uberleif Startet 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2015 Hei hå, Har en båt på hånden som har liggi ute lenge uten presenning. På et eller annet tidspunkt har det begynt å lekke inn i båten, og det har med tiden samlet seg ganske mye. Var å kikket på det nylig, og det var ca 20-25 cm fra dørken og opp med massiv is innvendig i hele båten. Kan få tak i denne til en god penge, men er litt skeptisk til akkurat dette. Tror dere båten har tatt mye skade av det? Motoren er uansett defekt, så har ikke noe å si der, men tenker kanskje at det kan ha lekt ned i seildrev og skroggjennomføringer og ødelagt? Sprengt? Hva med skroget ellers, tar det skade av vekt? Isen har jo hatt fritt leie oppover, men noe press mot sidene har det nok blitt. Noen som har no peil på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Du vurderer altså kjøp av en båt i denne tilstanden? Helt ærlig, om du får den gratis her og nå og har penger og tid til å skifte innredning så bør resten av båten være veldig bra. Motor var defekt nevnte du... Selv tror jeg ikke nødvendigvis skroget vil ta skade, men det jo ikke så godt å vite, sikkert ikke så mange som har opplevd det samme. Om du kan koble fra slanger på vanninntaket til motoren og tilsvarende kraner/skrogjennomføringer og åpner kranene så har vannet en vei å renne når isen smelter. Vet ikke helt jeg. Se på den når isen har smeltet. Men "en god penge" bør kanskje være akkurat det, en eneste penge. Om jeg hadde overtatt båten slik den står etter din beskrivele hadde jeg borret noen gode hull i bunnen nær dypeste punkt med en gang slik at vann kan renne ut. Så bør du legge til en form for sil slik at hullene ikke tetter seg av drit og lort som kommer flytende når det smelter. ------ Selv hadde jeg skygget banen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Hvis det ikke er en spesiell båt eller mye annet som trekker opp, for eksempel nye seil/rigg eller lignende Ville jeg ikke betalt mange kroner for en slik båt. Ligger mange fine båter på finn som er billige og ikke vannskadede. Sitér dette innlegget Link to post
uberleif Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Takk for svar! Ja, prisen er riktig, men jeg tar selvfølgelig en sjangs ift til eventuelle skader på skrog. Pinkvin: Innredning trenger ikke skiftes, og har planer om å sette på en påhenger. Tenker å sette en vifteovn, og slenge inn en lensepumpe, så å bore noen hull i skroget er helt uaktuelt. Kallethekid: Ikke en veldig spesiell båt, men en mulighet for meg til å få meg en båt jeg ellers ikke har råd til. Noen andre som har noen erfaringer eller tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Vann/is/slush 20-25 cm. over dørken så er det vel mye skader på innredning. Hvilen båttype er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Ok, da skjønner jeg. Bare husk at det fort kan bli dyrt med deler og materiale, selv om du gjør jobben selv. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Du må lense båten så fort så mulig, lokaliser umiddelbart lekkasjen , utbedre . Så setter du inn varme og en avfukter. Vet du hvilket merke det er på båten ? Kan jo vær en utett luke eller benk i cockpit. Smaker vannet salt? Vask båten ren så raskt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Varm opp båten, få ut vannet og ikke forplikt deg til noe som helst før du har fått inspisert den etter at dette er gjort. Vent gjerne med å lense til etter at isen er smeltet så du kan se om det lekker ut av stengte ventiler e.l. Om dette er din eneste mulighet til å få råd til en slik båt, kan dette være en grei måte å gå frem på om du er sikker på at du har penger, tid og tålmodighet nok til å sette en slik båt i stand. Alt til båt koster penger... opplag, deler, vaskemidler, verktøy osv osv.... Du bør være veldig sikker på at du kommer til å klare å gjennomføre prosjektet før du gir deg i kast med det. Om det skjærer seg, står du ikke bare igjen med tapet av pengene du ga for båten, men du er blitt eier av spesialavfall det er vanskelig å bli kvitt uten at det koster masse penger. Kanskje langt mer enn du har betalt for skuta. Jeg ville aldri i livet ha gått på et slikt prosjekt, men det har mer med at jeg er lat og lite tålmodig å gjøre enn at det ikke lar seg gjøre. Det er mange mange tusen oppgitte prosjekter på alle landets opplagsplasser, men det er mange som får det til også... Noe av disse prosjektene blir skikkelig vellykket, men felles for de aller fleste er vel at prosjektlederen uttaler ting som feks... "Hadde jeg vist alt jeg vet nå, ville jeg heller tatt meg en ekstrajobb og spart penger et år eller to og så kjøpt en båt som bare trengte en strøk bunnstoff. Det er du som kjenner deg best selv, så ikke forhast deg og tenk deg godt om. Den båten blir ikke solgt rett foran nesen på deg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Marida Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Kompis hadde en Oxø 32 som dette skjedde på. Da var en av slangene til drenering av dollbordet røket og alt regnvann dro rett i kjølen. Viftovn over to uker, tørket opp og fikk start på motoren. Ikke sikkert at denne er skadet, hvis den da ikke var død før dette skjedde RSL sitt råd er i alle fall ikke så dumt, ikke forplikt deg til noe. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Var nesten like mye vann ombord i min båt da jeg kjøpte den. Null problem. Så lenge innredningen er hel. På min båt er det ikke finer så langt ned mot dørken, heldigvis. Smelt vannet og inspiser båten godt. Den kan fint være uskadet etter en kraftig nedvask. At det er mange billige båter er bare tull. Se på finn, nesten ingen rimelige seilbåter over 26 fot. I mitt tilfelle har det blitt billigere å kjøpe et godt utstyrt vrak, og pusse opp, fremfor å bruke 90 000 på en båt som kanskje er pen, men som også trenger tekniske oppgraderinger. Ikke la deg skremme. Min motor var forresten også "defekt". Startet på første forsøk etter litt stell, og har gått meget pent siden! Lykke til! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
uberleif Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Takk for gode svar og innspill! Godt det kom noen positive meldinger her og :P Mulig jeg har formulert meg litt mer dramatisk om båtens tilstand enn det som er tilfellet. Slik jeg ser det er båten langt fra noe stort prosjekt dersom skrog er helt. Den var tur/retur skagen for 2 år siden, og har liggi på land 2 år, derav ca 1 år uten presenning. Er veldig mye båt igjen. Her er det faktisk ikke snakk om annet enn en grundik vask, og ellers vanlig vårpuss(sett at det ikke dukker opp annet grums) derfor det er så interessant. Er som Seilaren sier ikke flust av båter til en billig penge, jeg har ok kjennskap til markedet gjennom mye finn.no kikking de siste årene, og er sikker på at om denne ble annonsert hadde den blitt solgt meget fort. Men takker for tips, og skal få ut vannet så fort som mulig, og inspisere nærmere! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.