chal Startet 10.Januar.2015 Del på Facebook Startet 10.Januar.2015 Hei Jeg er nylig blitt eier av en seilbåt med innbords diesel motor en Yanmar YSB12 1979 mod den er sjøvannskjølt, jeg ønsker og bruke denne på vinterstid også både til dagsturer og overnatting,den står med frostveske når den ikke er i bruk men er litt usikker hvordan jeg skal gå frem når jeg vil utpå en tur. Jeg opplevde her om dagen da jeg skulle utpå at uttaket bak til eksos og sjøvann(våt eksos) hadde fryst til sånn at den ikke fikk spyttet ut sjøvannet fra motoren, det kom ut litt eksos men nesten ikke vann, så det virket som det ha fryst til en isplugg. Så da ventet jeg til det ble plussgrader igjen og da ble alt normalt igjen. så det jeg er litt bekymret over er at hvis jeg er ute og seiler en dag og så skal ha igang motoren så vil dette ha fryst iløpet av dagsturen. Er det noen konkrete forhåndsregler osv som kan hjelpe meg her? Takk på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 (redigert) Hvis du har tilgang til strøm anbefaler jeg å kjøpe et slikt varmerør som blant annet Maritim selger. Jeg har et slikt plassert under motoren om bord i snekka mi, og har aldri hatt problemer med vann som fryser, verken i motoren eller andre steder. Starter på første forsøk vinteren gjennom. Har en sjøvannskjølt Yanmar 3GMD fra 1984. https://www.maritim.no/varmeror-220v-45w-305mm# Redigert 10.Januar.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
chal Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 se der ja den så fin ut var ikke så dyr heller, men jeg har ikke sånn landstrøms kontakt i båten, men kanskje jeg burde få satt opp det, men lar du den stå med sjøvann i systemet da, eller kjører du gjennom frostveske uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Jeg lar vannet ligge, har aldri hatt noen problemer med det. Når vårklargjøringen tas med skifte av filtre, bytting av olje og slikt kjører jeg gjennom med systemrens. Nå ligger jo båten min på Østlandet, så veldig kalde temperaturer har jeg ikke opplevd ennå. Men jeg bør vel ta med at jeg er ganske fersk selv som båteier, og hadde min første hele sesong i fjor. Det finnes mange her som har langt mer erfaring enn meg, men jeg tror ikke jeg har gjort noe galt slik jeg har gjort det! Motoren går som ei klokke! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
chal Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 ja skjønner, jeg er litt i samme båt;) ganske fersk når det gjelder innbordsmotor , den forrige seilbåten jeg hadde så var det en påhenger så da var ting litt anderledes Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Om det er selve eksosslangen som fryser, så kan du jo se til at det ikke blir noen vannlås i den, buktninger ned og opp. Ellers har biltema varmekabel med stikkontakt. Den kan surres rundt eksosslangen. Du har nok noe vann som står i lyddemperen også. Ellers så får det nok større konsekvenser om en skroggjennomføring fryser og sprekker... Varme ombord er lurt. Jeg har både varme og avfukter og det er aldri minusgrader ombord. Sitér dette innlegget Link to post
chal Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 det var eksosslangen ut som frøys den dagen ja, det virket som det ble en plugg i den, buktninger ned og opp hva vil det si? Men la oss si en sånn plugg kommer hvis jeg er utpå vil eksosslangen kunne tine seg når motoren blir varm eller er det skummelt og gjøre med tanke på varmgang? Kan en sånn slange fryse iløpet av en dagstur når jeg ikke kjører motoren? Varmekabel høres ut som en god ide ja Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Tror det skal godt gjøres at den fryser mens du er underveis. Noe annet oversatte (til norsk) og eldre Yanmar manualer pekte på ved vinterbruk er at du må sjekke om det er isplugg i sjøvannsinntaket, dvs om vannet i slangen mellom inntaket og motoren har frosset. Men jeg tror du vil få en formening om dette når du åpner krana og kjenner hvor kaldt det er der. Du kan jo evt. legge en flaske eller noe med sjøvann i nede i samme området og sjekke om det har frosset. Kan jo hende at det er isplugg i inntaket som har gjort at det kommer lite vann, ikke nødvendigvis pga vann i eksosen, der skal det egentlig være plass nok. Etter bruk ville jeg tappet ned motoren som beskrevet i manualen, du har en kran/tapp for tømming av kjølevann på motoren din. Vet ikke akkurat hvordan din motor er bygd opp men ville også løsnet slangene ved impellerpumpa slik at impeller ligger tørt. Da er motoren din tom for vann. Dette er veldig kjapt gjort og ingenting kan fryse i filler. Sitér dette innlegget Link to post
chal Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 ok så bra, da har jeg litt mer konkrete ting som jeg kan følge:), så det vil si at det holder og tappe den krana som sitter under blokka, jeg trenger ikke noe frostveske? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Pluss å skru av slangene ved impelleren. Dette er illustrert i manualen din. Tom motor trenger ikke frostveske nei. Sitér dette innlegget Link to post
chal Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 ok supert takk for hjelpen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.