Jump to content

Ny vindskjerm på båten. Lexan hvor mange mm tykk

Luka68

Recommended Posts

Hei igjen.

Var i kontakt med Kreativ plast i dag og han sa at jeg ikke burde bruke Lexan.?

Han mente jeg burde bruke Plexiglass da denne er mye bedre og bruke.

Plexiglass blir brukt på alle nye båter i dag sa han.

Lexan i ripefritt i sotet var 3 ganger så dyr en plexiglass i sotet.

Trur heller jeg velger Plexiglass da og heller bytter ut noe hvis det blir stygt en gang.

Hva mener folket. Noen meninger.??

Redigert av Luka68 (see edit history)

Plexiglass (PMMA) er i utgangspungtet ripefritt, eller sk. selvpolerende. Lexan (PC) derimot vil lettere bli matt da overflaten er mykere og mer utsatt for riper og slitasje enn PMMA. Kvaliteter som benyttes til glass er imidlertid belagt med et tynt sjikt PMMA slik at ripefastheten er på linje med ren PMMA. PC er svært slagkraftig, vel og merke så lenge materialet ikke er utsatt for spenninger og kjemikalier. PMMA må varmes før bøying, mens PC kan bøyes kald.

Sjøl ville jeg nok valgt PMMA.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei. Kva type båt er det du skal lage til? Fann ei litt artig "oppskrift" på nettet, der dei mellom anna bøyer vinkeljern av aluminium for å bruke som sokkel til skjermen.

http://www.glen-l.com/weblettr/webletters-5/wl43-windshield1.html

Vurderer å lage noko liknande på seilbåten om nokre år. Førebels er sprayhooden så bra at han tener til formålet enno ei stund.

Hei. Jeg lager til en Stålbåt. Det har aldri vært noe der, så det er litt av en utfordring og lage dette på fri hånd.

Jeg skal ikke bruke aluminium, jeg skal lage det i syrefast stål i 3 mm.

Men blir litt Sveising så det blir en u-profil.

OK. Aluminium og stål er kanskje ikkje heilt perfekt i lag :lol: Flott om du gjev tilbakemeldingar om korleis du får til bøygane på vindskjermen.

• 1 måned senere...

Kanskje er jeg ute på viddene, men jeg mente jeg lærte en gang at plexiglass er grunnpetegnelsen og andre begrep er typer (feks. Lexan) av ulike variater/fabrikater av plexiglass.

Det stemmer pettersand, du er på viddene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...