2,2 liter i timen. Inkludert bruk av Eber. Dra på fra 1400- til 1700 rpm gir forbruk 6 liter i timen og fartsøkning fra 4- til 6 knop. Oljeforbruket på 10 timer skal være 1/4 liter olje, fordi motoren heller for mye akterover. Nå var oljeforbruket 0 på 10 timer. Tror jeg må gjøre noe med den situasjonen. Som betinger vinkelsliper og kutte ut hylsen til propellakslingen og heve denne, samt endre vinkelen fra 15- til 10 grader. En av konstruksjonsblemmene fra den gangen jeg bygget Hulda. Jeg feilberegnet hvordan Hulda ville ligge i sjøen. Damen fikk for mye bæring i baugen. Hvilket kun er en fordel om man ser på hvordan en båt skal oppføre seg i sjøen. Fra den gangen:Beregningpropellaksling010500.jpg.94ecddc128ab4adbedaa16c8807eaa38.jpg

Feilen jeg gjorde den gangen i 2019. Så da må akselhylsen skjæres ut, heves og vinkles mer mot water. Så må motoren heises opp og redusere høyden på fremre motorfundamenter. Rette braketten som holder trykklageret tilsvarende. Bytte Volvo-kondom og stevn(cutless)lager. Tetning og lager har ikke vært byttet siden originalmontasjen i 2000. Fremdeles verken slakk eller lekkasje. Hulda har CV-ledd. Den ene knuten begynner å få noe slark. Motoren har gått borti 1400 timer. Men propellakslingen har snurret ganske mye mer, i og med at vi seiler når vi har mulighet.

 

Nå blir vi liggende i Varberg et par dager og vente ut neste kuling. I dag er det meld bygevinder på 19 m/s her i havnen. Nå klokken 08:30 begynner det å ta seg opp for alvor. Temperaturen i dag skal bli 18 grader. De neste dagene 20 grader. Vinteren er over.

 

 

 



×
×
  • Create New...