Jump to content

Prøver igjen! Hvilket skrog (båt) er det jeg har


M/S Bastard

Recommended Posts

Bilde

Når jeg ser på dette bildet med spantene, så minner det meg om en sjark som ligger i båtforeningen vår. Akkurat samme tette spanteavstand og hver spant er sammensatt av 2 spantebånd. Båten jeg snakker om er bygget på Lista hos Brekneholmen.

 

Men selve fasongen på skroget er ikke likt ellers. Brekneholmen er "drøyere", ikke så spiss. Den bærer bredde nesten helt frem i baugen og også akterover. Stevnen er heller ikke så "rund" som hos deg. Men, det kan selvfølgelig ha noe med hva båten er bygd for å gjøre. Skal du f. eks. bygge en rask rutebåt, så legger man ikke en traust bruksbåt-skrog (sjark) til grunn.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror nok du skal lete lenge før du med sikkerhet kan finne hvem som bygget denne båten. Generelt heller jeg til det som Walter skriver. Dette likner ikke på Hvaler eller Vestfold. Båten er for slank og dyp. Dessuten var majoriteten av mindre yrkesbåter fra vårt distrikt klinkbygget. Det hersker forøvrig liten tvil om at Bastard'en ble bygget som yrkesbåt. Kraftige spanter og lavt fribord forteller det. På bildet ser det ut som om undervannskroget er relativt slankt og dypt. Bugprofilen er underskåret, dette gir letter sving for seil. Dette tyder på at skrogfasongen en eller annen gang i fortid var beregnet på seil, eller kombinasjon seil/motor/årer. Det kan m.a.o. være en båtbygger som bygger på tradisjoner, heller enn konstruksjonstegninger. Personlig kjenner jeg ikke til noen slike fra indre Oslofjord. Det ser ikke ut som Østfold, "Koster" er mye bredere, Vestfold er lite trolig. Da har du bare resten av Norge igjen. Før i tiden var det jo båtbygger i hver eneste vik langs kysten.

Link to post
Share on other sites

lykke til med å finne båtbyggeren til din båt. Fin båt, forresten!! ser ut som du har gjort mye på den? Skroget på denne ligner mye på det som er i min sjark;hanske dypt,litt "bratt", typisk sjark/fiskebåt,

mener nå jeg.(bilder kan selvfølgelig lyve). Tipper det er en god sjøbåt.

Har vært inne på tanken at det hadde vært artig å finne fram til båtbyggern av egen båt, men annser det svært vanskelig på min gamle båt. Eneste håndfaste er at mange kaller den en typisk "nordlands-

sjark", hva nå enn det måtte bety.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Jeg har egentlig utelukket Oslo fjord området samt sørlands kysten!

Tror jeg må oppover vestlandet og nordover!

 

Lista båter har jeg sett på nettet og de lignet en del. Spesielt baugpartiet!

De Lista byggene jeg har sett har vært eldre båter med seil.

 

Det som er litt spesielt er at skroget ikke runde innover mot kjølen.

den er mere "trakt" (v form) formet.

 

Er det typisk for evt. seilbåt? fra den tia på 60 tallet?

Link to post
Share on other sites

Det som er litt spesielt er at skroget ikke runde innover mot kjølen. den er mere "trakt" (v form)  formet. Er det typisk for evt. seilbåt? fra den tia på 60 tallet?

Jeg vi tro at du er inne på noe der. Et slikt skrog med noe dypgående og v-fasong i undervannsskroget vil ta bedre høyde, d.v.s. gå bedre på kryss (45¤ opp mot vinden)!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig utelukket Oslo fjord området samt sørlands kysten!

Tror jeg må oppover vestlandet og nordover!

Det som er litt spesielt er at skroget ikke runde innover mot kjølen.

den er mere "trakt" (v form)  formet.

 

Er det typisk for evt. seilbåt? fra den tia på 60 tallet?

Er ikke enig med deg der! Ta en titt på Colin Archer, så vil du se samme formen på en rekke av hans bygg. Dette var en form fra 1850 og oppover. Colin hentet mye av sin inspirasjon fra Hvaler, Norre Bohuslän og nedover sørlandet. Dette var værharde strøk. Går du nordover, kommer du mer over på flatbunnede og raske bidevind- og medvindseilere. Også båter som enkelt kunne trekkes på land.

 

Hadde det ikke vært for at C.A. bygget Venus (bygget på Tollerodden i Larvik 1886) har nokså rett baug, utapåror og jernkjøl, ville likheten vært ganske stor på undervannskroget.

 

Hvilket 60-tall er det du refererer til, 1860? Formen kom trolig slutten på 1800-tallet. Båten din er naturligvis minst 60 år nyere. Nå er ikke jeg spesialist på gamle båter. Hvorfor tar du deg ikke en tur på Sjøfartsmuseet på Bygdøy og blar litt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig utelukket Oslo fjord området samt sørlands kysten!

Hvorfor har du utelukket sørlandskysten? Har ikke peiling på dette, så jeg må bare bruke mageføleslse. Det første som slo meg når jeg så bilde av båten, var faktisk øst eller vest agder. Kan ikke begrunne det men ....

Link to post
Share on other sites

Har utelukket Østlands området og sørover pga. jeg ikke har funnet noen likheter men jeg har kanskje ikke sjekket godt nok!

 

1968 er båten opplyst til og være bygd men jeg tror kanskje den er eldre uten at det er sikkert!

Den er ganske lik noen lista båter men de er klinket!

 

Min er kravellbygget!

 

Colin klone? liheter på forstavnen ja...

 

Kanskje jeg bør ta meg en tur til bygdøy i sommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en slettbygd snekke liggende i havna der jeg har båten.

Den har opprinlig navnet "Hyggen" etter plassen den ble bygd, og det er inne i Drammensfjorden. Tengte på den da jeg studerte bildene dine.

Den har også ganske kraftig stem. Har ikke biti merke i hvordan spantene er i den men det kan jeg prøve å se etter i morgen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=17...um=2&Catg=11557

 

Denne linken er til en bok om trebåter som kanskje kan være til hjelp du finner kanskje flere som denne på biblioteket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...